HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-ribbons i Sverige ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:13:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag börjar så smått undra om jag är den enda personen i Sverige som har byggt egna långa multibane-ribbons (jag har inte glömt dig Leif). Nu vet jag med säkerhet att så inte är fallet och om det är någon eller kanske till och med några som vill dela med sig av erfarenheter i form av bilder på exempelvis band, magnetsystem och annat kul så vore det roligt. Jan har iofs en del bilder på sin hemsida men annars så är det tunt tycker jag.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/05 11:09:00

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:47:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Om jag visste mer om banddiskanter skulle jag själv försöka mig på att bygga!

fast det kanske man skulle våga sig på iaf.
kan man inte skriva ihop en KURS!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/05/05 09:08:07
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:13:04  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hela Ribbon projektet har ju varit en ända lång kurs i hur man ska och inte ska göra!

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2003/05/05 10:47:45
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:47:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

shure... har du rätt i

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:07:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Ursäkta om jag var otydlig men det var långa multibane-ribbons jag menade.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:16:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mäh

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:49:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad menas

- Olof Palme
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:59:00  Show Profile Send Isidor a Private Message
Jag har ett par aktivt filtrerade multiledarvarianter liknande Apogee Full Range på mitt samvete (ca 15 år sedan). På den tiden hade jag inga mätmöjligheter och endast hyfsad koll på vad jag höll på med men de lät ändå extremt bra, minst lika bra som Apogee Scintilla som jag hade möjlighet att jämföra med. Detta visar om inte annat att det är svårt att misslyckas med bandhögtalare.

Sedan dess har jag förhoppningsvis hunnit bli lite klokare inom akustik/strukturdynamikområdet och är nu ganska långt kommen vad gäller utformningen av uppföljarna. Detta inkluderar bl.a. utvecklandet av ett relativt omfattande beräkningsprogram för bandelement. Planen är att denna gång bygga 2.2 m långa bandelement av multiledartyp med monopolär strålningskarakteristik. Målet har varit att få till en jämn frekvensrespons samt i sammanhanget mycket hög verkningsgrad och förmåga till höga ljudtrycksnivåer (>120 dB i ett normalt rum över hela arbetsområdet, mest för att de skall ha god marginal vid nivåer omkring 110 dB). Bandet kommer att arbeta från ca 400 Hz och skall om allt stämmer ge en linjär frekvensrespons on-axis som dock faller av över ca 10 kHz (p.g.a. massa- och induktanseffekter). Detta korrigeras på småsignalsidan i samband med det aktiva filter som kommer att användas. Nu återstår bara att se till att praktiken överensstämmer med teorin...

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:11:26  Show Profile Send Xover a Private Message
Isidor var du med och utvecklade det svenska PA systemet som innehåller ett stort antal ribbon drivers.

Har du något bra recept på hur man gör banden vilka material och helst också bilder på hur man gör.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:31:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Se där ja, det tar sig. Vi har tydligen ungefär samma målsättning med vårt byggande men jag har inte riktigt bestämt mig för om jag skall satsa på 2metersvarianten eller om jag skall nöja mig med lite mer än hälften och 6 db lägre verkningsgrad. Jag har nämligen samtidigt en plan på att magnetostatbasen skall spela på samma nivå och det blir en nog så stor utmaning. Jag kommer dock att satsa på en dipol lösning och något dataprogram blir det inte. Angående teori och praktik så har jag fått uppgifter från flera personer om att verkningsgraden ökar med 6 db för varje fördubbling av magnetfältsstyrkan om allt övrigt är samma, har du något att tillägga angående det.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:31:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
OJOJOJ vilket bandellement!

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:44:30  Show Profile Send Xover a Private Message
Blir intressant att få se vad Isidor har gjort, Dahlbergs konstruktioner har vi fått ta del av och det är nu väldigt noggrant utforskat så det finns nog inget mer där, hoppas att vi kan få lite nya frächa vinklar på ribbon byggandet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:49:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Xover, säger du som själv är så hemlighetsfull om dina projekt

Isidor hur ska du lösa spridningsproblemet till basarna under 400Hz?

