HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Blanda material ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/05/07 :  19:56:58  Show Profile Send JM a Private Message
De flesta material har ju olika resonansfrekvenser. Men hur blir det om man blandar flera olika material ? Exvis MDF och vanlig spånskiva. Nu vet jag inte vad dessa material har för resonansfrekvenser exakt, men om man tänker sig att Spånskivan har en resonans på 80 Hz och MDF-skivan på 250 Hz. Om man då tar och limmar ihop dessa skivor med varandra ? Kommer dessa då att dämpa varandra effektivt eller kommer de tilsammans få en resonansfrekvens någonstans däremellan ? Vad händer ? Det är min fråga....

Vad händer om jag limmar en glasskiva med Epoxy på insidan av en högtalare byggd i MDF ? Vad händer om jag limmar med Silicon ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2003/05/07 19:58:14

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:14:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
Inget svar på din fråga men jag har för mig att spånskiva har en egenresonans på 14 eller 17 Hz och Mdf:en är jag inte riktigt säker på men kan den va så hög som 400Hz tom.!??

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:17:18  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hört att spånskiva ska ligga på 16 och mdf på 400 på flera ställen

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:29:11  Show Profile Send soderberg a Private Message
Att blanda olika (inerta) material är en utmärkt ide för att åstadkomma en väldämpad högtalarlåda. Det har varit ngn artikel i SpeakerBuilder för en massa år sen, där det var ngn tysk som hade gjutit högtalarlådor med epoxy, gummigranulat och lite annat smått och gott med bra resultat.
Thiel har ngt de kallar "cast mineral polymer baffle", alltså ngn slags fibercement lite slarvigt uttryckt.
Ett annat känt trick är ju att göra hålrum inuti högtalaren där man häller sand, ngt som också dämpar lådvibrationer bra. Väldigt dyrt i industriell produktion, men hemmamekaren har ju ingen kostnad för egen tid.

/Magnus Söderberg
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:47:21  Show Profile Send celef a Private Message
påverkar inte storleken egenresonansen?? man kan väl inte säga att mdf eller spånskiva eller bjorkplywood... har resonans vid x hz???

sound pollution
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:02:14  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
stagning av lådan påverkar också vilka resonansfrekvenser träskivorna har på olika sidor om lådan!

beror också hur "hårt" man spänner in stagningen

kanske en låda , kraftigt stagad som flyttar upp resonanserna så högt att skivmaterialet (MDF, komposit, e tc ) har hög egendämpning är tricket?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/05/08 :  06:06:35  Show Profile Send JM a Private Message
Celef ! Jo, storleken på lådan har ju stor betydelse oxo, har man en låda med stora ytor så har ju dessa större tendens att börja "sjunga med"... Det jag undrar är om man inte kan fubba till det genom att addera vikt till vissa material.. ? Precis som man kan ändra resonansfrekvens hos exvis ett baselement genom att addera vikt till detta...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:26:53  Show Profile Send soderberg a Private Message
rickard tyckte:
quote:

...
kanske en låda , kraftigt stagad som flyttar upp resonanserna så högt att skivmaterialet (MDF, komposit, e tc ) har hög egendämpning är tricket?

Absolut. Man ska nog däremot passa sig för att låta den interna stagningen vara helt symmetrisk, eftersom man då får X antal lika stora rektanglar mellan stagen, som alla har samma resonansfrekvens. Min gissning är att det är bättre att sprida resonanserna över ett lite större område och när man ändå håller på, varför inte kolla vad som har skrivits om vilka frekvensområden man är mest känslig inom.

Det ena utesluter ju f.ö. inte det andra, se på B&W 801 t.ex, kraftiga lådväggar, kraftig intern stagning och kraftigt avfasade kanter och ett ganska bra resultat.

/Magnus Söderberg
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:12:39  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Det har varit ngn artikel i SpeakerBuilder för en massa år sen, där det var ngn tysk som hade gjutit högtalarlådor med epoxy, gummigranulat och lite annat smått och gott med bra resultat.

Jag kan skicka artickeln till den som vill ha den.

d.bengt@bredband.net

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:33:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
styvheten i materialet avgör vid vilken frekvens det resonerar, så stagning tex skjuter resonans frekvensen uppåt, men den ökar även massan vilket sänker amplituden på resonansen.

Så två lager av MDF tex har samma resoansfrekvens som ett lager, men lägre amplitud på resonansen.
Ett lager MDF med ett lager BLY sänker resonansfrekvensen men inte nödvändigt vis amplituden.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:14:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
alexi
ang bly och mdf så höjer du väl även massan här vilket du säger medför en sänkning av amplituden!? är jag eller du ute och cyklar nu????(misstänker förstås att det är jag, som vanligt)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:59:34  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Två skivor med olika tjocklek med ett lim mellan som inte blir hårt skall visst vara kanon! Det blir heldött !

(Du gillare' dött va' - Djungelboken ...)

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/05/08 :  23:10:02  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jag har högtalarlådor av granitstenmjöl och epoxy. kan verkligen rekomendera det. hur stabilt som helst.
Mvh / Micke
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/09 :  01:19:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
dahlberg
skicka gärna den där artickeln till mig

tack

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:21:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Ola, jag måste ha en mail-adress så skicka ett till min adress. Kolla lite längre upp.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:08:53  Show Profile Send tengil a Private Message
Dustman: Granitstenmjöl o epoxy?? Nä nu får du nog berätta mer!! PM.a gärna!
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:22:05  Show Profile Send Isidor a Private Message
Neeeeeej, inte det gamla svamlet om resonanser i "material" igen. Resonanser, vilka det än må vara, beror i grunden på reflektion av vågor. Mekaniska vågor reflekteras inte i "material" utan i strukturer av någon form, t.ex. stänger, balkar, plattor eller mer komplexa konstruktioner som högtalarlådor, bilar eller människokroppar . Strukturer har fysiska dimensioner som tillsammans med materialegenskaper ger upphov till vissa vågmönster som kan beskrivas som resonanser eller moder.

För högtalarlådor är böjvågor mest intressanta. Böjresonansfrekvenserna (OBS! Pluralform - det finns ett oändligt antal vågmönster som "passar perfekt") för en platta ges av materialparametrar (E-modul, densitet, Poissons tal) fysiska dimensioner (lxbxh) och randvillkor (fria, fast inspända kanter etc). Enkelt uttryck ger hög materialstyvhet (E-modul), låg densitet, stor tjocklek, liten längd och bredd samt styva kantinfästningar en hög första resonanfrekvens.

Med olika stelt monterade material får man resonansfrekvenser som blir en sorts vägt genomsnitt av de ingående beståndsdelarna. Någon extra "dämpning" får man inte på detta sätt.

För subwoofers kan man konstruera en resonansfri låda för det begränsade frekvensområde det gäller. För bredbandslådor är detta inte möjligt och man måste på något sätt hantera de resonanser som ovillkorligen uppkommer. Det tekniskt sett mest effektiva sättet att göra det är att bygga en sandwichkonstruktion som höjer de inre förlusterna, dämpningen, med t.ex. MDF/dämplim/MDF. Vill man slippa svindyrt dämplim kan man använda någon annan form av segt lim som t.ex. polyuretanvarianter, kontaktlim etc. Limmet skall helst vara någorlunda segt utan att vara alltför elastiskt när det härdat. Med en limtjocklek på omkring 0.5-1 mm får man i normalfallet en ganska bra sandwichdämpning.

Andra sätt att minska ljudavstrålning från lådan är att använda tjocka, väl avstyvade väggar, gärna i oregelbundna dimensioner för att sprida ut resonanserna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000