HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Manligt - kvinnligt, ett problem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:09:15  Show Profile Send Rishna a Private Message
Tack för alla bra svar!

Jag försöker verkligen dölja anläggningen så mycket det bara går och högtalarna står ända upp mot väggen. Absorbenterna har som sagt hon fått välja form och tyg på så jag kan nog inte göra mycket mer nu. Jag kan dock tänka mig att ta bort absorbenterna från bakväggen så där blir fritt (även om det är dessa som jag tar bort när jag inte lyssnar). I övrigt är vardagsrummet jättesnyggt och hon har fått välja hyllor, fåtölj, soffa, gardiner och växter. Jag har dessutom avstått från att använda tjocka, goa mattor till förmån för trägolvet hon tycker är snyggt.

Knoppen: Är det inte bra att ha absorbenter på bakväggen? Har jag sån tur att jag inte behöver ha absorbenter på bakväggen så är det kanon!

Det här med tålamod och tolerans beror ofta på omständigheterna, t.ex. att vi ska få vårt första barn i augusti. Hon har varit lite stingslig på sistone. Kanske inte ska skylla på det, men maken till humörsvängningar har jag då aldrig sett. Någon som märkt av liknande på sina sambos/fruar när de blivit med barn?

Jag spinner vidare och har ovanstående svar och tips i åtanke. Ska kanske hitta på något trevligt så Hifi:n hamnar i bakgrunden ett tag.

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:22:19  Show Profile Send n0p a Private Message
*oops* fel topic.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/05/05 21:23:57
Go to Top of Page

Kakan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:09:15  Show Profile Send Kakan a Private Message

Hej Rishna

Här kommer två tankebanor som kan ha med saken att göra.

Kan det vara så att den tid som du använder för att lyssna på musik uppfattas av din sambo som en aktivitet som inte innefattar henne. Kanske är det så att hon anser att du lyssnar på ett sådant sätt eller på en sådan typ av musik som gör att hon inte är intresserad att lyssna tillsammans med dig.

Kan det vara så att din sambo haft andra planer/tankar (mycket möjligt outtalade) att ni skulle umgås/göra något tillsammans som gick i stöpet för att du började att lyssna på musik. Det kan ju vara en orsak varför hon drar sig undan och sedan är lite sur, som du skriver.

Med andra ord försöker jag finna andra orsaker till problematiken än själva stereon eller absorbenterna. Det går nog inte att finna den sökta lösningen på forumet eftersom vi här försöker spekulera om en (för oss) okänd enhet, nämligen din sambo.

Rakaste lösningen är att ta upp frågan med henne vid lämpligt tillfälle och förklara hur du upplever situationen. Kanhända finns det än förklaring och lösning som inte inbegriper några större omvälvningar.

Kakan - kan ibland
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:25:36  Show Profile Send Belker a Private Message
Din gravida fru är svartsjuk. Ägna henne mera tid.

Ställ en absorberande soffa mellan högtalarna. Ful-nadden under.

/Mårten
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:00:51  Show Profile Send Brosk a Private Message
Är hon gravid? Det missade jag. Hon oroar sig naturligtvis för din närvaro i framtiden...
(Skrivet med två skrikande 1-åringar runt fötterna. Jag måste dra ner på min närvaro här..)
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:06:57  Show Profile Send Empress a Private Message
Richna!

Det är naturligt att få humörsvängningar när man är gravid. Det är mycket hormoner som rusar i kroppen. Men det kan även skilja sig från graviditet till graviditet hos samma kvinna. Om du vill ha hundra % tillfölitliga svar så kan du ju fråga hennes barnmorska om det. Barnmorskor uppskattar när männen kommer med frågor kring kvinnor och graviditeten. Brukar ger en guldstjärna i boken.

Men jag håller med om att man inte skall skylla på det enbart. Men det kan vara en del av förklaringen till stingsligheten hon har. Men det är ändå bättre att du pratar med henne om det. Vill hon inte vara tillmötesgående så är det ju klart hennes förlust. För det är ju viktigt att ni kan lära er att lösa problem redan nu. För hur skall det annars gå när barnet väl har krypit ur livmodern? Tyvärr är det ju som så att det är vanligast (jag gillar inte generalliseringar) att det är männen som får göra avkall på sina intresseområden när barnet kommer. Det skall vara presis lika där.

