| Author |
Topic  |
|
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 23:19:56
|
Nu har jag ryckt kablar fram och tillbaka, burit högtalare runt hela lägenheten, byggt dämpvägg bakom högtalarna, satt upp gullfiber i taket och väggarna, möblerat om, Revaxörkur... Likförbannat så är min kanalbalans skev åt vänster...  När jag lyssnar i lurar tycker jag att allting är centrerat som det skall men det är lite svårt att avgöra...
Hur skulle man uppfatta stereobilden om man hade en smärre hörselskada på ena örat? Kompenserar hjärnan för ljudets riktning?
Är jag så dålig högtalarplacerare så jag alltid får skev kanalbalans åt vänster?
Förövrigt låter det bra.
TACT nästa...
|
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 23:23:33
|
1. Greppa balanskontrollen på förstärkaren. 2. Vrid denna, försiktigt, åt höger tills korrekt kanalbalans uppnås. Om balanskontroll saknas:
1. Sitt ner på lyssningsplatsen. 2. Luta kroppen, försiktigt, åt höger tills korrekt kanalbalans uppnås.
/Marusoft
|
No hay banda!! |
 |
|
|
jonte0
Member

204 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 23:26:05
|
Vänd dig 180 grader, det hjälper !
/jonte |
Qui habet aures audiendi audiat |
 |
|
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 23:28:53
|
Se på fan...
Alla tre tipsen hjälpte  |
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 00:51:19
|
Karl Banan>> Byt plats på högtalarna och testa om det inte är ena högtalaren som det är fel på. Kan det inte vara volympoten som är lite ojämn? |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 01:54:08
|
ang. ensidiga hörselskador så visst kompenserar hjärnan iaf med placering och avståndsbedömning.. men de fina ambiencerna och samspelet i detaljer om vi ska uttrycka oss lite metaforiskt(flummigt kanske bättre ordval) är nog inte lätta att ersätta, men nu vet ju inte jag vad ni andra hör;-)
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 07:24:04
|
Jag har precis "samma" problem... Har ett par Monk och ena högtalaren låter annorlunda än den andra. Problemet är att det kanalobalansen inte är konstant över frekvensregistret utan zickzackar sig ned... Har testat att byta plats på högtalarna säkert tio gången och försökt intala mig att det är inbillning. Det jobbiga är diskanten är bytt på en av dem, men det verkar vara basen som är den stora boven i dramat. Så jag får inget som helst fokus när jag lyssnat. Ett tag trodde jag tom att högtalaren var kopplad ur fas, men tyvärr icke... 
Någon som har en aning om vad det kan vara? Kör man ett frekvenssvep blir det toppar och dalar vid olika frekvenser i högtalarna, dock inte samtidigt i de båda högtalarna... Och nej, det är inte rummet som inverkar, felen följer med när man switchar plats på högtalarna...
Ibland känns det som om man istället borde skaffat en multianläggning på SIBA och nöjt sig. Tycker jag inte har upplevt annat än massa fel med dyra hifigrejer...  
//Rickard |
Ino Audio for life |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 07:41:02
|
| Jag har OXO samma problem och I mitt fall så beror det på rummet då jag har en ngt asymetrisk uppställning. Lösningen är att man måste ställa upp högtalarna asymetriskt. Efter diverse olika försök så har jag kommit på att, för att få en jämn ljudbild, så får man experimetera med att högtalarna står olika nära dig som lyssnare med olika invinkling. Den högtalare som spelar mot ett hörn måste stå ngt längre bak från lyssnaren för att balans ska uppstå. För mig så innebär det att den högtalare som spelar mot ett hörn måste stå 5 - 10 cm bakom en tänkt linje parallellt med bakre vägg. Så experimentera med olika invinklingar och olilka avstånd för att kompensera för rummets olika förstärkningar och försvagningar av ljudstyrkan. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 07:43:21
|
| Jag har OXO samma problem och I mitt fall så beror det på rummet då jag har en ngt asymetrisk uppställning. Lösningen är att man måste ställa upp högtalarna asymetriskt. Efter diverse olika försök så har jag kommit på att, för att få en jämn ljudbild, så får man experimetera med att högtalarna står olika nära dig som lyssnare med olika invinkling. Den högtalare som spelar mot ett hörn måste stå ngt längre bak från lyssnaren för att balans ska uppstå. För mig så innebär det att den högtalare som spelar mot ett hörn måste stå 5 - 10 cm bakom en tänkt linje parallellt med bakre vägg. Så experimentera med olika invinklingar och olilka avstånd för att kompensera för rummets olika förstärkningar och försvagningar av ljudstyrkan. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 09:03:36
|
Jag skulle misstänka volympoten i försteget. Eller också kan det vara något fel på din balanskontroll om du har en sådan.
