HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bygel på baksidan av integrerad (HK650)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:15:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
Fick hem en HK650 idag i hyffsad skick. Jag undrar vad man kan göra åt bygeln som sitter på baksidan. Går den att ersätta med nån kabel, eller ska jag hellre öppna stärkaren och försöka löda ihop på insidan. Samma sorts byglar sitter på NAD, Roksan Caspian, Linn Mimik och säkert många fler. Stärkaren kostade 1700 så jag vill inte ha rekommendation på nån silverkabel för 5kkr, för det är helt meningslöst.

Förresten, några fler som äger HK650, är ni nöjda? Hur är den jämfört med den nya 670?

mvh. Adam

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:26:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tror du kan sätta dit precis vilken signalkabel över 100:- som helst och det kommer att låta bättre än standardbyglarna (som är extrema ljudförstörare). Testa t ex med en Van den Hul D102III kabel istället, går att hitta begagnad för cirka 500:-.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/08 :  19:09:46  Show Profile Send €riC a Private Message
Det bästa är säkert att löda fast kabeln på insidan, då sliper du ju de stora metallklumparna (kontakterna) men det kanske blir krångligt om du senare vill utnytja utgången/ingången. I så fall är mitt tips att löda en kabel (med kontakter) själv, då behöver du ju inte ha med den onödiga halvmetern (som du får med en färdig kabel). Alternativt inhandla TaraLabs MissingLink från HiFiKlubben för ca 400kr. Kvalliten på denna vet jag dessvärre inget om men den är i alla fall avsedd speciellt för det här ändamålet.

mvh ericsandin

Edited by - €riC on 2003/05/08 19:11:24
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/08 :  23:41:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nu har jag öppnat stärkaren och kikade in under skalet. Att löda ihop nåt där bak verkar vara för krångligt, så jag ska ordna nån bra kabel till det där.

Däremot verkan volymknappen ha fått sig en rejäl kyss. Ingenting som syns nånstans, förutom att den wobblar när man vrider på den. Känns riktigt trist. Dessutom verkar lampan i den lysa svagare än den ska. Säljaren har varit väldigt sjysst och satt tillbaka 200kr på mitt konto, som ska gå till att ordna upp detta...Kudos till Thomas i Göteborg!

Edited by - yalpa on 2003/05/09 21:01:09
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/09 :  00:00:20  Show Profile Send marens a Private Message
Det bästa är nog att göra ingenting. Per out/main in-byglarna är nog minsta problemet på en förstärkare. Annars skulle man antagligen se 100 olika lösingar på "problemet" hos alla olika tillverkare. Det gör man inte, alla ser likadana ut: korta byglar av metall. Så sov lungt och njut av ljudet i stället.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/09 :  00:00:55  Show Profile Send audiogear a Private Message
HK 650 låter inte riktigt lika ljust som vad 670 gör. Den har också faktiskt bättre klipp i ljudet än vad den nyare 670:n har. Detta gör att den är roligare att lira pop- och rockmusik på. Vad 670:n däremot vinner på är att den har lite trevligare och skirare diskant samt ett något bättre stereoperspektiv, framförallt i djupled. Men ärligt talat tycker jag att 670:n är en besvikelse med tanke på den goda kritiken som den har fått. Att den skulle vara hästlängder bättre än 650, som jag läste någonstans, stämmer inte alls.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:40:38  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Byt till korta signalkablar, jag bytte från byglar pån min Yamaha dsp a-2 till cambridges 10 centimeters kablar. Det var ett klart lyft.

Edited by - qsecofr on 2003/05/09 10:55:55
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:56:38  Show Profile Send Jadde a Private Message
På en AudioPro A.7 som jag hade lödde jag direkt på kretskortet. Fungerade bra. Osäker om det blev bättre.

Edited by - Jadde on 2003/05/09 10:03:07
Go to Top of Page

prim
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/05/09 :  10:41:01  Show Profile Send prim a Private Message
När jag hade HK 650, bytte jag ut byglarna mot Tara Labs missing link, det gjorde en rätt stor skillnad, har nog dom ligger i nån låda om du är intresserad.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/09 :  10:41:16  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Det bästa är nog att göra ingenting. Per out/main in-byglarna är nog minsta problemet på en förstärkare. Annars skulle man antagligen se 100 olika lösingar på "problemet" hos alla olika tillverkare. Det gör man inte, alla ser likadana ut: korta byglar av metall. Så sov lungt och njut av ljudet i stället.

Det är just det som är så konstigt, att man inte ser 100 olika lösningar... Det vore ju ett så enkelt sätt att förbättra ljudet så prylarna. Jag undrar verkligen varför tillverkarna inte bryr sig om detta lite mera. Ljudförbättringen har varit tydlig på alla de integrerade förstärkare som jag bytt ut byglarna på. Särskilt på NAD's förstärkare tycker jag att skillnaden är dramatisk när man byter från byglarna till en vanlig signalkabel för några hundralappar.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:44:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
prim > blev ljudet ljusare eller mörkare? jag vill slippa ljust/vasst ljud.

