Author |
Topic  |
Saim
Member

464 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 10:48:56
|
Tjena! Jag läste någonstans att man kunde använda en utsträckt nylonstrumpa som fronttyg framför elementen. Är detta något ni rekommenderar, eller dämpar det någon hörbar frekens nämnvärt? I övrigt skulle det ju va smidigt med nylonstrumpor... det finns ju t.ex. väldigt många färger/nyanser att välja på.
/Simon |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 11:13:25
|
Sen finns det ju nätstrumpor. De låter nog bäst. |
Oops! I did it again |
 |
|
Saim
Member

464 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 11:18:33
|
Kanske skulle man ha med ros-möster eller spindelnätsmönster. Det skulle inte bli så lite tacky... 
|
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 15:51:04
|
Det blir hur bra som helst! Här är ett exempel som jag bygger för tillfället:
 Om man fäster det med o-ringar är det en baggis att ta bort om det stör.Nedan en annan variant där jag hängt en stålpinne som tyngd. När man finlyssnar är det bara att "vika upp" tyget.

/Mårten |
 |
|
Saim
Member

464 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:12:47
|
Finfint Mårten! Tack för infon! Märker DU någon skillnad när du har strumpan för? |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:22:28
|
Nja, på det psykoakustiska planet kanske;). Skämt å sido, det är ju vanligtvis ramen som sabbar ljudet, så löser man det utan sådan drabbas man ju bara av tygets dämpande effekt, vilken nog är ganska liten för ett sträckt, tunnt och glest tyg. Har faktiskt inte provat att mäta hur mycket dämpning det blir. Har inte kännts viktigt eftersom jag alltid tar bort tyget när jag finlyssnar. /M |
 |
|
Isidor
Member

166 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:18:54
|
Verkan av ett glest tyg är avgjort psykologiskt betingad, här talar vi om tiondels dB. Däremot kan en klumpig ram ge kraftiga effekter, både subjektivt och mätmässigt.
Sexiga högtalare har för övrigt i och med denna tråd fått en helt ny mening.  |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:30:23
|
wilson audio och några andra har filt på baffeln runt om elementen, finns det någon vettig mening med detta?
tror även dunlavy har detta |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:55:08
|
Det var det jag fiskade efter i "Yllebaffel"-tråden. Wilson är en av få tillverkare som gör så, och de verkar ju trovärdiga...
/Mvh Mårten |
 |
|
Isidor
Member

166 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:59:44
|
Ett fibröst lager på baffeln ger klart märkbara effekter eftersom man minskar baffelns akustiska inverkan åtminstone för höga frekvenser. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 12:01:56
|
Dp kan man sätta filt runt om sin banddiskant, eller hela baffeln, kan vara snyggt.. |
 |
|
Isidor
Member

166 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 12:09:42
|
Om man nu verkligen vill minska baffelns inverkan. Om man lyckas totalabsorbera ljudvågor som faller in mot baffeln så närmar man sig utstrålning i 4 pi rymdvinkel istället för 2 pi med avtagande ljudtryck på axeln som följd. Det hela kommer också att bli frekvensberoende så att det är högre frekvenser som dämpas på detta sätt. På den positiva sidan ligger att man blir av med eventuella diffraktionsproblem. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 12:14:54
|
nu blev det FÖR mycket rymdteknik för NN!
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 12:18:12
|
'Problemet' med filten är att man minskar de möjliga diffraktoriska fenomenen för de* frekvenser som lider minst av det! 
* d v s de höga frekvenserna... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 12:22:29
|
På vilket sätt kan ljudvågor falla in mot en baffel? Strålar det mot baffeln också? Jag antar att det är enbart högre frekvenser som kan absorberas någorlunda av filten, allt ovanför 3000hz kanske? främst vid 8000 och över? ja nej? |
 |
|
Isidor
Member

166 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 12:36:00
|
De ljudvågor som breder ut sig längs en reflekterande baffel skulle om den inte fanns där utbreda sig bakåt från elementet. Därav "faller in mot baffeln". Om sagda ljudvågor kan breda ut sig bakåt så blir det en mindre del som breder ut sig framåt. Du hava förstått? 
Ett fibröst material börjar att få effektiv absorption då tjockleken motsvarar ca 1/8 våglängd.
Mycket riktigt är diffraktionseffekter från baffeln vanligtvis små för höga frekvenser där riktverkan från elementet är stor eller där kanterna är märkbart rundade akustiskt sett. |
Edited by - Isidor on 2003/05/07 12:37:54 |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:48:57
|
Då skulle ju ett två cm tjockt dämplager göra susen redan från 2000 hz!? Då börjar det ju likna något
/Mårten |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:49:04
|
Jag tror mig förstå vad diffraktion igentligen betyder, isidor, vad betyder Diffraktion för dig ?
jag hava förstått, men det är inte lätt - mest intressant. |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:51:38
|
Börjar NN bli filosofisk |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:57:31
|
Jag förstår inte vad du menar Belker. jag är ingen filosof, strmbrg är en hifi-filosof, och jag lämnar hela det ansvaret åt honnom, han är nummer ett! |
 |
|
Isidor
Member

166 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:13:53
|
Diffraktion betyder vanligtvis problem för mig. Speciellt för linjekällor med deras huvudsakligen tvådimensionella vågutbredning. Annars kan man översätta diffraktion med "en vågrörelses böjning vid passage av ett hinder" (SAOL). T.ex. är detta skälet till att man kan höra trafikbuller även bakom en bullerskärm. I fallet baffeldiffraktion är egentligen problemet inte diffraktionen i sig utan dess sekundära effekter. När ljudvågorna "ser" att de kan ta sig runt hörnet på baffeln så uppstår även reflektioner som påverkar ljudtrycket på högtalarens axel (eftersom villkoren för vågutbredning ändras vid en diskontinuitet som t.ex. baffelkanten). |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:23:08
|
Isidor, just det här med linjekällor har vart på tapeten länge förut, men så kom man fram till att det är en hel del proglem med linjekällor, och att man måste sitta en stor bit ifrån, dvs lyssningsavståndet...
om du gör en sökning på "linesource" finner du mina äldre genomgalna projekt och spekulationer !
|
 |
|
Isidor
Member

166 Posts |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:39:32
|
ja just det, såg det! Trevligt med tillgång till utrustning och mätrum osv. Förut var jag mkt inne på linesource osv.. Dessa Newform´s banddiskanter spanade jag på mycket. |
 |
|
Isidor
Member

166 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:57:34
|
Ännu viktigare än utrustningen är kunskap om hur man använder den på rätt sätt och hur man tolkar resultaten. Att mäta rätt är svårt och att tolka resultaten ännu svårare.
Linjekällor är extra trevliga för den som använder sitt lyssningsrum till annat också och därför inte vill göra för många ingrepp för att få till rumsakustiken. Mitt eget rum är stort men fungerar också som vardagsrum och biorum så alltför omfattande akustiska åtgärder är uteslutna. Det finns gränser t.o.m. för mig. Jag saknar bara en sak i mitt hus - ett källarrum på 40 kvadratmeter eller så! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 15:02:54
|
Isidor, har du läst mina två senaste hemmahosreportage i tidningen hemmabio? där har du lyssningsrum som heter DUGA! sådanna skulle jag vilja ha.
Knoppen följde med och mätte upp ! |
 |
|
Topic  |
|