| Author |
Topic  |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 15:16:48
|
När man ber om tips på prylar man vill köpa/uppgradera så kommer man ju allt som oftast fram till slutsatsen att "lyssna själv". I det ligger ju mycket, men är det verkligen så enkelt? I butik får man ibland (i vissa butiker) böna och be snällt om att möjligen kanske få lyssna lite på nån förstärkare och vill man jämföra så känner man sig ju bara sååå besvärlig (OBS! ibland, inte alltid!). Och sedan vill man ju kanske höra hur det passar med övrig utrustning hemma, men se det går minsann inte för sig! Nåt hemlån eller öppet köp är det inte tal om (med vissa undantag), inte ens av demoex över en söndag. Hm...
Resultatet blir ju att man ibland tvingas köpa "på chans".
Hur gör ni andra? Och nä, jag är inte man, 50 år, har inte överrock och heller inte så mycket pengar (verkar spela roll ibland) .
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 15:26:02
|
Pröva med att så att säga skaffa dig referenser. Gå till butiken med en kompis som handlat lite dyrare grejor där och är känd. Då brukar det gå lättare. Funkar inte detta, handla av någon annan.
mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 15:29:03
|
gurin: bra idé, men jag har inte så många kompisar med så mycket pengar som handlar så mycket. Och ska det verkligen behövas? Ska man bli "invigd"?
Och då kvarstår alternativt att man får byta butik helt enkelt, men de finns ju inte hur många som helst, ens i Stockholm.
Hm...
/en john |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 15:32:34
|
Om du bara har handlat i en butik och inte blivit bra behandlad där så gå dit en gång till, kolla på lite prylar som du vill prova och jämföra och sen fråga om du får låna hem den du tyckte bäst om för att höra hur den låter med din anläggning hemmavid. Får du inte det eller om de är besvärliga när du vill jämföra (kallar dig besvärlig och dyl.) så säg lite fräckt att "Kunder stannar minsann inte kvar om de inte får bra service" eller nåt sånt och sen sluta helt enkelt att gå dit... Jag har bara bra erfarenheter faktiskt, b.la. från två av HiFi-klubbens "filialer" och en del andra mindre affärer men jag vet att så skulle jag göra om jag blev illa behandlad...  |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 15:37:53
|
Det var dåligt av affären. Här i Linköping är det dock inga problem att låna hem snarare det omvända. Killarna på Lefflers är nästan för hyggliga, man har lånat hem för mycket utan att köpa i motsvarande grad, man skäms.... 
De är dock kinkigare på hifiklubben men något annat var väl å andra sidan inte väntat....... |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 15:52:13
|
Tackar för bra tips!
Jo, jag är i Linköping ibland och just Lefflers har ju enorm service! Lite jobbigt att låna hem därifrån bara till Stockholm .
På hihi-klubben såg man mest oförstående ut när jag undrade om det gick för sig att låna hem en nad 320bee på öppet köp över en söndag.
Sontec har lånat ut, men, tja, hm, kan vara en känsla hos mig också att man är besvärlig...
Observera nu att jag alls inte är ute efter att hänga ut nån handlare specifikt! Kan bero på både dagsform hos säljaren och principer som inte alls har med kunden att göra. Men det är bara det att det är ju krångligt att handla när vissa affärer inte har öppet köp.
/en john som imponeras av Harmony Designs affärsprinciper som gör livet så mycket enklare |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:19:58
|
Jag tycker det är rätt förståeligt om butikerna är lite restriktiva med att låna ut saker... de kan ju faktiskt gå sönder eller slitas hårt, utan att det kanske upptäcks direkt... Jag tycker det är en enorm service av de butiker där man kan låna hem grejer. Jämför med andra bransher - inte kan man låna hem en tv, en dammsugare, en soffa eller vad som helst..? "Jag ska se hur soffan funkar i mitt vardagsrum" - de skulle tycka man var dum i huvudet... Så jag tycker man ska vara tacksam att det ofta går.... |
 |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:23:31
|
| Jag förstår också handlarna att dem inte vill låna ut grejor p.g.a skaderisken. Men det är ju helt klart ett + för de butiker som gör det. Och som ngn annan innan mig sade: Ta med en kompis som köpt grejor på samma affär, och hör vad han/ hon tycker. |
Frågar man inget - Får man inget veta |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:26:12
|
| skaderisk? du får skriva på att du är ansvarig för apparaten och både du och butiken har försäkring så vad är problemet vad har butiken att förlora förutom en potentiell kund? |
 |
|
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:31:29
|
Jag vetefan vad jag skulle tycka om jag köpt en ny cd, och sedan för veta att den har varit hemma hos andra för utvärdering . Nä köpa nytt ska vara okladdat, men visst det är en svår avvägning |
Dreams never end! |
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:34:01
|
Demoex är väl typ, ja, kladdiga demoex som säljs billigt när modellen går ut? Att "öppetköpa" en sådan under ansvar vore väl enkelt? Hm... /en john |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:34:48
|
| jonta> Ofta säljer inte handlaren demoex av billigare apparater, de har nya på lager |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:45:51
|
Appropå kundpolicy och att köpa efter lån. Sagt av den kortare halvan av Radiolagretduon (så ordagrant jag kommer ihåg det): -"Nu gör vi så här tycker jag, låna du hem högtalarna i några dagar och känn efter. Om det nu inte fungerar så får vi kolla runt och se om vi har något annat alternativ här hemma. Annars får vi helt enkelt gå utanför butiken och se om det finns något lämpligt för dig i någon av de andra butikerna i stan! Var du från Kungälv sa du? Finns det inte ngåon bra hifiaffär där, eller har de lagt ned?"
Då kan man snacka om att man är mån om att kunden skall bli nöjd... Och någon pengasprättande 50-åring är jag inte heller! Fördel Radiolagret...  |
Ino Audio for life |
 |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:49:11
|
| Oftast så är väl handlarna väldigt tillmötesgående vad jag har förstått.. |
Frågar man inget - Får man inget veta |
 |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:01:14
|
Förstärkare och cd-spelare kan jag ha förståelse för om de inte lånar ut lika enkelt som högtalare. Då det borde generellt vara lättare att bilda sig en uppfattning om förstärkare/cd-spelare eftersom de inte är lika beroende av rummet som högtalaren.
Så mitt tips är väl att försök bilda dig en uppfattning om cd/förstärkare i butik och sikta på hemlån av högtalare. |
Exit Planet Dust |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:06:16
|
ekman: Tänkte inte på att de naturligtvis är försäkrade... Men de riskerar åtminstone, om jag lånar hem demoexet över söndagen, att jag har den hemma i en vecka och de inte kan dema den för andra, alternativt blir tvingade att öppna en ny förpackning... |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 18:11:30
|
Jag upprepar det som jag skrev igår.
Hifi är en hobby! Handlarna måste vara tillmötesgående annars köper jag en ny dator eller en ny cyckel för pengarna. Nåt ljud vill alla ha hemma, men för några tusen kan man dra ihop en stereo som dunkar på hyffsat, ingen vill riskera att göra dåliga köp för flera månadslöner. Är handlaren kinkig och det finns ingen annan i närheten, då är det bara att börja leta efter en ny hobby. Man måste vara flexibel.  |
 |
|
| |
Topic  |
|