HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kommande test av cd-spelare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:48:08  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Jag har fått äran av att vara testledare i helgen!
Vi är några personer som skall testa lite "budget" cd-spelare nämligen Perreuax CD1P, Krell Kav 280, Linn CD12, Thule 150B med digit II.
Som ni ser så är det en relativt stor skillnad i pris på produkterna.
Priserna startar på drygt 15000 kr till knappt 100000 kr.
Testen sker i form av ovetenskaplig "blindtest", med visst intag av öl samt whisky! Vi lär ju inte hinna bli berusade, då vi skall testa Leonard Cohens sätt att lyssna/testa/utvärdera under en sekund.
Musiken blir främst klassisk musik samt, seriös musik som t ex Deep Purple! Vi tänker inte alls mäta ljudet enligt LTS recept utan bara ovetenskapligt använda våra öron.
Självklart tänker jag styra de andra lyssnarna så att de inser att min cd-spelare är bättre än de andras.
Mvh
Kenth

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:53:26  Show Profile Send SpLiX a Private Message
"Budget 15000 till 100000"

Utan att behöva plocka in poäng på pengar spenderade, men jag undrar stilla:

Vad har folk slängt på sina nuvarande cd spelare??

Snitt 40k??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:55:29  Show Profile Send B Peter a Private Message
Linn CD12 kostar minst 180 000 kr...
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:01:52  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Peter B

Linn cd12:s uppgivna pris avser inköpspriset på en begagnad spelare av modell 1. ja jag vet att det inte står modell ett eller två etc på själva spelarna! Dock så har CD12 "moddifierats" under åren.
Till Splix vill jag bara säga att jag var ironisk när jag sade budgetspelare.
själv tycker jag t ex att Thulen mycket väl är över den såkallade budget klassen!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:03:02  Show Profile Send yrwing a Private Message
Låter som om ni kommer ha en kul helg.

Lycka till.

MVH

Jesper

ROTEL
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:10:47  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Yrwing!

Det kommer nog bli både tufft och kul!
Som tur var så är deltagarna inte några märkesfanatiker, utan de har köpt det som de själva tyckt vara bra/prisvärt!
Nu skall det snart stampas både i takt och i otakt!
Självklart skall vi även spela en hel del vinyl,
utan Terese Juvels låt tiden bara går, på en av Opus 3:s bästa vinylplattor så är testen inte komplett.
Givetvis spelas samma låt även på cdformatet.
vinylsvarvar blir mina gammla skivspelare Linn LP12, Oracle Delfhi Mark V, samt en Pro-jekt 6,9.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:23:31  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Min KAV-250 gick lös på 32k för 1½ år sedan. Tillhör den budget eller "mellanklassen"?

Jag bara undrar Kan vara bra att veta hur folk resonerar här när man sägar att man köpte en billig och bra högtalarkabel för sådär 20k..

EDIT:
Glömde även att tillägga. Spela på och njut av både musik och Whiskey ;) Kom gärna med detaljerade synpunker på respektive CD. Man undrar om man skall uppgradera till en KAV-280 från sin 250..

Vad kostar Thulen??

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/05/09 16:26:07
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:35:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Majjen03!

Eftersom du inte verkar veta hur LTS genomför tester av CD-spelare så kan jag här berätta lite om dem.

Det är både lyssningstester och mätningar som utförs. Lyssningar genomförs separat och mätningar utförs separat, hur ska man annars göra?

Det är inget speciellt ovanligt med det. T ex gör ett flertal HiFi-tidningar på det viset. Ett test där man bara mäter och sedan skriver om det, har aldrig någonsin gjort av LTS.

Så här gör LTS tester av CD-spelare:

CD-spelare som ska testas kopplas in på två sätt:

1. Analogt till finvolymkontroll till resten av kedjan med försteg slutsteg och högtalare.

2. Digital till referens-D/A-omvandlare till finvolymkontroll till resten av kedjan med försteg slutsteg och högtalare. D/A-omvandlaren är tidigare noggrant testad tillsammans med en kompetent A/D-omvandlare och hela den kombinationen har visat sig inte kunna avslöjas med ljudliga "fel" i blindtest.