DasKapital, prova att lyssna på en monoskiva, då är det lättare att avgöra. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 09:46:41
|
Tjena Bananen!
Du kan också jobba lite efter uteslutningsmetoden.
Det _kan_ vara förstärkaren eller annan elektronik som har kanalobalans. Spela en testskiva med en ton och mät spänningen på utgången med en vanlig voltmeter. Om det bara skiljer väldigt lite behöver du inte vara orolig (du kan räkna ut i dB om du vill: 20*log(spänningienakanalen / spänningiandrakanalen) ). Annars kan det vara lösningsförslagen som förklarats av andra ovan.
DasKapital-Rickard: Det verkar konstigt. Det kanske hänt att det ena diskantelementet är felfasat i förhållande till det andra? För att ljudbilden ska bli bra krävs det vanligtvis även att höger och vänster högtalare har sinsemellan mycket lika frekvensgång (och fasgång, behöver inte vara faslinjära, men "faslika").
HPW-Rundgång-omgång: Med din lösning så har du kurerat ett problem med ett annat problem. Genom att den ena högtalaren ger fler reflexer och därmed ökad nivå, så har du placerat den längre bort vilket gör att Haas-effekten gör sig gällande (man hör den ljudkälla starkast som anländer till lyssnaren först). Så egentligen är din lösning inte en lösning på problemet . Lösningen är att minska reflexerna istället.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 09:53:36
|
[quote][HPW-Rundgång-omgång: Med din lösning så har du kurerat ett problem med ett annat problem. Genom att den ena högtalaren ger fler reflexer och därmed ökad nivå, så har du placerat den längre bort vilket gör att Haas-effekten gör sig gällande (man hör den ljudkälla starkast som anländer till lyssnaren först). Så egentligen är din lösning inte en lösning på problemet. Lösningen är att minska reflexerna istället./quote]
Jag är lat ( orkar inte bygga om allt med ljud absorbenter) och det låter tillräckligt bra, kompromiss. För övrigt har jag fått alla bottningstendeser på 1.3 SE genomm detta + städa bort SD fötterna och köra med Spikes oooh. . |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 10:30:19
|
| sorry att mitt inlägg kommer två ggr. Jag har meddelat dett till administratörerna hoppas att det rättar till sig |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 12:32:21
|
HPW, du kan själv ta bort inlägget genom att klicka på knappen med x:et, den som ser ut så här: |
Edited by - Magnuz on 2003/05/10 12:35:14 |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 12:48:50
|
Tack för tipset. Nu är det fixat men nåt mysko är det när man svarar och meddelandet kommer in två ggr. Är det ingen annan som råkar ut för detta?
|
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 13:13:16
|
Hej alla... Har varit borta ett tag...
Jag har provat att byta plats på högtalarna, utan resultat. jag har även bytt mellan höger och vänster kanal på cd, försteg och slutsteg och konstaterat att det fortfarande är åt vänster...
Då återstår alltså bara rummet... Det är lite som att famla i mörkret (Som men balans kontrollen) då det är olika frekvenser som påverkas olika mycket... Generellt sett så är kvinnoröster och uppåt i frekvens det som sticker iväg...
Jag har oxå Dynaudio 1.3se... Skummit... Har denna högtalare någon konstig spridningsegenskap som gör den svårplacerad.