Ett tipps är att få henne att förstå bättre är att du drar raka jämförelse med hennes häst intresse. Alla intresse områden har ju en röd tråd. Oavsätt vad det är för intresse man begagnar.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:38:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hade en orange-svart fuskfäll på soffbordet ett par veckor eftersom den enligt mig absorberade reflexer från bordet.
Min tjej tyckte det var skithäftigt med en fäll på bordet...jag måste ha tur verkar det som, å andra sidan får hon alltid ett stort leende, en puss, en lång kram varje gång hon kommer innanför dörren...
Fuskfällen? Jo, tog bort den eftersom bärsen inte stod stadigt på den, men bättre lät det :-)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:20:07  Show Profile Send bassman a Private Message
Jaså, hon är gravid, ja det kan förklara en hel del, bara att vänta ut.
En del fruntimmer behöver en omgång, för att förstå hur bra de har det annars.
Skämt åsido, låt henne inte trampa på dig, det har hon ingen rätt till. Jämför era intressen och vad de kostar i tid och pengar.
Är det så att hennes hästintresse är mycket dyrare än ditt hifi, så säg att du vill hyra en extra lägenhet, för att ha som lyssningsplats.
Häng upp fler tavlor, som bryter upp den släta väggytan, skaffa fler mjuka möbler, men gör det tillsammans.
Hon verkar missnöjd med något, och det verkar inte vara stereon, så försök att reda ut det.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:39:23  Show Profile Send yoko a Private Message
Rishna, (detta är Yoko=en kvinna som talar) jag tycker att det låter som om du är ovanligt ödmjuk som har satsat på lösa, flyttbara absorbenter. Problemet ligger kanske i att ni inte vet var ni har varandra!Du kanske måste ta ett rejält samtal med din tjej om att detta är din kompromiss, ditt hänsynstagande till henne (dina LÖSA absorbenter).Så kanske hon måste veta att detta är din passion i livet (vid sidan om henne). Kanske du oxå ska förklara för henne vad absorbenterna gjör för ljudet...då kanske hon förstår! Vad gjör det henne om dessa absorbenter bara förstör utsikten dem stunder då du lyssnar på musik? Troligen är det i och för sig inte det det handlar om, hon kanske bara behöver kärlek och mätta sina kötsliga lustar...

Snacka brukar vara vinnande i långa loppet även om det riskerar bli konflikter...

Detta är bara lite lösryckta tankegångar...Lycka till!!!
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/07 :  01:32:32  Show Profile Send Lepra a Private Message
Min erfarenhet: Jag litar inte på något som blöder utan att dö.

Ta ett allvarligt snack om vad som är fel, det blev bättre hemma hos mig... ett tag iaf.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:18:19  Show Profile Send Julienne a Private Message
Först av allt tänkte jag bara nämna att jag också är av kvinnligt kön, så jag ska försöka hjälpa lite i den här frågan. Jag måste säga att jag instämmer i att du måste förklara ordentligt för henne varför du har absorbenterna. Alltså vad de har för syfte. Samt fråga henne om hon planerat att göra ngt i rummet innan absorbenterna kom upp. Det kan ju hända att det är så att hon håller något inne. Fråga henne om det är okej att du har kvar absorbenterna, så kanske hon kan hitta på att göra ngt annat istället för det hon planerat att göra i rummet (om hon nu har planerat att göra ngt där).
Som sagt, att prata löser mycket. Försök hålla det på en lugn nivå bara. Försök kompromissa sinsemellan. Men om du gör "avkall" på ngt som innefattar dina intressen, borde ju hon göra detsamma rättvist sett. Man måste ju få ha sina intressen även om man bor tillsammans.

Frågar man inget - Får man inget veta

Edited by - Julienne on 2003/05/07 11:19:40
Go to Top of Page

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/05/07 :  14:04:01  Show Profile Send PP a Private Message
Oj, det här låter ju nästan som min situation!

Sambon är gravid och humöret är därefter - man får akta sig konstant, smyga i lägenheten och noga akta sig för vad man säger. Senast var det mina högtalare som ansågs vara för fula och för stora (electra 915.1)och skulle avyttras med omedelbar verkan. Givetvis klagades det också på att för mycket cash läggs på anläggningen när det finns så mycket annat som är viktigare. Nämnas bör då att sambon äger en svindyr häst som kostar multum i underhåll varje månad, samt att lägenheten är fullspäckad med tavlor på denna . Jag påpekade fint att jag visst kan sälja högtalarna och strypa kassan på HiFi- fronten, men att tavlorna då skall ner av samma anledning och att hästen skall avyttras. Oj vad nära att man blev av med livet då, hehe . Hon kunde helt enkelt inte förstå att stereon och dess kostnader för mig innebär samma sak som hästen för henne. Enligt henne kunde man inte jämföra ett levande väsen med döda ting. I vilket fall som helst har hon nu lugnat ner sig och högtalarna står kvar! Någonstans får man väl ändå dra gränsen mellan att vara snäll och att vara dum.

::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/07 :  15:27:05  Show Profile Send Rishna a Private Message
Tack för många bra svar. Jag har tänkt mycket på vad som kan vara föredragbart i just vårt fall. Tanken har för mig från början varit att mitt intresse ska ta så lite utrymme som möjligt i anspråk men det har stegvis utvecklats till något större efterhand som jag som lyssnare blivit mer och mer kräsen. Första intrycket av vardagsrummet var mycket trevligt, stort och öppet. Efterhand har jag dock börjat införskaffa absorbenter och mer och mer möblerat rummet utifrån Hifi-anläggningen. Jag har förståelse för min sambos missnöje om jag ser på situationen med neutrala ögon samtidigt som jag vill kunna utveckla och bibehålla mitt eget intresse.

