HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snabba Cambridge Audio frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:41:32  Show Profile Send Manga X a Private Message
Någon som vet om Cambridge Audio förstärkaren A500 har pre-out / Sub-utgång?

Hur tungdrivet klarar den av med bibehållen kraft och auktoritet?

Är A500 (med phono-kort)+ D500SE tillsammans med Dali Suite 2.8 en trevlig kombo? Har hört Dali Suite 2.8 ganska okej faktiskt. Den fick lida för taskig elektronik vid lyssningstillfället (Nad är inte mitt favoritmärke ljudmässigt!).

Mvh Magnus Eriksson

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/14 :  00:09:41  Show Profile Send niklas a Private Message
Den har pre-out, men det är en ganska klen förstärkare som inte klarar av speciellt höga laster. Satsa på lättdrivna högtalare eller annan förstärkare. Har för mig att det fanns nån kubmätning i HiFi & Musik som såg rätt kass ut vid låga impedanser, plus att jag talar av egen praktisk erfarenhet.

Every once in a while you've gotta roll the potato...

Edited by - niklas on 2003/05/14 00:10:59
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:29:16  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jaså? Lyssnade på den igår, visserligen med ett par stativare men de var ganska trögdrivna, och den hade full kontoll, djup i basen m.m... jag blev imponerad eftersom den inte ser så mycket ut...
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:08:27  Show Profile Send niklas a Private Message
Ok, låter ju märkligt eftersom det är tvärtemot mina erfarenheter. Vilka/vilken förstärkare jämförde Du med?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:24:11  Show Profile Send rolandm a Private Message
Det här med trögdrivet är en intressant fråga - vad är trögdrivet egentligen? Det handlar om känslighetsvärdet, men även om impedanskurvan. Känsligheten (db) handlar om ljudnivån vid ett visst antal watt, ju mer watt - desto högre ljud. De flesta brukar räkna trög/lättdrivet efter detta värde.

Impedansen handlar om hur svår en högtalare är för förstärkaren, rent elektriskt. Den anges i ohm och idealet är en så jämn och hög kurva som möjligt. Svåra högtalare är högtalare med varierande impedanskurva som dessutom dippar rejält här och där (framförallt i basområdet). Förstärkares kraft brukar anges i 8oh,, i en del fall även i 4 ohm. Högtalares impedans kan gå ner till 2 och även ännu lägre i vissa fall. Impedansen varierar med frekvensområdet.

Enligt mätningar som gjorts så har Cambridge bra stuns på 8 ohm, även 6 ohm klaras utan problem men vid 4 börjar det bli kärvt och under det finns det inte mycket att hämta. Så, högtalare med varierande impedans som dippar neråt 2 ohm eller så i basområdet, blir svårt för Cambridge och detta kan resultera i ett tjockare och mer ansträngt ljud, framförallt med elektrifierad musik.

För impedansen är det viktigt med stark och stabil ström, och här är Cambridge något klen - särskilt jämfört med NAD som alltid har ansträngt sig för att klara i stort vilka laster som helst.

Dali Suite är högtalare med en varm karaktär ,de är inte särskilt svårdrivna i sig (de har tämligen jämn impedanskurva), men elementen kräver kraft, kontroll och ström för att inte flyta ut för mycket. Suite är även en serie högtalare som passar fint med rytmiska och framåtspelande förstärkare.

Ska det vara Cambridge till dessa, så tror jag mer på förförstärkaren i kombination med dubbla effektförstärkare, än A500:n. Definitivt en kombination värd att prova! Som kablar rekommenderar jag Audioquest. Har själv kört Audioquest och Dali, med bra resultat.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:28:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Inte att förglömma fasen, högtalare består av massa fasvridande delar, spolar, kondensatorer. Vissa förstärkare hatar induktiva eller kapacitiva laster (sidorna i effekt kubsmätningen). Så impedansen är inte rent resistiv men annars är det som Roland säger

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.

Edited by - Rydberg on 2003/05/14 14:35:09
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:34:01  Show Profile Send rolandm a Private Message
Tänkte på en sak - A500 + effekstärkaren blir några hundra billigare än för-förstärkaren och dubbla effekstärkare. Så det är nog ett bättre alternativ. Kör bi-wire (dubbla högtalarkablar), Suite 2.5 tycker om det. Ger tightare, mer rytmisk, bas.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:12:09  Show Profile Send Manga X a Private Message
Wow vilka svar!!
Jag får tacka alla som svarat,
mycket informativt OCH förståligt!!!

Tack!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000