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:55:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Mina projekt är för gamla för att tillföra något till dennna tråd dessutom liknar dom de Dahlberg har gjort som i sin tur liknar det som fanns i High Fidelity en gång för länge sedan vi menar bara bredbandsdiskanterna då som ju är en clone av Apogee eller hur?

Inga smarta och flitiga Ribbon DIY:are är glömda, men nya frächa tag är välkommet.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:56:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Niklas, jag tolkar dit "Mäh" som att du gärna vill se korta band också och varför inte. Dina basar är för övrigt packade och går iväg senare idag. Angående hififorum projektet så är det inte så väldigt långt ifrån att bli en riktigt bra lösning, det är fortfarande ett "work in progress" och en del justeringar är vad som saknas. Men jag måste tillstå att R3'ans magnetsystem är i princip oslagbart vad gäller jämnhet och samtidigt styrka.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:04:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hej Dahlberg!

Jo jag menade att jag ville se mer korta bandare såklart!
Vad beror det på att Raven 3.1 har jämnade magnetsystem?
Är det pga en del hemligheter som ni inte lyckats klura ut,
eller pga starkare magneter?

Frågan är om man kan lyckas bättre än ESG.

Jag är ju beredd att köpa ESG för ca 10 000:- frågan är om
jag ska vänta och försöka mig på att bygga själv vilket jag GLADELIGEN
gör........

faktisk har jag funderat på det.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:19:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo, magneterna i R3'an är betydligt större än vad vi har siktat på (mer än dubbelt) och polspetsarna är faktiskt väldigt väl utformade även om det ser lite sopigt ut. Men ta kontakt med expelvis Hyab och kolla om dom kan leverera, dom kommer iofs att tro att det är något slags skämt. Sist jag ringde frågade säljaren om jag skulle bygga ett vindkraftverk . Om du verkligen vill bygga och budgeten ligger där du säger så visst räcker det till materialet.

Xover, att säga att dina liknar mina som liknar några andra är väl ungefär som att säga att alla cyklar är likadana.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:22:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är det med N45 -magneter eller? Är det dom starkaste?
Skulle det bli bra med starka magneter då, finns det
ingen smärtgräns?

Skulle vara roligt med en känslighet på 106-108db så
det matchar två 2123 som då hamnar på ca 106db tillsammans

hyab säger SÅ? är det SÅ onormal tmed så starka magneter?
hur skulle det vara att montera sådanna magneter? farligt?
skulle de störa intilligande högtalarelement? kan man skärma
ribbon på något sätt?

Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:39:35  Show Profile Send Isidor a Private Message
Xover,

Jag var inte med i utvecklingen av LLW:s PA-bandhögtalare men skulle just påbörja en del konsultarbete åt dem när deras verksamhet lades i malpåse.

Dahlberg,

Helt riktigt, fördubblad flödestäthet ger 6 dB högre spänningskänslighet/verkningsgrad för ett bandelement. För dynamiska element gäller detta endast för frekvenser långt från resonansområdet, över ca 200 Hz för ett baselement. Med ett ordentligt magnetsystem bör du kunna matcha verkningsgraden hyfsat för baselementet. Jag rekommenderar absolut linjär drivning med magneter på bägge sidor om membranet. Om det behövs kan du ju alltid använda en tjockare folie för att sänka impedansen och därmed höja spänningskänsligheten. Annars är det ju aldrig dumt att köra aktivt.

Jag har själv släppt tanken på "magnetostat"-basar som jag hade i min tidigare konstruktion eftersom jag anser att dynamiska element har bättre egenskaper i detta frekvensområde. Ett stort böjvekt membran blir lätt offer för en hel del resonanser. I fallet "Apogee"-bas blir det en hel del problem när membranet spänns in ordentligt längs sidorna. Magnetostatbasar kräver också en öppen baffel vilket jag vill undvika p.g.a. krånglig placering och begränsad LF-ljudnivå.

