Ujj! Jag lindade några Ringkärne trafos till ett blivande bilslutsteg för10 år sen, jag köpte inte kärnorna från Elfa utan direkt från tillverkaren, det finns säkert någon här som kan ge dig bättre information än jag på vilka tillverkare som finns.
Rockwool var som helst som kallar sig byggmarknad. Skall du inte ha mycket kan man le åt nån skäggig byggjobbare ute på nåt bygge. Annars kan man ju också föredra annat dämpmaterial som inte kliar...
Promax är representanter för före detta Soft Ferrites ifrån Philips.
De har ferritertoroider i storlekar upp till 107mm men jag rekommenderar å det starkaste att du lindar dem på bobbiner istället. Då kan du få tag i material i ELFA som tex ETD29-ETD49.
Vet du om det är Rockwool eller Gullfiber i Carlsson? Hör ständigt olika nämligen.
Och inte tror jag att elementen tar skada. Renoverar ständigt 30 år gamla Carlssonhögtalare där inget annat än skumkanterna på basarna är slut och måste bytas. Därefter är elementet som nytt igen.
Tror det är Gullfiber i gamla Carlsson och Rockwool i 50-sreien (åtminstone de 'synliga' dämpdelarna). Jag vet inte utan basrerar det mer på hur det ser ut. Gullfiber är mer gult och Rockwool har större klumpar i sig.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Jo de synliga dämpdelarna på 50-serien ser ut som Rockwool. Frågan är dock om det inte är för att de ska vara hållbara (åtminstone i fallet OA50(.2) där den stående biten sitter ganska utsatt)?
Har inte öppnat någon modell i 50-serien ännu men det lär väl inte dröja alltför länge om jag känner mig själv rätt.
Att linda på bobin är exakt samma sak som att linda direkt på kärnan men med undantaget att det är enklare. Varvtalsomsättningen primär/sekundär blir exakt samma och flödet beräknar du också på samma sätt.
Har byggt mig ett switchat nätagg med MOSFET:ar som drivs av en SG2525 PWM-krets.. kikade runt lite på olika scheman och tog även en titt i mina genesis-steg och kom fram till en förmodligen lyckad konstruktion..