HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerat för 7000:- ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/07 :  19:23:23  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag ska köpa en integrerad "stärkare", har 7000:-
Vad köpa??

Har BLUE DIAMOND just nu men dom åker nog snart (när jag har mer pengar) till nya högt.
En DENON cd finns oxså, DCD-735.

Tacksam för tankar o ideér. /Mikaell.

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/07 :  19:40:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
Till blue diamond kan du väl köpa en Puccini SE, beggat. Eftersom du har aktiv bas, så behöver du inte mer kräm än den kan ge, dessutom låter den väldigt mjukt så att du kan tämja det något vassa ljudet i din BD (enligt vad jag upplevt). Samtidigt har du inte låst dig heller, stärkaren går att sälja om den inte skulle passa med dina nya lådor som du ska köpa.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/05/07 :  19:47:43  Show Profile Send Piggen a Private Message
Du kan ju alltid blada upp och få en Thule Spirit IA100. En liten dansk som låter bra och har en sparsmakad och stilren design...fjärren ger dock inte riktigt samma kvalitetsintryck (5:- på Clas Ohlsson)
Men som alltid, du får lyssna och se om det passar dina ideal.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:19:15  Show Profile Send joakim a Private Message
Hmmm en Edison 60 skulle nog kunna låta mumma med den högtalaren... beggat ca 4000:-
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:24:57  Show Profile Send margell a Private Message
Lägg till lite och pruta lite så får du en Fin Rotel 1060...

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12271&SearchTerms=Rotel,1060

Mvh
Joakim
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:39:21  Show Profile Send marens a Private Message
Vad har du för förstärkare nu?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:44:23  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Luxman C-03 M-03.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:00:42  Show Profile Send yalpa a Private Message
Rotel 1060 har jag varken hört eller sett, men om en produkt får en 3-a i ljud och prisvärdhet av H&M, då har iaf. jag inte nån lust att ödsla tid på den. Jag litar inte på tidningar, men kan ta allvarligt på negativ kritik. Står det att "den låter grå och färglös", "skulle tjäna på värme", då blir jag avskräckt för gott.

Grannen under har Black Diamond och de låter inte varmt. Därför tycker jag att det behövs en varm och trevlig stärkare till Black/Blue D. Därför rekommenderade jag AA stärkaren. Edison lär också passa utmärkt.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:00:44  Show Profile Send binmarv a Private Message
Har sett en begagnad Amplifix utan fjärr gå för 7.000 kronor. Menar du ny stärkare för 7k eller går även begagnat bra som ovanstående rekomendation ?

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:05:45  Show Profile Send marens a Private Message
Ok, känner inte till dem, men är de så pass dåliga tycker du att du måste byta dem innan högtalarna så kan jag rekommendera en Rotel RA-02. En riktigt bra förstärkare som jag inte hittat något fel alls på ljudet än. Hörlursuttaget brusar som på alla rotels modeller men i övrigt så är det bara positiva erfarenheter. Jämförde med RA-1060 i affären (på några halvtaskiga Tannoy högtalare visserligen) och de lät precis likadant. Det bästa med den är att volymen är nästan helt linjär ända ner i botten så det går att lyssna extremt svagt utan att balansen ändras.

Går att beställa från Sontec för 5850 med studentrabatt. Kostar annars 6500 överallt.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:08:13  Show Profile Send Mikaell a Private Message
AMPLIFIX! Var är den? Minns du var du såg den?

Vill veta...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:09:35  Show Profile Send marens a Private Message
yalpa: Man kan nog ta det HiFi och musik säger och slänga i papperskorgen.

De sa t ex att Rotel RA-02 lät riktigt bra, tror de gav den en femma, när den kom och den låter precis likadant som Rotel RA-1060.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:13:51  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Det är inte det att dom är för dåliga, det räcker att jag tittar på volymratten så spelar det för kung och fosterland...
Det finns ingen fjärr heller (min sambo kräver det)
Är sugen på något nyare oxå, ombyte förnöjer heter det ju.

Har provet en H/K 670, alldeles för ljus för mina högt.
Den var helt ny iofs så den kanske ska spela in sig.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:17:00  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Har provet en H/K 670, alldeles för ljus för mina högt.
Har ägt en HK670 och den var inte bra på något sätt helt enkelt. Roteln däremot är jag supernöjd med.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:24:25  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hmm.. ROTEL 02 låter intressant.
Vad har du för högtalare?
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:29:50  Show Profile Send JoelH a Private Message
För mig innebar en begagnad H/K670 en klar förbättring! Och någonstans måste man börja! För priset är jag nöjd!

edit: Bra grammatik!

Edited by - JoelH on 2003/05/07 23:30:55
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:01:59  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vad har du för högtalare?
Jag har gjort mina högtalare själv. Ett par golvhögtalare med en 6,5 tums bas och 1" diskant. Har inte hittat några högtalare på marknaden som jag skulle kunna bli nöjd med i närheten av min budget, det är alltid något som är fel, så då får man ta saken i egna händer. Dessutom är det intressant och kul. Har lagt ner mycket forskning och arbete för att uppfylla mina ljudåtergivningskrav.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:21:35  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Måste du inte ha fjärr så får jag informera om Rotel RA-01, utan fjärren 2000:- billigare.
finns bla här
http://www.hifi-punkten.se/forstarkare.htm
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:41:03  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag kan varmt rekomendera både Audio Analog Puccini Se (beg) alternativt en rotel 02 då båda spelar åt det lite varmare ljudet. Ett tredje alternativ är annars svenskt i form av Primare (9000 kr)vilken också låter trevligt. Denna förstärkare ser dessutom väldigt bra ut (enligt mig) och kommer troligtvis även hålla ett bra andrahandsvärde.

Lycka till
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:13:46  Show Profile Send audiogear a Private Message
Yalpa: Du har läst ett äldre nummer av H&M. Där fick roteln mycket riktigt en trea. I nr. 1-2 2003 testades den igen och fick då 4+ i ljudbetyg. Givetvis mailade jag tidningen för att höra vad det var frågan om. Svaret jag fick löd ungefär så här:

"Vi har redan frågat Rotel om detta och sedan vi testade RA-1060 förra gången så har de skett ganska stora modifieringar av förstärkaren. Bl.a. har ett stort antal kondensatorer bytts ut mot, som dom säger, mer välljudande sådana. Dessutom passade man samtidigt på att se över layouten i övrigt. Så därför tror vi att Rotel RA-1060 har blivit en ganska mycket bättre förstärkare. Mycket bra låter den hur som helst, där är vi rörande överens"

Jag äger själv en RA-1060 och tycker inte att den är kostymgrå och färglös (då hade jag givetvis inte köpt den ). Däremot har jag hört en del äldre Rotlar, främst för- och slutsteg, som har låtit riktigt kostymgrått. Rotel verkar alltså ha skärpt till sig ordentligt på sista tiden.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:39:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
Trevligt att höra att de ändrade på Roteln.

Visst kan man lita på tidningar då de ger negativ kritik. Det gäller bara att kunna läsa mellan raderna, beakta kringutrustning och sponsring.

Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:46:53  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
köp en begagnad primare i20 eller a20 - kalastrevlig (5000pix)

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:00:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Beggad Linn Majik.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000