HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Veteran-vinyl-hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:39:36  Show Profile Send John a Private Message
Åsså kom tjifen in och undrar lite om sin åldriga skivspelare, en Lenco L-70 och jag känner mig manad att undersöka (vill ju vara till nån nytta här i världen). Är helt okunnig på vinylområdet, så:

Han upplever att signalen är mycket svag (kör någon Onkyoreciever från -01 eller nåt). Undrar om han ens kör via nåt phono-steg, men tydligen var det nån slags DIN-kabel ut från Lencon, fempolig, som han sedan har adapter till rca. Har Lencon inbyggd riaa? Hur gör man annars? Antar att Onkyorecievers inte har riaasteg så, kan man bara köpa ett nytt (jo jag vet att man kan, men är det kompatibelt med Lencon?)

/en john

Hörlursfrilla!

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:48:09  Show Profile Send divander a Private Message
Idag är det inte lika vanligt med riaa inbyggt so tidigare. Kolla med honom vad ingången heter. Heter den phono eller något liknande så borde det ju sitta en riaa-förstärkare i den. Annar är det bara att köpa en och kppla den mellan skivspelaren och förstärkaren. Ett exempel på en ganska billig och hyffsad riaa är NAD pp-1 (jag har för mig att den heter så).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:49:52  Show Profile Send divander a Private Message
Om det är en phonoingång så kanke det är så att den är en mm medan det sitter en mc-pickup på skivspelaren. Mc ger en svagare signal än vad mm ger. Skall man köra med mc så bör även riaan klara det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:55:41  Show Profile Send John a Private Message
Tackar för svar!
Jorå, han ska minsann få kolla om det är phono-ingång, men mindes inte på rak arm om han kopplat i aux.

Nad-riaan är ju bra pris på, men är det några problem då utgångarna från Lencon ursprungligen är DIN (fempolig) och konverterad via adapter till rca? Brukar det inte vara nån jordkabel också?

/en john som vill veta mera ;-)

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:23:43  Show Profile Send divander a Private Message
Jo en jordkabel brukar det vara. JAg vet inte hur man dinstandarden var. En av de där fem konakterna kanke är just jord. I så fall bör man kanke jorda den på något annat sätt. Kolla under eller i skivspelaren var sladdarna kommer ifrån. Sitter en av dom i en skruv eller något liknande så borde det vara jorden. Fyra kablar bör i alla fall gå in i tonarmen och ut till pickupen. Annars går det ju att göra en ny jord.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:28:46  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Angående jordkabeln så brukar den vara med i den fem poliga dinen och när han kör adapter till RCA så bör nog den vara konstruerad så att jorden ansluts till - phono kontakternas jord det brukar vad jag vet vara så. Min erfarenhet när jag hade onkyo var att det blev ganska svag signal jämfört med CD spelare på CD ingång.

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000