Alexi,

Några spridningsproblem blir det inte, dynamiska element i linjekonfiguration och sluten låda tar över under 400 Hz. Horisontellt blir spridningen mycket bred. Riktverkan i vertikalplanet blir påtaglig från ca 100 Hz och stiger sedan med 3 dB/okt.

För övrigt är det svåraste när det gäller höga ljudtryck från ett långt bandelement enligt min erfarenhet att hindra "fladder" och s.k. jump-out. Jag hoppas dock att kunna uppnå omkring 1 mm maximal toppförskjutning genom att korta ned den fria längden, d.v.s. fästa in bandet på några ställen. Detta kan möjligen förstärka eventuell resonant ljudavstrålning något, men bör gå att få till ändå.

Edited by - Isidor on 2003/05/05 13:46:46
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:03:08  Show Profile Send Xover a Private Message
Dahlberg, jag vill inte föringa dina insatser men nog är dom väl lika ett tidigt Apogee system i diskanten eller har jag fått något om bakfoten.

Isidor, tänkte väl det! det låg i luften på nått sätt.

Det är nog ganska många som har byggt eller bygger långa diskant system liknande Apogee det råder nog ingen tvekan om det, sedan är det en sak att några inte är med i detta forum men dom poppar upp lite då och då, så vi får väl se om det tillkommer fler hot shots.

Edited by - Xover on 2003/05/05 14:05:39
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:15:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Niklas. Det enda jag vet med säkerhet är att R3'an har lite mer än den dubbla volymmängden magnet. Vad den består av har jag ingen aning om, så vitt jag vet så kan det lika gärna vara kromad ferrit men det känns inte troligt

Isidor, tack så mycket för verifikationen på dom 6 decibelen . Jag är så pass ljudmässigt nöjd med mina magnetostatbasar att ett projekt som siktar på ca:10-12 db till i verkningsgrad känns lockande. Det tog mycket arbete och funderande innan dom jag har idag fungerade som tänkt. Iofs så skulle det naturligtvis underlätta väldigt mycket att strunta i det och köra med en "vanlig" bas.
Angående fastsättning av bandet så har jag ca:35cm mellan stöden och det fungerar alldeles utmärkt, med högre verkningsgrad så komer jag att sätta dom ännu lite tätare. Min målsättning med det här är igentligen inte att kunna spela speciellt mycket högre (spelar redan ganska högt)utan att jag skall kunna göra det med mindre effekt.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:25:20  Show Profile Send Isidor a Private Message
Rent subjektivt tyckte jag mig då det begav sig uppfatta ett något sämre ljud när bandet spändes in på flera ställen. Det finns goda vibroakustiska förklaringar till detta, men hörseln är tyvärr också ett mycket opålitligt verktyg. Man måste hur som helst spänna in ett långt band för att klara höga ljudtryck. Magnepan har gjort detta på ett något märkligt sätt i sina modeller såg jag nyligen - fasta kopplingar mot magnetpolerna med några centimeters avstånd på omväxlande vänster och höger sida. Inte optimalt, liknar quick-and-dirty. Kanske är detta ett av skälen till att jag alltid föredragit Apogees konstruktioner.

Att undvika stora baselement som är säkert tio gånger svårare att få till än bandelement är en förutsättning för ett någorlunda enkelt bygge. Efter mycket möda kan man dock få även baselementen att låta riktigt bra, men knappast bättre än dynamiska element.

Om man rent objektivt granskar bandelementens egenskaper så ser man att de utmärker sig på två områden relativt dynamiska motsvarigheter:

1. Låg distorsion. En till två tiopotenser lägre och faktiskt i vissa fall helt i klass med en hyfsad förstärkare!

2. Mindre rumsinverkan. Långa band ger ett enormt riktningsindex som kan vara 20 ggr vid 1 kHz och 400 ggr vid 20 kHz. Detta betyder att rumsakustiken blir en mycket mindre faktor.