Så sätter jag mig ner i en skön fåtölj och tänker över situationen i sin helhet och på lång sikt. I augusti blir vi tre personer i vår trea på 66 kvadrat och saker och ting kommer att förändras radikalt. Troligtvis kommer jag inte att ha lika mycket tid över till musiklyssnande och det lär bli svårt att lyssna på musik med tanke på att det lär finnas ett större behov av lugn och ro i lägenheten. Samtidigt måste jag ha min sambo i åtanke i hästsammanhanget. Hon har inte ridit på drygt ett halvår och lär inte kunna göra det på många år pga. familj, tid och pengar. Vi befinner oss i lite av samma situation. För min del är naturligtvis familjen viktigast och att vi trivs tillsammans.

Jag tonar ner en aning för att det inte ska gå för långt. Jag ser det som en period av vilande Hifi-intresse fram tills att vi skaffar oss ett hus med ett litet rum jag kan husera med högtalare och absorbenter. Kanske är det värt att reda ut mitt förhållande och få ordning på vad som ska bli en trygg och välmående familj. Jämfört med vartannat stående på en knivsegg faller Hifi:n bort, det känns naturligt. Dock faller den inte långt utan hamnar ett trappsteg ner på prio-listan. Hädanefter kommer den öronmärkta väggen att prydas av en hylla med bl.a. barskåp vilket inte är så illa faktiskt. Vardagsrummet ska vara ett vardagsrum i första hand, med allt vad det innebär. Ett par Carlsson stannar kvar någontans där de får plats utan att dominera inredningen, det andra åker ner på semester hos mina föräldrar i Malmö.

Tids nog ska jag leka, nu är det dags att bli pappa.

Ha det gott alla och tack för ert stöd i frågan.

/Fredrik
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  16:38:45  Show Profile Send Julienne a Private Message
Rishna;
Ditt resonemang tycker jag låter förnuftigt.
Jag måste ju såklart gratulera den blivande pappan också!
STORT grattis till Er!

Frågar man inget - Får man inget veta
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:49:14  Show Profile Send yoko a Private Message
Graviditeter kan nog ställa till med mycket hat...eller iallafall tjaffs! Jag skulle nog bli ett äkta HORMONMONSTER (även om jag då skulle förneka det till 99,9 procent)om jag skulle få barn någon gång... jag har hört att vissa kvinnor spyr av lukten av sin man (även om han har duschat)....tänk då vad en manisk hifi-kille skulle ställa till med om man kokar av hormoner....och inte får rida...he he
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:13:20  Show Profile Send Johansson a Private Message
Rishna:

Ett tips jag snappat upp av mina päron och som är livsviktigt om man gillar att lyssna på musik och har småttingar:

Smyg för allt i livet inte runt på tå när minstingen ska sova, då kommer det senare bli totalt omöjligt för denne att somna om något lever om. Snurra hellre igång en skiva på lämplig volym och småprata som vanligt så kommer kisen att sova som en klubbad oxe även om ni har fest någon kväll. Det funkade i alla fall på mig när jag var liten...

(På så vis kanske du undermedvetet styr in plutten på en "vettig" musiksmak tidigt i livet, så du slipper komma hem en dag om 14 år och få uppleva hur Smurfhits 43 låter genom ett par sprängda hifi-högtalare...)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:42:07  Show Profile Send must a Private Message
Bra beslut!

Det är bra att man får barn, då faller allting på plats. Plötsligt får man någonting som tar första platsen på prioriteringslistan i livet helt naturligt utan att man ens behöver fundera. Dina fadersinstinkter går naturligtvis över allt annat. Kompromisser är det inte tal om - ditt barns behov går alltid först. Och det är en ganska skön känsla också kan jag upplysa om.

Glöm höga volymer hädanefter, din baby måste sova. Och du måste också sova när du har chansen Och sist men inte minst - glöm inte att försäkra högtalarna, diskantmembran är så roliga att trycka på för små barn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:50:45  Show Profile Send poppen a Private Message
Hon kanske känner sig försummad av dit brinnande inresse.
Min fru älskar min 40 000 kr stereo. Men skulle troligt vis tycka att det var för bökigt om jag skulle flytta på en massa gullfiber.

Prova med att såtta manchester gardiner i hörnen och över fönstren-
IKEA har riktigt snygga bred spåriga gardiner. Vi köpte gråa.
Köp en tjock matta. Det finns billigga maskin vävda turkiska uti skärholmen på en affär som ska flytta. Annars är ju persisk matta en investering.

Kanske ett par sådana på väggen som dekorationer är ett alternativ.

Lycka till.

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:07:27  Show Profile Send K-man a Private Message
Hmmm.. olika bud om livet efter utökning i familjen... själv nybliven pappa....

Vi har inte minskat ned på vår musiklyssning alls sedan hon föddes, vi har nästan alltid på musik när vi är hemma och i varierande nivå...och som ngn skrev, hon sover som en stock då.... vi viskar aldrig. Den enda skillnaden vi gör är att man när det blir natt så softar vi ned för att markera att det är just natt....

Ofta ligger hon vaken i mitt knä när jag sitter och njuter av musiken, och för varje låt som slutar så väcker hon och undrar varför väljudet upphörde.....när sedan nästa låt börjar så slappar hon igen.

...men det är kanske olika från fall till fall detta oxå....

\\K-man
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000