HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cyrus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Obi-Wan
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:53:26  Show Profile Send Obi-Wan a Private Message
Hej. Jag söker hjälp från er som kan. Jag har hittat ett par mycket fina högtalare, Cyrus CLS 70 med tillhörande stativ. Nypris 22000, nu 12500 (demo ex). Har hört att dessa ska vara mycket bra högtalare, men att de ska vara svårdrivna. stämmer detta? och vad bör jag beakta vid ett eventuellt sådant köp? Känsligheten är satt till 85 db med 8 ohms nominell impedans. Hade tänkt mig att spendera ca 25000 för ett nytt system.Tacksamm för svar!

Obi-Wan
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:09:51  Show Profile Send Obi-Wan a Private Message
E de ingen som vill hjälpa en villrådig nybörjare, eller vet ni helt enkelt inget om högtalarna ifråga...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:43:40  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Bor du i närheten av GBG ?
Go to Top of Page

Obi-Wan
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:54:18  Show Profile Send Obi-Wan a Private Message
Nära och nära, Malmö.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:55:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"E de ingen som vill hjälpa en villrådig nybörjare, eller vet ni helt enkelt inget om högtalarna ifråga..."

Hade missat detta inlägg tidigare idag, men ett förslag är ju att du försöker att se till att få tag på ett mycket kraftfullt förstärkeri. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:12:58  Show Profile Send rolandm a Private Message
85 db är inte precis den högsta känsligheten, men det är svårt att säga om de är svårdrivna baserad helt på den siffran. Men, när Hi-Fi Choice testade små billiga förstärkare (NAD 320 BEE, Rotel RA 02, Arcam A65 Plus, Myryad Z-140, H/K 670) så testade de mot en CLS 50 och det gick tydligen hur fint som helst. CLS 50 har en känslighet på 86 db.

Borde passa fint med Cyrus egen elektronik.
Det är inte riktigt möjligt att enbart utifrån tekniska specifikationer matcha högtalare och förstärkare. Man måste lyssna...

Myryad, Arcam, Rotel och Primare gör kraftfulla förstärkare. Det finns fler, men börja med dessa och hör dig till vad du tycker.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Obi-Wan
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:30:37  Show Profile Send Obi-Wan a Private Message
Tack Roland! Jag funderar just på Arcam och Primare...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:05:07  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Obi-Wan!

Har ej lyssnat på de högtalarna, men har en del erfarenhet av Cyrus-elektronik... Om du inte tvunget ska ha det allra senaste, kan du säkert få tag på demoex eller så av Cyrus 7-förstärkaren som är en utgående modell nu när Cyrus 8 kommit... & Cyrus 7 bör kunna driva CLS 70, åtminstone till en början :)

(Har Cyrus 5 själv, är helnöjd... Har en kompis vars pappa har Cyrus 7 & är helnöjd... Har haft 7:an hemma själv också och den var bra, tyckte jag! Den låter i princip som 5:an, men är effektstarkare...)

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000