Author |
Topic  |
|
caij
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:40:26
|
Jag har tänkt att att köpa en MDS Monster 12x (dvs en bas med 1000 rms watt) Nu undrar jag vad det krävs för wattstyrka för att driva den.
Tacksam för snabba svar //Caij
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:04:10
|
Vad har den för känslighet? Har för mig att monsterbasarna är ganska stora och relativt trögdrivna. Det krävs mer till steg än dom billigare serierna från MDS. Beror ju i och för sig på hur högt du tänkt att poppa.
 "THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING" |
 |
|
caij
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:19:42
|
Detta är all info om basen:
Ett av världens kraftfullaste 12" element. Mycket speciell konstruktion med dubbla spindlar och en nästan 10cm lång 3" talspole som är lindad även på insidan. Enorm effekttålighet och extremt detaljerad återgivning av djupbasen.
Watt: 2000 W Watt rms: 1000 W SPL: 96 dB Vas: 34,7 Qts: 0,41 Fs: 38 Hz Impedans: 4 Ohm Magnet: 280 Oz. Frekvensomfång: 17 - 2000 Hz Monterings djup: 235 mm Vikt: 15000 gr
Hoppas någon kan svara mig ang. wattstyrkan.
//Caij
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:30:04
|
Hmm.. 96 db är ju inte direkt lågt. Teoretiskt sett skulle det räcka med bara några watt. Man kan inte ge någon direkt rekommendation angående wattstyrka. Köp hellre ett BRA steg med lågt wattantal än nåt junksteg med massa fuskwatt. Ska du använda den hemma eller i bilen??
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 01:28:37
|
"Ett av världens kraftfullaste 12" element." Nej nej, vill du ha sjyst ljud i bilen ska du ta en titt på Audiophile serien istället(den med gul kona). Har använt Monster 10:an utan lyckat resultat. Basen är nog lite hårdare än deras andra element men Audiophile har mkt mer kvalitetsbas. Själv har jag gått ifrån MDS helt då jag bad om ett par datablad, bla frekvensgång och impedanskurva på Monster 10:an men fick aldrig några sådana...
Ett tips: Köp en eller två Peerless XLS 12" basar istället. Där kan vi snacka om bra bilbas!
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 10:41:04
|
"96 db är ju inte direkt lågt." Nej , Jag kan endast instämma. Köp hellre en 10"tums bas i så fall. Denna klarar att flytta luft snabbare än en 12" klarar. Lika fullt som det är etbättre köp eftersom 10" troligtvis inte kostar lika mycket som 12". Och att det blir mindre risk för distorsion i ett mindre element.MvhKristofer
|
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 12:31:25
|
Eller en ma audio 12XL som dessutom spelar SNYGGT.
/Marcusoft
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 12:38:33
|
Du, caij. Har du provat BRLs forum? Där kan du få hjälp med billjud. Det brukar vara aktivt och där snackas det enbart om billjud och DJ. (Är tveksam om biljud klassas som HIFI?!)
|
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 12:50:12
|
quote:
(Är tveksam om biljud klassas som HIFI?!)
Huh??
Detta låter exakt som det man kan höra från "hifi-snobbar"
Väljud i bil kan vara VÄLDIGT mycket hifi. Mitt focal kit med audison förstärkeri och Ma bas spelar mycket snyggare än många dyra hemsystem. Allting handlar om att välja komponenter som spelar bra tillsammans, och bygga så att det passar bilen. Tids och kupe-kompensering gör att man får en mycket ren och stor ljudbild.
/Marcusoft
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 12:55:46
|
quote:
quote:
(Är tveksam om biljud klassas som HIFI?!)
Huh??
Detta låter exakt som det man kan höra från "hifi-snobbar"
Väljud i bil kan vara VÄLDIGT mycket hifi. Mitt focal kit med audison förstärkeri och Ma bas spelar mycket snyggare än många dyra hemsystem. Allting handlar om att välja komponenter som spelar bra tillsammans, och bygga så att det passar bilen. Tids och kupe-kompensering gör att man får en mycket ren och stor ljudbild.
/Marcusoft
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers."
Nej, det var inte så jag menade! Jag har inte sagt att det INTE går att få bra ljud i en bil. Jag har fått för mig att detta forum enbart behandlar HEM HiFi. Det var så det var menat.
