Author |
Topic  |
|
Cybergrunge
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:20:42
|
slängde precis på luren och boxade lite på kudden...
vad ska man behöva acceptera av hifiaffärer egentligen?
historien har sin upprinnelse i en fest jag hade någon gång i februari,mycket lyckad, tyvärr råkade jag bränna diskanterna på mina golvare jpw 710i.
ringer på måndagen efter till affären där jag köpt dom,
- visst inga problem, kan tyvärr inte lämna nån närmare pris än 500-1000kr.
förbistrad över min egen klantighet och min usla studentekonomi svarade jag: - ok beställ dom, när kan jag komma och hämta dom?
- det brukar ta fyra till sex veckor att få grejer från leverantören så titta in då ungefär. annars ringer vi.
... ... ( tid som går) ...
efter sex veckor tittar jag in och frågar om dom kommit, men efter dataknappande, telefon samtal, och himlande ögon blir svaret:
- men har du betalt dom då? vi beställer aldrig reservdelar utan att ta betalt först.
- suck...
nåja dom skickar iallafall väg en order till sin leverantör den här gången.
... ... ...
i förra veckan ringde jag och frågade om dom fått några diskanter.
- nä men vi har fått veta att dom är i sverige.
tur, tänkte jag då kanske jag kan laga högtalarna innan jag flyttar i början på juni.
i lördags ringde dom återigen men har den här gången äran att berätta att de nu ligger och väntar i butiken.
så idag lånade jag en bil och körde glad i hågen dit och hämtade dom.
- haha tänk vad lång tid det kan ta ibland, iallfall när man har så knäppa underleverantörer! ja haha det var verkligen roligt, sprang tillbaka till bilen och sladdade hem.
pimpompompompom (lingo-ljud om ingen fattar)
ser på fem meters håll att det är helt fel diskanter, till att börja med har dom fel diameter.
ringer tillbaka:
-jag har ju fått helt fel diskanter, hur f_n ska jag bete mig för att laga min högtalare, nu funkar dom ju bättre som bojsänken?? -höhö du får väl svarva ur dom eller nått. - men det är ju ni som beställt elementen åt mig? - öh jaha vänta prassel ... ... prassel - här (får ett nummer) ring till leverantören och förklara, han blir så arg när man ringer och säger att han gjort fel. går nog bättre om nån kund ringer.
irriterad accepterar jag det och ringer dit och hör i luren hur han ringer till england, ordnar med expressfrakt och hela baletten. Han förklarar också att på hans order från affären står fel diskantmodell.
ringer tillbaka till affären igen och berättar hur det gick.
-haha vad var det jag sa han är så snäll och beskedlig när han har att göra med kunder.
haha själv dumjävel, hur fan tror du jag nånsin köper ens en lp-borste av dig?
så åter till frågan,
vad ska man behöva acceptera?
jag köpte visserligen inte hans dyraste system men 12000 för en 20-årig kille är en hel del pengar.
/Erik Mossing |
"oh my god! its full of stars! |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:24:22
|
jpw 710i  
Jag är nog dåligt påläst... |
 |
|
Cybergrunge
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:27:22
|
... halvmuggiga golvare han lurade på mig lite mer en ett år sen...
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:34:18
|
Han?? |
 |
|
Cybergrunge
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:39:54
|
hehe... :-)
han, alltså butiksägaren....
så mycket kan jag ju avslöja att butiken har en manlig ägare... |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:44:42
|
He he he... DET var ju ovanligt....  |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:44:42
|
Que?
Vad är problemet? vad jag förstår har misstag uppstått vid första kontakten, affären upplyste inte om att du måste betala i förväg. Detta är bara dålig service.
andra problemet, fel diskanter? Affären har rätt att försöka rätta till felet , vilket de också gjorde, utan kostnad för dig vad jag förstår-sedan att du själv fick ringa grossisten innebar ju snabbare leverans av de nya, det var givetvis skitsnack från affärsförsäljaren. han visste ju om att han gjort fel beställning och därför skulle få en utskällning,alltså fick du göra det.
Om inte priset blev rejält högre än angivna 500-1000 sek, så är det ur konsumentlagssynpunkt inget att anmärka.
Däremot skulle jag inte handla av affären igen, du verkar lite missnöjd med dina högtalare också. Påtala gärna för affären att du är missnöjd med servicen och på vilket sätt, försök tala med ägaren eftersom det ligger i hans intresse (försäljaren skiter i vilket ibland) att ha ett gott rykte.
Ps givetvis skall du inte betala för extrakostnader för att få hem rätt diskant. Det är affärens problem. Strular de skicka sverker på dem. /rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:51:54
|
Cybergrunge>>
hang him...hang him high
det är allas förbaskade plikt att hänga ut taskiga hifihandlare |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:06:16
|
sicken *******...fan ska man behöva vänta 6 veckor på en sketen diskant till högtalare som har funnits i flera år och som säljs fortfarande, borde ta högst 2 veckor.  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 05:12:10
|
Som sagt, var väldigt rädd om de seriösa och hjälpsamma handlare du hittar, burrrr     |
Bravo  |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 06:01:11
|
Tyvärr är liknande historier väldigt vanliga. Ingen som bryr sig längre om att fixa det som lovas. Jag vet inte varför det är så men inte kan det gynna de som säljer grejer eller tänker de "det kommer ända 2 nya kunder på varje vi tappar"??? |
Edited by - Snutten on 2003/06/17 06:05:52 |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 08:51:51
|
Cybergrunge>> du har möjligtvis inte handlat i Umeå? För övrigt vad du bör acceptera som kund får du bäst reda på hos din lokala konsumentrådgivare. Ring komunväxeln och fråga efter dem. |
Exit Planet Dust |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 10:37:13
|
Vilken butik det än må vara så har även dom problem med generalagenten Ljudtema. Det känner man ju igen.........
  Sedan skulle jag aldrig mer handla i den butiken. Så dålig service får inte förekomma!
 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 11:03:30
|
Byt butik. Men säg gärna det till dom. Då har dom chansen att bättra sig. Vilket är bäst för alla. |
Oops! I did it again |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 11:15:33
|
Gott råd: vid fest, ut med de dyra, kasta in ett par gamla Philips MFB. Sen kan du köra full patte hela kvällen utan problem...för övrigt är JBL L-100 en bra lösning ;-) |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 12:42:57
|
Det här kan vara ett tecken på att butiken har allvarliga problem i någon form. |
 |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 13:52:02
|
Jag har vänta över nästan 12 veckor på mobil delar till min gamla skit telefon, så jag vet hur det känns!Hade 5 mobiler på rad som strulade! Som sagt: Hang him high! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 14:12:27
|
Är det normalt att betala i förväg? Skulle själv aldrig acceptera att betala före leverans! |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 14:34:05
|
Att betala hela summan i förväg låter konstigt. Men en handpenning kräver i alla fall jag av mina kunder. Det har tyvärr hänt ett par gånger förut att kunder beställt varor som dom sedan inte kommit och hämtat.
 Så därför tar jag numera alltid ut en handpenning som i alla fall täcker en eventuell returfrakt. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
|
Topic  |
|