Author |
Topic  |
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:40:16
|
Sitter och skissar lite på en förförstärkare. Har väl kommit så långt att jag vet ungefär vad jag vill ha (men jag ändrar mig rätt snabbt...). Det estetiska är nog rätt klart och jag har en fin (nåja) ProE modell av lådan.
Skulle behöva ha lite mer inspiration till elektroniken. Har hittat en design runt OPA2134 (Elliot Sound Products, projekt 88) men inte så mycket mer. Det är/var väl några som byggde förförstärkare här? Har ni några tips?
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
Freddie
Member

322 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:50:29
|
Finns flera på detta forum som bygger ett Aleph P 1.7 försteg, även jag men det bygget ligger lite på is tills vidare då ett slutstegsbygge kom emellan. Här har du länken till service manualen: http://www.passlabs.com/pdf/aleph/apserv17.pdf
Har hört många som är mycket nöjda med Nelson Pass "Bride Of Son of Zen" försteget också, det är mycket lättbyggt. Kolla på www.passdiy.com
Ska du bygga ESP projekt 88, så rekommenderar jag att du beställer kretskortet. Prisvärt och underlättar byggande ordentligt. Har handlat kort av Rod Elliot flera gånger, tar runt en vecka innan man har kortet hemma i brevlådan.
/Freddie |
Edited by - Freddie on 2003/05/06 22:51:35 |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 23:36:23
|
så jäkla *host-host* lättbyggt är det inte
annars hade jag varit klar för länge sedan =)
man får skynda långtsamt |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 23:41:46
|
Jag använder en variant av Rod Elliots förförstärkare, liten, smidig och knäpptyst, dvs avsaknad av brus ;-). Fungerar oklanderligt. Jag har OPA2604 istället för 2134 i mitt bygge. Har inte haft möjlighet att jämföra opamparna. Jag kan rekommendera projektet eftersom jag tycker den låter bra och för att opampar är väldigt enkla att jobba med.
|
Mvh // Per |
 |
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 23:50:03
|
rejvgudrun: Inget är väl så lätt som när man lägger upp sina storslagna planer? ;)
Jag ska ta med mig Elliots design och läsa den på vagnen hem. Som vanligt så flög tiden iväg... Ska titta på Pass-designerna imorgon, om jag får tid.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:20:57
|
Ett annat steg som låter mycket bra.
http://www.hmaudio.se/ror/ror02.htm
Mvh Henrik |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:42:32
|
HLindgren: Jag är inte så förtjust i "rörljudet", det passar inte riktigt mig.
period: Varför bytte du från 2134 till 2604? Jag ska väl erkänna att jag inte har lusläst databladet för 2604 så jag kan ju ha missat det uppenbara.
//Henrik |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 15:57:39
|
När du väljer OPAMP så finns det några viktiga egenskaper att titta på.
Distorsionen vid 1kHz säger ingenting om distorsionen vid 20kHz. Jag själv tror att det finns hörbara skillnader mellan att ha samma motkopplingsfaktor vid höga som låga frekvenser, inte minst för att det ger ett fallande spektrum hos övertonerna även vid högre frekvenser.
En OPAMP som har mycket bra data just ur denna aspekten är AD825. Lars Claussen (LC Audio) har kommit fram till att den förvränger mycket lite och nästan exakt lika lite vid 20kHz som vid 1kHz. Jag har två prover här och ser fram emot att prova dem då tid finns.
Per Målare (malare) har testat dem och kommit fram till att de låter bättre än alla Burr Browns alternativ. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:09:22
|
Pabo:
Jag hade tänkt använda Burr Browns OPA627 i mitt försteg, men jag kanske borde tänka om? Vet du om Per Målare jämfört AD825 även mot denna rätt dyra (OPA627 - 227kr + moms på Elfa) opamp? Och var får man tag på AD825? Den finns inte hos Elfa.
/Mcz
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:37:00
|
ad 825 kan köpas från lcaudio , www.lcaudio.dk för ca 50 DKK st.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:51:54
|
Jo jag har jämfört AD825 och OPA627. Fördel AD825 
Om detta gäller alla applikationer vet jag inte men i mitt slutsteg där jag har provat kretsen används den som felkorrigeringskrets före drivsteget och där tyckte jag att AD825 är bättre. Jag provade aldrig att använda OPA627 även på det balanserade ingångssteget så jämförelsen haltar väl lite grand eftersom jag nu kör med AD825 på båda ställena. Vill du köpa mina OPA627?
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:56:45
|
Malare:
Du har PM! 
/Mcz
EDIT: Och tack rikkitikkitavi för tipset! 
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
Edited by - Mcz on 2003/05/07 17:59:23 |
 |
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 02:44:49
|
H: Jag hade inga 2134 hemma, däremot 2604. Enda anledningen =)
|
Mvh // Per |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 08:30:44
|
Mcz:
Jag svarade på ditt PM. 
period:
Jag kan tala om vad jag tyckte om jämförelsen mellan 2604 och 2134. Jag provade dessa kretsar i samma applikation som jag beskrev tidigare och för felkorrigeringsdelen fungerade 2604 ganska bra. 2134 fungerade inte alls. Nu är ju dessa kretsar dubbla så därför användes dessa även till det balanserade ingångssteget. När jag sedan provade 627:an i felkorrigeringen så byggde jag en adapter som använde ena halvan av de dubbla kretsarna på ingångssteget. Då vann 2134:an. Den lät öppnare och mjukare än 2604 som jämförelsevis kunde upplevas som lite hård och kanske lyfte fram detaljer lite för mycket.
Ps. Det krånglar ju till det lite att jämföra när man måste bygga adaptrar för att byta kretsar i en applikation men det fungerade mycket bra att göra ett mycket litet kretskort med DIL-socklar. Nu använder jag en adapter med ännu mindre kretskort för AD825:orna eftersom dessa bara finns ytmonterade.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
|
Topic  |
|