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 13:00:12
|
Visst kan man även få tag på mycket bra komponenter till billjud, men slutresultatet brukar trots tidskompensering odyl. alltid vara mycket sämre än hemhifi. Tro mig, har varit domare, tävlat själv och haft mycket dyra saker i bilen, men har ALDRIG hört en bil som kan mäta sig med ett bra hemsystem. Visst kan det vara kul med billjud, men jag kände att det var som att slänga pengarna i sjön. Hur mycket man än investerar så är alltid en bilkupe´ en dålig plats att sätta stereon i.
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 13:00:38
|
Oops,
sorry, blev lite för ivrig.
/Marcusoft
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 13:41:10
|
Storebror ser er....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 13:55:01
|
Storebror ser lite för mycket, och lite för ofta. Han behöver en hobby.... Oops, detta är hans hobby. 
/Marcusoft
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 14:02:51
|
Hej D!
quote: Visst kan det vara kul med billjud, men jag kände att det var som att slänga pengarna i sjön. Hur mycket man än investerar så är alltid en bilkupe´ en dålig plats att sätta stereon i.
-"Dålig".... enligt D och enbart D.
När man förstår vilka och sedan lär sig påverka,- de specifika ljud-parametrar som rummet modulerar. Kan det inte lätt bli så att man blir lite fixerad vid just dessa och värderar dessa med 1st stort mått av "jävighet"??
Mvh A |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 14:41:01
|
quote:
Hej D!
quote: Visst kan det vara kul med billjud, men jag kände att det var som att slänga pengarna i sjön. Hur mycket man än investerar så är alltid en bilkupe´ en dålig plats att sätta stereon i.
-"Dålig".... enligt D och enbart D.
När man förstår vilka och sedan lär sig påverka,- de specifika ljud-parametrar som rummet modulerar. Kan det inte lätt bli så att man blir lite fixerad vid just dessa och värderar dessa med 1st stort mått av "jävighet"??
Mvh A.
Jo det är klart man kan bli jävig. Men det är väl ett faktum att en bilkupe´ knappast utgör det optimala lyssningsrummet. Hur mycket man än kompenserar och trixar så sitter du alltid ca 50cm från ena kanalen och 150cm från den andra. Plus diverse roliga faktorer som exempelvis reflexer från bilrutor och sånt. Det låter MYCKET bättre med de hjäpmedel som exempelvis SONY XES, PIONEER ODR och alla andra stortillverkare har inbyggda. Men hur man än vrider och vänder på det så har ju oftast hemstereon övertaget i och med möjligheten att placera allt på ett korrekt sätt. Sen finns det ju en del extrema saker som att tex flytta ratten till mitten av bilen och därigenom få optimal ljudbild, men det är väl ändå överkurs?
 |
|
caij
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 16:13:26
|
Ok..tack för era fina tips på basar.. ska ev. kolla på det... Men nu åter till min ursprungliga fråga: Basen är till för hemmabruk, jag har tänkt att köpa en NAD 218THX (dvs 1x700rmswatt i 8 ohm(bryggkopplat) 2x200 i 8ohm) men basen är ju på tusen rms. Många säger att man inte kan gå efter högtalarens watt, därför vill jag fråga er kunniga om lite råd. Jag vet ju att NAD-steget är ett bra och starkt effektsteg men jag vill ju helst att jag ska kunna spela allt vad högtalaren pallar! Tror ni att dessa komponenter fungerar bra ihop??
//Caij
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 16:40:01
|
NAD steget petar ur sig mer än 1kW i 4ohm bryggat har jag för mig. Och du får svårt att hitta något krafigare hemmasteg som går att brygga för dom pengarna, så du har nog hittat rätt! Generellt sett så är det alltid bättre ju kraftigare steg man har om man nu ska spela högt. En liten förstärkare kan oftast bränna ett element lättare eftersom den börjar klippa tidigare. Se bara på HIFI-klubbens rekommendationer angående Cerwin Vega.
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 17:53:49
|
Är du ute efter låg bas? Köp ett riktigt hifielement istället. Bilbasar har ett högre Fs värde(oftast lägre Fs lägre bas!). Monster 12:an har ett Fs på 38 Hz. Ganska högt för att användas som hifisub. Peerless eller Scanspeak skulle vara nåt. Dessutom billigare!
En liten fundering: Är det inte P Audio som till verkar Monsterbasarna åt MDS? Kolla: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=211076%20&cart_id=
|
 |
|
|
Topic  |
|