Finns det nån mer härinne som har testat att byta ut byglarna?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/09 :  12:43:57  Show Profile Send John a Private Message
Hej!
Sålde för nån timme sedan min gamla Nad 304 där jag bytt byglarna mot en "hemmagjord" kort QED Silver Spiral som var gjord ungefär som en "missing link". Oj, vilken skillnad den gjorde!!! Svårt att peka på nåt speciellt, mer hifi helt enkelt. Renare ljud (vilket också ger större ljudbild, mer högupplöst etc.), stramare bas osv. Ja, ja, det var bara en gammal Nad, men ändå. Rekomenderas!

mvh
/en john som gillar sin nya stärk

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:14:47  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det är i och för sig inte så konstig att de väljer byglar.
Rent produktionstekniskt är det betydligt lättare och billigare att putta dit en enkel brygga i stället för att ha utsående korta kablar sittande på en ny apparat i kartong.

Dessutom så går det enkelt att byta, dvs den som bryr sig kan lätt fixa till det.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:27:45  Show Profile Send yalpa a Private Message
prim, du har PM
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:34:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag kanske är trög, men de där byglarna binder bara ihop insidan, ska man inte ha en kontakt som även sitter utanpå honan, på samma sätt som rca? I så fall borde det finnas nån teknisk förklaring för att byglarna är sämmre.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:04:24  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
Roksan Caspian har i allra högsta grad inga byglar!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:13:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja, då har de uppgraderat stärkaren, för på bilden i H&M apr2001 så är det en trevlig liten metallbygel mellan pre amp output och power amp imput.

Själv tycker jag att det är en riktig idiotlösning, på min gamla HK680 var det en knapp på baksidan därifrån man kunde välja att bryta strömmen mellan dessa. Då kunde man ha en subba inkopplad där konstant, utan att behöva några kluriga lösningar med Y-kabel eller liknande.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:20:02  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
När de gjorde uppgraderingen så valde de av någon anledning bygga bort bygeln.
Vet ej varför?
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:21:49  Show Profile Send yalpa a Private Message
För at det är en idiotlösning, var faktiskt besviken när jag såg den. Toppen att den är väck.

Iofs kan man då leka med kablar där bak också och ändra stärkarens ljudkaraktär...men för de som redan gillar den, blir det en merkostnad att skaffa en fin kabel.

Edited by - yalpa on 2003/05/09 14:23:14
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:34:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Byglarna är ju så gott som alltid gjorda i nån billig skräpmetall så det är inte så konstigt om de låter sämre än signalkablar i t ex väldigt ren koppar. Med byglarna på så låter ljudet alltid mer komprimerat, vassare, tunnare och orenare i jämförelse. Men det finns också mer subtila effekter. Med NAD's förstärkare så har ofta röster en tendens att ligga på samma plan i ljudbilden. Men när byglarna ersätts så kan man faktiskt också börja märka av en tydligare "skiktning" av rösterna i djupled. Den typen av ljudförbättring är det nog vissa som t o m skulle kunna tänka sig att byta förstärkare för att uppnå...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/09 14:38:15
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/09 :  20:51:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kan man tänka sig att det har med skineffekt att göra?
Jag menar, bygeln är väl ganska så mycket tjockare än mittledaren
i vanlig signalkabel? Hur det sen skulle skilja i ljud
det vågar jag inte gissa på.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/09 :  20:59:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja, det är säkert nåt skitmaterial i bygeln, den är ju silver-färgad och som jag påpekade, den klämmer ju inte åt kontakten på samma sätt som en signalkabel. Jag har iaf. köpt Taralabs länken från prim, kommer på måndag(?), om det inte låter bättre så är det snyggare iaf!

Edited by - yalpa on 2003/05/09 21:02:42
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/11 :  11:11:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag fick ett demo av missing link på hifiklubben en gång och det var en tydlig ljudskillnad (på en NAD C370 förstärkare). Prisvärd!

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:51:58  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej!

Du kan väl återkomma med en recension av missing link när du testat den ett tag, har själv några stärkare stående i garderoben med metallbygel på (det kanske är därför de står där )

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/12 :  11:48:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja, nu har kablarna kommit och är inkopplade. Tyvärr har jag för tillfället bara en freestyle som källa, så det är inte lönt att hålla på och testa. Dessutom sitter kontakterna stenhårt, jag orkar inte byta fram och tillbaka. Det blev säkert bättre, jag kanske orkar göra ett test när jag har fixat en riktig cd. Då kanske det räcker med att sätta tillbaka byglarna och höra skillnad direkt, eftersom man är så van vid det bättre ljudet.

mvh. Adam
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000