Author |
Topic  |
|
yak52
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 11:22:46
|
Hej!
Är det någon som har Ariel golvhögtalare klara och bor i Stockholmstrakten?
Jag är mycket intresserad av dina erfarenheter och gärna om det finns möjligheter för mig att få provlyssna.
Hälsningar,
/Martin (Nacka) |
Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem...... |
Edited by - yak52 on 2003/05/08 21:12:38 |
|
yak52
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 21:10:58
|
Eftersom denna låda verkar mycket intressant men lite svår att bygga, vill känna mig övertygad innan jag sätter igång.
Så om någon har byggt Ariel lådor, skulle jag vara tacksam för dina erfarenheter och tips var du än bor och jag skulle också åka en bit för lyssning om det är OK.
/Martin |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 01:44:45
|
yak52>>Måste puffa för Tony Gee's "Proteus". De ska enligt de lärde vara mycket bättre än Ariel. Känsligheten ligger på 91,5-93 dB, beroende på val av filter. Även om inte Proteus är den enklaste högtalaren att bygga så är den iaf långt mycket enklare än Ariel.
Mer info på http://home.hetnet.nl/~geenius/Proteus.html
|
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
yak52
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 07:19:47
|
Tack för tipset Revjgudrun. Det är lådor med bra verkningsgrad som jag söker för min Edison Triod. Här på forumet bekrivs också att lådorna förutom verkningsgraden ska ha rätt egenskaper för att passa sin förstärkare. Vet du något om vad dessa bruka drivas med?
Och gärna, tipsa om andra konstruktioner som ger bra ljud och passar till en effektsvag rörförstärkare. Jag kör idag Mosen, men skulle vilja ha lite mer bas och gärna lite bättre verkningsgrad.
/Martin |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 11:16:33
|
Jag skulle rekommendera Buschhorn MkII till en triod. Billiga o lätta att bygga och låter jätterbra. Du bygger ett par för totalt 1000-1500 kr inkl allt. Ett annat alternativ är VH-1, låter oxå jätterbra men är betydligt större än Buschhornen. Jag kör själv med Edison 22:a triodkopplad och ett par Buschhorn.
/lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
yak52
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 20:44:34
|
Tack för tipsen Lenwac. Jag skulle kanske ha öppet frågat från början efter efter passande högtalare till en Triodförstärkare, men det trillar ju in några olika variander ändå.
Hornhögtalare byggde jag för många många år sedan (några av dem riktiga stora), men på den tiden var ofta mycket ljud samma som bra ljud. När morsans porslin vibrerade två rum bort uppnåddes önskad ljudkvalitet.
Numera är jag enbart ute efter bra ljud på lägre volymnivåer. Det jag söker är riktigt bra lådor jämförbara med det ljud som ProAc och andra populära byggen verkar leverera, men som passar Trioder och klenare effekter.
/Martin
|
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 00:28:39
|
yak52>>Jag driver mina Proteus med Son of Zen monoblock på 7W vardera. Det räcker för att få tinnitus =) Om du är intresserad av hur det låter med rör kan du kontakta Jan Deckers i Holland. Han driver sina med Proteus med ett egenhändigt ihoppuladt SE-steg. http://members.home.nl/deckersmoll/
Är du i borlängetrakten nångång kan du få dig en omgång =) =)
//v |
 |
|
yak52
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 07:55:58
|
Tack för länken Rejvgudrun. På någon av Jans bilder har han en annan svart låda under. Är det en extra bas, eller vad är det. Behöver man komplettera med bas för att klara de lägre frekvenserna, eller tycker du att lådan räcker som den är?
/Martin |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 13:52:09
|
yak52>>Yepp!!! Det är två basmoduler med varsin Eton åtta. Dessa kommer bli mitt framtida projekt =) Basmodulerna är inte nödvändiga, men ger, tror jag en helt annan dimension till musiken. |
 |
|
yak52
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:47:37
|
OK revjgudrun, då har jag koll på vad dessa högtalare består av. Dina lådor skulle vara intressanta att lyssna på, men det är sällan jag är i dina trakter. Om det händer hör jag av mig. Jag funderar lite och läser på mer så får vi se vad det blir för typ jag senare ska satsa på.
/Martin
|
 |
|
|
Topic  |
|