Finns det högtalare som är generellt sett mer lättplacerade än andra? Hur är det med högtalare som har diskanten under (eller mellan) mellanregistret? Är tak och golvreflexen av diskantregistrets ljud av mindre betydelse för dessa högtalare? |
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 13:45:38
|
| Karlbanan>>Jag tycker jag känner igen det där med kvinnoröster. Speciellt sopraner. Men även violiner är mycket känsliga och har en tendens att sticka dra sig till vänster kanal när dom tar en högre ton... |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 19:56:21
|
| Jag tycker ofta att stereobilden drar lite till vänster. Jag skyller på att min hörsel är lite sämre på höger öra än på vänster. Vid en hörselundersökning visade det sig att jag har en lite svacka i mellanregistret på höger öra. |
S |
 |
|
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 15:32:10
|
Så där ja...
Jag har en genomgående bokhylla längs hela högtalarväggen och bakom den har jag en dämpvägg med hålad masonit och gullfiber. Nu har jag fixat till kanalbalansen genom att med lite mer tanke, "huller om buller"-placera böcker och plocka bort vinyl och cd-skivorna som blev för reflekterande alternativt kompakt från hyllan... Varför tänkte jag inte på det?
Där sparade jag 80 lök, Leve möblering... 
K.B. |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 09:28:31
|
| Jag har haft kanalobalans, det var helt enkelt försteget som hade en liten obalans åt ena hållet. Efter en service har jag nu helt perfekt ljud (åteminstone balans). |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
|
Benjamin
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 11:32:58
|
"huller om buller"-placera böcker
Du Bananen,
I vår bokhylla (undefär i höjd med högtalarelementen) står ett 24-bands gammalt hederligt lexikon. Av dessa ordnade jag en "ljudfälla" genom att dra ut, resp. skjuta in varannan bok 10-15 cm.
Nästa dag stod samtliga böcker i en jämn och fin rad igen. Återigen blev jag idiotförklard, för vilken gång i ordningen, vet jag ej.
Detta bara som lite kuriosa.
I övrigt kan jag bara bekräfta att även mina högtalare låter lite olika, men det tycks mest bero på placeringen i rummet, även om jag tycker mig höra en liten skillnad i mellanregistrets frekvensgång. Röster kan låta aningens olika i vä och hö kanal. När jag bytte plats på högtalarna, blev dom mera lika, tyckte jag (!?)
Även jag har en lätt tendens till mera ljud från just vänster högtalare. Det är dock lätt justerat, eftersom monoblocken har volympot, men ändå!
Kan det vara så att toleranserna på element, filterkomponenter, kablar osv. är så pass stora att det är svårt att få 2 högtalare att låta exakt lika?
/Benjamin
|
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 12:23:00
|
Tja Bananen! Jag har samma problem men allt drar åt höger. Säkert ett haubitsskott i lumpen eller nått som är boven....
Fick faktiskt lite bättre balans då jag bytte till Nordost Quattro Fil, antagligen kom det fram mer fina detaljer och eftersom min hörselsvacka inte verkar ligga där så blev resultatet bättre. Ganska konstigt faktiskt.......... |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 13:26:09
|
Det som var lite märkligt i allt testande fram och tillbaka är att jag aldrig lyckades få ljudet att kantra åt höger. Mitt i all denna villervallan var jag övertygad om att jag hade lite nedsatt hörsel på högerörat och för att bevisa motsatsen blev jag tvungen att gå ner på stan och lyssna i Göteborgs HIFI-butiker. Mycket riktigt så hade de flesta riktig kanalbalans.
Nu har jag faktiskt lite problem igen eftersom jag ville placera mina basmoduler symetriskt varav den i hörnet men det funkar inte så bra för övrigt... Fast nu är det bara 4 timmar kvar tills man skall hem och testa igen... ...Om man bara testar tillräckligt många gånger så kommer snart allting att lösa sig... 
K.B. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:14:23
|
| kolla så fasen är rätt i högtalarna, så inte ena diskanten sitter "åt fel håll" eller liknande på basarna, det kan orsaka det där.. |
 |
|
| |
Topic  |
|