| Author |
Topic  |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 16:30:19
|
Hej hej. Satt och lyssnade på "Dream on" med Depeche och i början av låten (efter 20 och 27 s.) hörs något svagt som låter som en kopia av Daves inledande sång som börjar några sekunder senare. Som ett "eko" fast före originalljudet. När jag tänker efter har jag nog hört liknande fenomen på andra plattor också.
Var ute och letade ny CD-spelare för ett tag sedan och intresserad mig bl.a. för T+A 1230R. På info-sidan kan man läsa lite om fenomen som "pre- and post echoes". Kan det jag hört vara något sånt och vad beror det här på egentligen?
http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/r_system/cd_1230_r.htm |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:08:37
|
| Om man använder en analog rullbandare kan sådana här fenomen uppstå p.g.a. vad som kallas "bleedthrough" d.v.s. att intilliggande bandvarv - i synnerhet längst inne på rullen - påverkar varandra magnetiskt. Om det är det som är fallet i det här fallet vet jag dock inte. |
Edited by - Magnuz on 2003/05/05 19:11:27 |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:34:10
|
| Aha - det var kul att veta. Undrar bara om man använder sig av rullbandspelare i studior nu för tiden? |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 21:59:26
|
Provade lyssna på låten i hörlurar och det finns lite "eko"(vet inte riktigt vad man skall kalla det) som du säger. Jag kan höra "dream on" väldigt svagt i bakgrunden, men det låter inte som Dave utan snarare Martin Gore. Samma "eko" återfinns också längre in i låten, fast då hörs det svagt efter sången. I mina öron låter det som något man lagt dit avsiktligt. Just nu lyssnar jag på "Shine" och där verkar man också ha varit framme och pillat med rösten. Bland annat låter det som en viskning runt 1:20 in i låten, när han sjunger "forget the pictures on your tv screen". Allt detta kan säkert vara precis som Magnuz skriver, att man använder rullbandare. Jag kan inget om sånt, så jag har lite svårt att avgöra det.  |
Objektivist |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:03:21
|
Ngt liknande finns på en av Toto:s live skivor...hmmm...heter den absolutelive tro? På Hold the line "efterspel" så hör man den kvinnliga ylande körtjejen långt långt bak i ljudbilden... fast här tror jag att det handlar om taskiga "avmaskningar/micöverhörningar" och ihopklippningar av olika liveupptagningar....man hör lite "klipp" om man är uppmärksam. De tyckte väl att de lirade bra just där med ville inte ha med hennes "weiling" (hmmm stavas det så..? men ni fattar nog...)
\\K-man |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:29:24
|
DasIch: Ska lyssna där också... Ja, jag funderade också på om det var avsiktligt. Som sagt, jag har hört det i andra låtar också där det var mera klart ett riktigt "eko" - håller med om att det i "Dream On" inte låter riktigt som Dave.
Ska se om jag kan hitta det på flera skivor. |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:30:59
|
K-Man: "Weiling" tror jag stavas "Wailing"  |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:39:26
|
Det var mycket vanligt på vinyltiden också där graveringen kunde ställa till det.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:50:48
|
När jag tänker efter så har jag nog hört det på kassettband.
DasIch: Helt klart en pålagd effekt under sången i "Dream On". Lyssnade med lurar nyss på "Dead of Night" - lyssna 1:37 in i låten, alldeles före "We are the dead of night.." - där finns ett MYCKET svagt "för-eko" av refrängen. Det måste vara nån slags defekt eller vad tror du? Hehe, känns som man håller på att lyssna på "De döda talar över Radio" eller "Röster från andra sidan"   |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:58:31
|
Micke Y - Vinyltiden är inte i dåtid. Den är i nutid.  |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 23:08:56
|
Självklart Divander
Bara dåtid för mig.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
| |
Topic  |
|