Det är mycket viktigt att kalibrera ljudnivåerna så att de ligger inom 0,05 dB för att inte ska kunna vara ljudnivåskillnader som ger utslag på det som "man tycker låter bäst". 0,1 dB är ungefär gränsen för hörbarhet av minsta ljudnivåförändring. Tips!: Därför är ett tips att kolla utnivån från CD-spelarna med en voltmeter och testskiva med en sinuston. På en del försteg kan man ställa ingångskänsligheten i 0,5 dB-steg, men det är egentligen för grova steg. Det bästa är att ha separata "kalibreringsförsteg" efter varje CD-spelare för att trimma nivåerna. Då är det skönt, för då kan man utesluta den ljudliga inverkan p g a olika ljudnivåer.

Sedan brukar vi loopa ett avsnitt av olika låtar, och växla mellan referens-DAC:en och CD-spelarens analoga utgång. Lyssning sker genom att lyssningsdeltagarna inte vet vilken källa som spelas och det växlas om vartannat. Deltagarna får gissa vilket ljud som är vilket och får ta så lång tid på sig som de vill. Ingen brukar bli stressad av att inte kunna ge korrekta resultat. Normalt sett så hörs det då skillnad på det allra flesta CD-spelare. Om det inte hörs skillnad är CD-spelare lika bra som referens-DAC:en (som inte har kunnat beläggas ha några ljudliga defekter hittills). För att det ska vara godtas som ett giltigt resultat krävs över 99% statistisk konfidens hos de avlagda gissnaingarna. Om statistisk konfidens uppnåtts brukar det vara enkelt för deltagsrna att beskriva apparatens ljudkaraktär.

Ett till tips: Det är också synnerligen viktigt att välja musik. T ex kan fel i basregistret inte detekteras om musiken inte innehåller någon bas (ganska självklart). Därför kan jag råda att använda olika sorters musik beroende på om niu ska utvärdera diskantregistret, osv.

Med ett sådant test ni kommer att genomföra, kommer ni bara att ha jämfört ljudet mellan olika CD-spelare, och resultatet kanske blir att det är någon som ni tycker bäst om. Förhoppningsvis är det två eller fler som ni inte kan skilja åt (ni tycker låter mycket lika varandra), då är det större chans att de är väldigt bra. Med testet som beskivits högra upp i min text, kan man hitta CD-spelare som mycket nära gränsar till CD-systemets potential för ljudåtergivning.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:55:09  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Knoppen!

Som medlem i LTS så vet jag givetvis hur min egen förening testar sina "prylar".
Glömmer t ex inte LTS kassör Pekkas eminenta test av Biltemas "rosa" kabel på gammla hifimagasinet! Den skillde sig dock lite från ditt beskrivna förfarande.
Tyvärr är våra testexemplar lite nyare än t ex Nad:s 208, skall dock bli kul att få läsa LTS tester av dessa cd- spelare om 10- 15 år!
Då borde väl LTS ha hunnit fatt dessa produkter.
Då jag inte orkade vänta så länge nödtvingas jag testa dessa produkter själv.
Självklart så kalibirerar vi vissa inställningar som t ex volymen!
Tyvärr så har vi inte tillgång till de allra dyraste mätinstrumenten, utan får nöja oss med enklare voltmätare etc. Vi använder givetvis även en testskiva m.m
Då vår mätutrustning inte håller den allra högsta världsklassen så tänker vi inte gå ut med några mätvärden etc, felmarginalerna kommer då att bli för stora!
Återstår återigen våra öron!
Tack dock för att du tog dig tid att ge lite tips!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:59:01  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej SpLix!

