Hej Forum. Någon som vet något om ylledämpade bafflar? Funderar på att bygga om lådorna nedan:
Tänkte mig en stegad D'Appolito, där jag helt enket (nåja, inte helt enkelt) sätter in en ny baffel i baffeln:
Klädd med tovad ylle eller annan filt inbillar jag mig att man kan minska diffraktion pga steget i djupled.
Man ser sällan dämpmaterial på kommersiella högtalare. För dyrt? För fult & osäljbart (dåliga designers)? Skapar man mer problem än man löser? Tänker på spridning och lober etc. Som jag minns det tyckte Dickason i Kokboken att det var bättre att dämpa än att jobba med fasade kanter o.dyl geometriska åtgärder.
Just cirkulära utskurna hål i ett dämpande material är inte lämpligt då det skapar mer diffraktoriska problem än det löser... Ovala är bättre. Rektangulära likaså. Bäst (men fulast) är nog stjärnformade hål.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
För att: -Jag vill återanvända mina gamla lådor. -Dickason antyder att dämpning är bra/bättre. Givetvis kan man väl idealt sett kombinera geometri och dämpning, men som sagt...Recycling. /M
Yllefilten dämpar ljudet på ungefär samma sätt som när ljudet går runt hörnet på en baffel. I första fallet så är dämpningen viskös och i det andra så beror det på att strålningsvinkeln blir större (d v s en geometrisk dämpning).
Jag tycker det verkar som en kul ide annars om man kan få till det estetiskt.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion