En hypotetisk fråga ? Jag skickar en förfrågan till 10 hifi-butiker: Jag vill ha ett pris på Er "billigaste" high end anläggning komplett inkl vinylsvarv, kablar etc. I vilken prisnivå tror Ni att man hade hamnat. Hade differenserna varit stora ? Alternativt om Du själv skulle rekommendera en kompis billigaste möjliga high end anläggningen vad skulle du rekommendera och i vilken prisnivå ? Gör ett försök...
Frågan om Highend/hifi/midfi/lowfi har varit uppe tidigare och slutade med lite liv samt någon avstängning har jag för mig =))
Kanske var några olika trådar det diskuterades i samtidigt ifos.
Det som kom fram var iaf att Highend var något som man i princip avgjorde själv och att nästan allt kallas higend typ. Så highend är väl vad man själv tycker är bra eller något =)
Men all hifi verkar ha en ljudkvalitets kurva som stiger ganska brant i början kvalite/investerad krona , för att sedan flacka av. Vid dena puckel och uppåt är det high end!
Min upfattning om ungefär var denna puckel ligger: CD >10'000kr Försteg > 10'000kr Slutsteg > 20'000kr Högtalare > 70'000kr
Frågan är av samma karaktär som hur mycket en snabb bil eller bra kamera kostar. Icke destomindre skulle det vara intressant att se vad de olika handlarna skulle ge för svar. Troligen skulle den anläggning On-Off kallar för High-End ha ett lägre pris än den som t ex Linn-handlarna eller B&O-handlarna kallar för High-End. Vad detta säger om de olika handlarna är däremot för andra att dra slutsatser av.
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent.
Apropå B&O, när jag jobbade i Radio-butik så hade vår TV reparatör väldigt roligt åt just B&O ägare. De förstod inte hur deras aparater kunde gå sönder.