Din Kav 250:a går nog fortfarande i den högre klassen.
Tyvärr så testar vi inte den mot 280:an.
Thulen kostar 15.500 kr och skall vara mycket prisvär etc!
Skall bli kul att jämföra den med t ex CD12:an som ny kostar mer än 11 ggr så mycket! Får väl hoppas att den är 1100% bättre.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:01:24  Show Profile Send LCohen a Private Message
ska ni inte köra rock? pop? punk?

det är ju sån musik som verkligen hårdtestar cdspelare (och andra produkter)

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:02:41  Show Profile Send LCohen a Private Message
och när man jämför så går man från A till B och sen B till A och sen så några ggr.. så gör jag alltid, inte bara 1 sekund :)

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:05:52  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej LC!

Deep Purple, Rainbow, Black Sabbat, White Snake, Motorhead, Hammerfall, Van Halen mfa går nog som Rock, dock hårdrock!
Punk nja! troligen inte, pop blir det nog, ifall Pink Floyd ingår i den kategorin.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:08:46  Show Profile Send LCohen a Private Message
pink floyd.. blä...

men det andra verkar hårt! kör på och lycka till! skulle gärna varit där...

HAAAAAAMMERFAAAAAL WEEEEE WIIIILLL PREVAAAAAIIIIIIL!!!

pink floyd ingår nog inte i pop tror jag... mer i kategorin mysko

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:18:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Mysko? Undrar vart den gamle räven Richard D. James aka Aphex Twin hör hemma då..

Ha det så sköj med testningen! Alltid kul att testa pryls.. glöm inte att fixa lite bilder!!

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:19:06  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Pink Floyd ingår i klassen "Super musik i alla lägen och humör"
Att tillägga är deras äckligt goa inspelgningar och renhet. I alla fall i mitt tycke, bra skivor att spela för att kolla och jämföra kvalité och ljudbild med.

Tackar för svaren M, ville bara veta lite mer om pris och idé. Hoppas inte mina inlägg verkade "sura eller påhoppande"

Som sagt, skall be kul att läsa vad ni kom fram till ...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:30:47  Show Profile Send Thomas A a Private Message
KUL!

Lättast är om testledaren (Majjen) gör en slantsignling för att bestämma ordningen på skiftena, ex 13 omgångar och skriver ner det på ett papper (som ingen annan ser...). Och så får lyssnarna skriva ner vilken av spelarna de tror spelar, och med rättning efteråt. 11/13 rätt är signifikant!

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:34:12  Show Profile Send matså a Private Message
180 000 kr, hur mycket bättre är den än en som kostar 70 000 kr? Har den diamanter i sig eller är dacen gjord av diamanter?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:35:46  Show Profile Send Neodynium a Private Message
En tavla innhåller bara färg.. Det är nog mer ljudet som kostar.. men visst är det mycket pengar!!

Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:41:51  Show Profile Send LCohen a Private Message
det händer för lite hos pink floyd.. man hinner ju somna innan man kommer till vettiga partier att jämföra med

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:42:31  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ska ni testa rock så kör Tool-Lateralus. Visst rockar motörhead, men alla deras inspelningar är inte av toppkvalite om man säger så
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/09 :  18:48:22  Show Profile Send SpLiX a Private Message
"det händer för lite hos pink floyd.. man hinner ju somna innan man kommer till vettiga partier att jämföra med"

lol, kan väl hålla med lite grand. Men bra låter det !

Tool är tunga med bra ljud, varför inte prova lite THE THE??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/09 :  19:35:05  Show Profile Send matså a Private Message
Händer för lite? Det är för att ni är för stressade och förväntar er att det skall hända saker i er omvärld varje sekund. Ta det lugnt mina vänner ni bränner ut er.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  19:52:24  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Thomas!

Då min cd- spelare ingår i testen så har jag en "opartiskt, objektiv" Civilinjenör som byter kopplingarna!
Singla slant blir det nog mycket av!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000