HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För-eko
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:30:19  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej hej. Satt och lyssnade på "Dream on" med Depeche och i början av låten (efter 20 och 27 s.) hörs något svagt som låter som en kopia av Daves inledande sång som börjar några sekunder senare.
Som ett "eko" fast före originalljudet.
När jag tänker efter har jag nog hört liknande fenomen på andra plattor också.

Var ute och letade ny CD-spelare för ett tag sedan och intresserad mig bl.a. för T+A 1230R. På info-sidan kan man läsa lite om fenomen som "pre- and post echoes".
Kan det jag hört vara något sånt och vad beror det här på egentligen?

http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/r_system/cd_1230_r.htm

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:08:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Om man använder en analog rullbandare kan sådana här fenomen uppstå p.g.a. vad som kallas "bleedthrough" d.v.s. att intilliggande bandvarv - i synnerhet längst inne på rullen - påverkar varandra magnetiskt. Om det är det som är fallet i det här fallet vet jag dock inte.

Edited by - Magnuz on 2003/05/05 19:11:27
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:34:10  Show Profile Send Roq a Private Message
Aha - det var kul att veta. Undrar bara om man använder sig av rullbandspelare i studior nu för tiden?
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:59:26  Show Profile Send DasIch a Private Message
Provade lyssna på låten i hörlurar och det finns lite "eko"(vet inte riktigt vad man skall kalla det) som du säger. Jag kan höra "dream on" väldigt svagt i bakgrunden, men det låter inte som Dave utan snarare Martin Gore. Samma "eko" återfinns också längre in i låten, fast då hörs det svagt efter sången. I mina öron låter det som något man lagt dit avsiktligt. Just nu lyssnar jag på "Shine" och där verkar man också ha varit framme och pillat med rösten. Bland annat låter det som en viskning runt 1:20 in i låten, när han sjunger "forget the pictures on your tv screen".
Allt detta kan säkert vara precis som Magnuz skriver, att man använder rullbandare. Jag kan inget om sånt, så jag har lite svårt att avgöra det.

Objektivist
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:03:21  Show Profile Send K-man a Private Message
Ngt liknande finns på en av Toto:s live skivor...hmmm...heter den absolutelive tro? På Hold the line "efterspel" så hör man den kvinnliga ylande körtjejen långt långt bak i ljudbilden... fast här tror jag att det handlar om taskiga "avmaskningar/micöverhörningar" och ihopklippningar av olika liveupptagningar....man hör lite "klipp" om man är uppmärksam. De tyckte väl att de lirade bra just där med ville inte ha med hennes "weiling" (hmmm stavas det så..? men ni fattar nog...)

\\K-man
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:29:24  Show Profile Send Roq a Private Message
DasIch: Ska lyssna där också... Ja, jag funderade också på om det var avsiktligt.
Som sagt, jag har hört det i andra låtar också där det var mera klart ett riktigt "eko" - håller med om att det i "Dream On" inte låter riktigt som Dave.

Ska se om jag kan hitta det på flera skivor.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:30:59  Show Profile Send Roq a Private Message
K-Man: "Weiling" tror jag stavas "Wailing"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:39:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det var mycket vanligt på vinyltiden också där graveringen kunde ställa till det.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:50:48  Show Profile Send Roq a Private Message
När jag tänker efter så har jag nog hört det på kassettband.

DasIch: Helt klart en pålagd effekt under sången i "Dream On". Lyssnade med lurar nyss på "Dead of Night" - lyssna 1:37 in i låten, alldeles före "We are the dead of night.." - där finns ett MYCKET svagt "för-eko" av refrängen. Det måste vara nån slags defekt eller vad tror du?
Hehe, känns som man håller på att lyssna på "De döda talar över Radio" eller "Röster från andra sidan"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:58:31  Show Profile Send divander a Private Message
Micke Y - Vinyltiden är inte i dåtid. Den är i nutid.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:08:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Självklart Divander

Bara dåtid för mig.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000