Högtalarens dimensioner är ca 900*25*40 och i den sitter två 6,5-tummare. Lådan är allmänt byggd i 2*19mm MDF men fronten är tänkt att vara tredubbel MDF. Är det någon mening med en sådan tjock baffel eller kommer det bara var onödigt? Det kanske till och med är negativt för ljudkvalién att basarna sitter i en sådan tjock baffel och får mindre yta mot lådans innandöme. Om nu detta skulle vara negativt. På vilket sätt skulle detta yttra sig? I basen eller mellanregitret?
Rent allmänt, räcker det att bygga i enkel MDF (19mm) eller är det alltid att föredra tjockare väggar. Jag har en förkärlek för att tunga solida saker känns ordentligare men är det bättre med tunnare väggar så kan man ju ändra sog framöver i nästa bygge.
det allmänna tycket här vågar jag nog påstå är desto stummare desto bättre.... Men det finns ju de som förespråkar annat...Proac lådorna tex. där sidorna är enkel 19mm bitumenklädd Mdf.... Jag sällar mig till skaran ju tjockare desto bättre;-) tror inte det finns några direkta nackdelar med en stum/död låda förutom att det kan bli mindre estetiskt tilltalande om man inte kan ha den där slanka snygga formen på de som iaf. jag gillar!!!!
Det räcker med dubbla i baffeln och enkel i övrigt. Staga dock lådan invändigt med två, kanske tre plan med stora hål i. Bättre än att öka väggtjockleken. Stagningen kan också verka lite dämpande på resonanser i lådan.
Om du har så tjock baffel så kan det löna sig att fasa kanterna i elementhålen... Fanns visst någon bild under HFLS-1 tråden där detta var gjort. När jag inte hade tillgång till fräs (eller rasp) så gjorde jag helt enkelt mellanlagrets baffelhål lite större och det innersta lagrets ännu lite större, utom vid just skruvhålen.