HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisjakt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/06 :  10:11:48  Show Profile Send struts a Private Message
Efter att ha bestämt mig för att köpa ny cdspelare började jag att kolla upp priser på den spelare som jag ansåg vara mest intressant.
Det som förvånade mig var att prisspannet varierade mellan ca 2700-3900kr och naturligtvis köpte jag den till det lägre priset men det tråkiga är att det var hos en av de opersonliga, ej internet, lågprismarknaderna.
Intressant är att den billigaste,svenska, internethandlarens pris var 3200kr som jag i min enfald trodde skulle vara det billigaste alternativet.
Cdspelaren är heller ingen utgående modell som annars kan vara avgörande för en viss "dumpning" i prissättningen.
Det jag upplever som tråkigt är att privathandlare med god service inte kan stå sig bättre i priskonkurrensen utan som i det här fallet representeras av det högsta priset.
Jag kan tänka mig att betala några hundralappar extra för att gynna en handlare med hög servicefaktor men när det som i det här fallet rör sig om 1200kr så får det vara för min del.
Min cdspelare var heller ingen "kampanjvara" och med mina referensramar så blev jag väldigt nöjd med ljudet som den producerar men det hade varit trevligt om mindre handlare kunde hålla mer konkurrenskraftiga priser.

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:11:15  Show Profile Send divander a Private Message
Låga priser och bra service är en svår kombination. De mindre och bättre handlarna dras med högre hyror, dyrare personal, mer personalutbildningar, mindre rabatt från tillverkarna då de inte köper lika stora partier, mer personal, m.m.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:47:45  Show Profile Send struts a Private Message
Jag förstår ditt resonemang Divander men om en kund köpt en cdspelare hos den mindre handlaren för 3900kr och väldigt snart får vetskap om att samma spelare kostar 2700kr i en grannbutik hur stor blir då sannorlikheten att samma kund återkommer för nya inköp?
Kanske vore det bättre att inte alls sälja märken som "giganterna" säljer eller att sälja dom med nästan ingen vinst för att försäkra sig om att få behålla kunden. "Seriösa" hifihandlare kan ju erbjuda märken som "giganterna" inte "får" sälja och den kund som köpt ett budgetalternativ hos en sådan och sedan vill uppgradera måste ha med sig ett förtroende från sitt första köp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000