Har man en gång vant sig vid den härligt rena klangen och små rumsbidragen från ett väl fungerande långt bandelement så är det svårt att gå tillbaka. Konventionella högtalare låter jämförelsevis alltid lätt orena och röriga, oavsett prisklass. Detta betyder dock inte på något sätt att bandhögtalare alltid är perfekta (långt därifrån, många konstruktioner har svåra problem både subjektivt och mätmässigt), bara att potentialen är mycket stor.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:44:07  Show Profile Send Xover a Private Message
Kanske denna tråd kan vara forum för låååånga bandhögtalare med inriktning på true ribbon och quasi ribbon för att på så sätt samla information om dess egenskaper på ett ställe.

Magnetostatiska basar kan man kanske också ska lägga på en ny tråd eftersom dessa också är unika, det finns ju en mängd typer av planar basar.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:11:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Isidor!

?? Oj, är LLW inte aktivt längre? Det var ju en herrans hype för några år sedan. Jag var på deras show på Arlanda Sky City och det var riskkapitalister både till höger och vänster. Ljusshow och allt. Det skulle vara kul att höra mer detaljer kring LLW. På en teater vid Odenplan* finns de att lyssna på och det låter bra

* kommer inte ihåg vad den heter

Hur ser du på att man i princip alltid sitter i närfältet om man har ett långt (säg 1,5 - 2 m) bandelement, förutsatt att man lyssnar närmre än runt 10 m avstånd? Frekvensgången blir ju tämligen präglad av interferenser om man säger så.

LLW-ljudet var/är helt OK i stora lokaler, men jag ställer mig tveksam till så långa ljudkällor för höga frekvenser. Det blir ju helt olika spridningsegenskaper jämfört med basregistret beroende på våglängden. Vore det inte lämpligare med högtalare som har ungefär konstant direktivitet i vertikal ledd i hela dess arbetsområde?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:21:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Alltid roligt med kommentarer angående det man är mest intressererad av.
Att mina diskanter liknar andra diskanter kan vi nog vara överens om, att alla långa banddiskanter därmed är likadana tänker jag däremot inte hålla med om. Det var därför jag lade ut den här tråden.
Jag ville ha lite bilder och annat kul angående alla dom helt vanliga ribbons som är byggda här i landet eller för den skull även i Danmark.
Att Isidor skall lägga ut sitt kommande projekt här förväntar jag mig inte, långa ribbons, multibane eller inte med hög verkningsgrad är inte vardagsmat och får man ihop det så att det fungerar bra så går det att sälja.
Jag har själv inga som helst planer på att lägga ut mina planerade ribbons på något DIY-forum innan dom är färdiga och blir dom så bra som jag förväntar mig så blir dom i stället till salu. Jag ser ingen anledning till att ge bort något som kanske måste patentskyddas.

Däremot så beskriver jag gärna det jag har gjort så här långt, spånar för tillfället på ett bildreportage.

Xover, det är en kille som kallar sig Filament på DIY-forum i Fagersta som har samma tankegångar som du angående nyskapande ribbons, varför inte ta kontakt med honom

- Olof Palme
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:18:27  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har ingen bra idé om hur man kan förbättra en lång ribbondiskant och kan för mitt liv inte begripa hur man skall kunna göra något mer på denna typ av högtalare än att öka på med magneter och ändra bandets utförande med avseende på materialval men dessa eventuella förbättringar är ju redan kända.

Några patent på denna design torde vara omöjligt att få eftersom Magnepan förmodligen redan garderat sig om de väsentligheter man kan hitta på inom just detta område men Ok man kan ju alltid prova.

Men om man stannar på DIY nivå och nöjer sig med att bygga åt sig själv så är det nog för mig i alla fall, och jag är inte så hoppfull om några nya genomgripande förbättringar, dom låter ju alldeles utmärkt som dom är, kanske det är bättre att köra med aktiva filter och göra det justeringar som behövs på den sidan precis som du och Isidor föredrar, där har jag haft en avvikande åsikt men jag har ändrat mig, nu när Isidor har dykt upp och på sitt lite mer akademiska sätt fått mig att förstå var man kan göra förbättringarna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000