HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Linkwitz transform ? Distorision? Watt? Xmax?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:24:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo jag antar det!
men att du tatt bort lågbasen, nu förlåter jag dig ALDRIG

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:44:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Niklas, hur stort rum har du att ställa allt det här i
Nästa fråga blir om du kan tänka dig en hornlösning till subbarna

Edit: Varför inte bygga på höjden en låda som är 30x50x230cm invändigt rymmer faktiskt 345liter och den sticker inte ut mer än 40cm från bakväggen och den borde kunna gå att tippa omkull utan att den tar i taket. Den går även att få ut genom en dörr, inte helt oväsentligt.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/09 19:00:10
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:56:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

HORN? Fråga Neriks vad jag tycker om horns vackerhet och placerbarhet,
jag tycker INTE om några horn.

Rummet är nästan 40m2

Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/05/09 :  19:15:36  Show Profile Send BigD a Private Message
Neriks, det beror ju givetvis på vilken utrustning man har och hur högt man skall spela, i det här fallet så verkar det ju som att det handlar om ganska rediga element, nu vet jag inte vad du spelar med för utrustning.
Jag *försökte* också påpeka att det var min högst personliga subjektiva uppfattning, men jag tycker att det låter bättre när även den lägsta basen återges.

Som jag också skrev så har jag testat att använda högpassfilter men jag tycker att de positiva effekter som man får av den låga basen mer än väl överväger den ökade distortion som man säkert får (som jag dock inte hört/upplevt som något negativt)

Men kör man typ med 4" bredband element så kan det säkert låta mycket sämre än innan om man försöker spela 16Hz... :P

Edited by - BigD on 2003/05/09 19:16:40
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:16:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

spelar inte så stor roll hur rediga elementen är faktiskt,
här verkar det mer vara slaglängden som räknas.

Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/05/09 :  22:49:44  Show Profile Send BigD a Private Message
Givetvis är det kul med lång slaglängd, dock så är ju också konarean mycket viktig när man vill spela låga frekvenser, jag gjorde en simulering med en 350 liters sluten låda och konstaterade att du med ett sådant element kan spela 101,5 dB vid 16 Hz innan du får längre konutslag än vad elementet klarar. Detta ligger ju inte så långt ifrån de ca 103 dB som någon tidigare i tråden räknat ut att du kan spela med ditt slutsteg.
Om man sedan räknar med att rummet kommer att höja nivån med ca 15 dB (vid 16 Hz) så hamnar du på 116,5 dB från en sådan baslåda.

Om det blir mycket distortion vid den ljudvolymen så bör det iaf inte bero på xmax som ditt element har, f.ö. tycker jag att ett sådant ljudtryck bör vara tillräckligt för vilken basnarkoman som helst, eller?

Edited by - BigD on 2003/05/09 22:50:43
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:39:58  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Den lägsta basen är helt riktigt (tillfälligt?) borttagen från mina subwoofers. Jag provade dock testa din dinosaurie-fil utan att skära av de nedesta frekvenserna och DET var riktigt häftigt ... precis som du sa

Huset skakade utan att man hörde ljudet ... det kändes dock

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:42:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
BigD,

Jag respekterar givetvis din personliga uppfattning ... Ingen annan än du är expert på vad du gillar

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:46:19  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
HORN? Fråga Neriks vad jag tycker om horns vackerhet och placerbarhet,
jag tycker INTE om några horn.

NN

Ohhh horn ... ofta fula som stryk MEN fasiken vá bra det kan låta om man har väldesignade och välbyygda horn. Om jag fick för min fru så skulle jag inte tveka på att montera in alla mina 18-tummare i horn

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:50:10  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om man simulerar en högtalare som beskrivs här ovan i ett begränsat rum antar jag att man kan nå sjukligt >>>> höga nivåer vid 16 Hz. Kallas väl ibland "Roomgain". Har haft en AudioPro B4-200 den kunde spela 117 dB vid 30Hz, men det verkar ju bara vara blaha i sammanhanget.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  00:04:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Neriks, väntar med spänning på att du har samlat tillräckligt med pluspoäng hos tanten för att få fullfölja det projektet .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/10 :  00:07:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Dahlberg

Det gör jag oxå

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/05/10 :  00:12:07  Show Profile Send Simba a Private Message
Personlig ville jeg vel gått for et forholdsvis lite trykkammer (130-200liter), men først og fremst kan det nok være en STOR fordel med noen målinger i rommet. For så å kartlegge romforsterkningen (den kan nemlig variere mer enn man skulle tro).

Maks SPL blir forøvrig også på påvirket av omsatt varme i svingspolen. Dette vil gi en betraktelig høyere impedans, som igjen gir mindre omsatt effekt (=kompresjon).
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  00:22:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Niklas, du har 40m2 att spela i, ta och bygg ordentliga lådor på en gång när du nu har plats för det. Som jag ser det är elektronisk kompensering en onödig kompromiss i din situation. Kom ihåg att det finns dörrar bara, så att dom går att få in och ut ur rummet alltså.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:04:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Välkommen tillbaka Simbakatten, har du vart på semester!
Ja värmen ja, JBL elementen är ventilerade i talspolen,
men ändå borde ett portat val bli bättre i kylningen.

40m2 jepp.

jag har hört att hörnplacering av 2245 i portad låda inte
är så bra, hur det är med det vet jag inte.

dahlberg du talade om någon plexiskiva framför elementet!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:18:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo, i "Wilson Wamm" används en plexiskiva framför baselement och port i subbarna och tanken är att frontladda högtalaren. Nu när jag tittar i artikeln ser jag att skivan inte är helt tät utan den är försedd med en del "väl avvägda hål" som det inte finns någon vidare beskrivning av.

Taget från Audio-Video nr:1-2/89

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:25:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag hittade sidan där de specar elementen för Wamm, och den säger:

Custom Electrostatic Tweeter
Seas 6.5" Midrange, Probably A Paper Cone Model?
KEF B139 Midbass
18" JBL Subwoofer

..KAN ju då vara JBL i den wilson audio

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:51:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo visst är det möjligt men i den jag har beskriven så sitter det ett tyskt element som skall kosta mer än 10000kr enligt Dave själv. 1989

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  13:02:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  13:27:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Här står det att det är "15"

http://www.wilsonaudio.com/products/wamm/main.shtml

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  13:53:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

förvillande

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:15:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Hade ju vart skoj att veta.
Alltså - wilson wamm kan väl ändå inte vara
bra ännu idag - eller? har de uppgraderat den?

undrar om det är samma firma som gör baselementet
fortfarande idag..

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000