Author |
Topic  |
|
Beny
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:10:12
|
Nu har jag testat lite moddning av nätdelen. Jag var inte riktigt nöjd med främst diskanten som lät lite "avskavd" och oren längst upp.
Började med 15nF(har jag för mig) parallellt med dioderna i likriktarna, och 0,1uF direkt efter trafon, mellan + och jord resp - och jord. Klar förbättring i diskanten. Mycket bra nu! Prövade även 0,1uF och 3,3uF parallellt med filterkondingarna, blev lite för mycket diskant och kanske lite tunnare mellanregister, tog bort dessa.
Provade som nästa steg teorin att filterkondingarna var för gamla genom att byta ena monoblockets mot samma ELNA svarta, fast 10000uF som är det största ELFA har av dessa. Kanske lite renare, fast lite tunnare ljud. Prövade istället att köra parallellt gamla och nya kondingar, alltså 10000+15000uF per spänning. Nu hände det grejor! Mer luft och ljupare och distinktare bas! Dock fick jag flytta trafon i sidled så att kondensatorerna fick plats med kortast möjliga trådar.
Intressant att notera att det tog minst 3 dagar att spela in de nya kondensatorerna innan det lät mjukt och bra!
Vad att göra näst? Är det värt att uppgradera trafon till 250 eller 300VA vilket nog är max att med lite våld klämma in i lådan!? Bör man byta de patetiskt små likriktarna till separata snabba fast-recovery dioder?
Jag har de svarta PA-9 (originalversionen). Vet någon vad som skiljer mot de i silver??
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:26:58
|
Med filterkondingarna så menar du glättningskondingarna eller?
Annars så kan du ju parallellkoppla dc-filterkondingen (C12) med en konding på någon uF. Ett par lågförlustkondingar på 100uF/10V parallellt över lysdioderna D11,D12 borde inte heller göra någon skada!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
kuggkrans
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 17:44:45
|
det enda som skiljer är designmässigt svart med handtag eller borstad aluminium, sedan finns det modifierade steg som inte har samma frekvensgång |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 12:23:35
|
"...sedan finns det modifierade steg som inte har samma frekvensgång"
hur ser deras frekvensgång ut? |
sound pollution |
 |
|
kuggkrans
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 07:31:12
|
de är skurna uppåt och nedåt ett moddat steg har en frekvens gång från ca 250 Hz upp till ca: 15 Khz. |
 |
|
Benjamin
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 09:08:54
|
Hej Beny,
Har för mig att första serien fanns enbart i svart. Efter nåt år skedde en uppgradering (av nätdelen tror jag?) och man kunde nu få dom i silver också. Själv köpte jag ett par i silver 1992.
Detta är längesedan nu och jag kan givetvis minnas fel.
/Benjamin |
 |
|
|
Topic  |
|