HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad 99 CD-P (eller annan spelare runt 10k)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/15 :  17:39:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Men det är ju så surt att dom tänkt
till, ge den bra med ingångar, sen
kör dom en jävla naim och struntar i
digital utågengen. Grrr.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/05/15 :  18:30:04  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag har inte lyssnat seriöst på 99:an, men jag har en 77:a själv som jag är helt nöjd med. Ja, du läste rätt, helt nöjd.

Jag har haft den i ett drygt år och köpte den efter att ha jämfört med spelare som Linn Karik och Mimik, (Mimiken var bättre än Kariken, tyckte jag!!!!)Meridian 506, ngn Krell jag inte kommer ihåg beteckningen på, Naim, ngn dyr Sony, Pioneer PD 95, ngn rätt gammal Wadia. Ingen av dessa kom upp i samma laid-back och värme-klass som Quaden. Meridian låg närmast i totalkonkurrensen, men Quad vann.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  19:00:28  Show Profile Send audiogear a Private Message
Meningarna verkar gå isär huruvida Quaden är "laid back" eller "forward". I ett av inläggen blev 99:an jämförd med en arabhäst, medan 77:an tydligen är laid-back. Kanske skiljer det en hel del mellan dessa spelare eller så beror de olika omdömena på de system de testats med? Själv vill jag ha en spelare som inte är alltför forward (det står Roteln för), dock utan att sakna driv och slam i botten.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2003/05/15 :  20:00:02  Show Profile Send Big Pete a Private Message
GoBo! Quad finns att se och höra samt köpa på Quadcenter i Tungelsta,södra Stockholm och Tomas Nyman heter demonstratören.Han är både trevlig och kunnig och hjälper dej till rätta i en ev.beslutsångest.Mer info kan du få genom tidigare trådar,sök på Quad!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:04:18  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag gillar quad 99CDP... har lyssnat på den... och på meridian 507... & på cyrus quattro, cd7 & cd7Q & på vincents S1 & S3 & på naim CD5 & på linn genki & på arcam cd92 eller vad den hette & på FMJ CD-spelaren, även på SAT CD-fix, Musical Fidelitys nya i A3-serien & sådär... (har såklart själv funderat på att byta CD-spelare)

har dock inte lyssnat på alla med samma kringutrustning... och det var tyvärr ett tag sedan jag lyssnade på något av det nu... det jag kom fram till då... var att meridian 507 lät neutralare & mer naturligt än både arcamarna & cd-fixen... genkin var inte så jätterolig... inte cd5:an heller... åtminstone inte då jag lyssnade... kan dock bero på att jag lyssnade på ikemin efteråt... blev lite samma grej då jag lyssnade på meridian 588 efter 507:an... hursomhelst tyckte jag 99CDP lät riktigt fint alla de gånger jag lyssnat på den... men jag kan inte säga hur den står sig mot meridianen cyrusarna är också fina, med bra bas & så. äh, jag tycker det är svårt. det här gjorde dig knappast klokare antar jag, mer än att jag säger att quaden är en riktigt bra CD-spelare åtminstone. hehe.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:21:01  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag shoppar också runt efter en cd-spelare i denna prisklassen.
Har hemma testat en äldre Karik, Cairn Fog (uppsamplad), Rega Planet 2000, Quad 99-CDP, Ah Njoe Tjoeb (supertjoeb).
Hittills föredrar jag Quaden knappt framför Supertjoeben och Kariken (!). Quaden är spelglad och har ett neutralt, mycket bra mellanregister men ändå gott om luft och ambience i toppen. Inte den typen av "skenluft" som många moderna cd-spelare har för att låta detaljerade och luftiga men som egentligen bara är en tröttsam betoning av övre registren. Hoppas det är begripligt.
Jag önskar mig en lite mörk men dynamisk cdp med bevarad atmosfär i toppen utan att för den delens skull behöva etsa in diskanten i trumhinnan. Quaden kommer närmast viket är en bedrift för 10k. Basen är bra men lite rund jmf med dyrare cdp (Advantage CD1S i mitt fall)
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:07:55  Show Profile Send lindvall a Private Message
>>>audiogear, NtR har rätt i att 77:an är mer laid back än 99:an.

Jag håller med Brosk här ovanför i att 99:an är spelglad och neutral och saknar den tröttande "låtsasluft" som man ibland hör hos spelare i den prisklassen.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:33:42  Show Profile Send audiogear a Private Message
Intressanta åsikter som droppat in angående Quaden. Den kanske inte är så tokig ändå. Hmmm... inte lätt det här med CD-spelar val.

quote:
Inte den typen av "skenluft" som många moderna cd-spelare har för att låta detaljerade och luftiga men som egentligen bara är en tröttsam betoning av övre registren. Hoppas det är begripligt.

Jag förstår vad du menar eftersom jag själv svängt mig mig liknande ord ibland.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:08:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hmmm, intressant. Jag shoppar OCKSÅ runt i den prisklassen, så det är guld värt att sitta och läsa allt som skrivs i tråden här.

Har tänkt köpa nytt först till hösten, men det skadar inte direkt att göra ett välgrundat köp då, så börjar titta redan nu. (att det ges mer tid till dreglande då dessutom är ju inte fel det heller. )

De spelare som spontant verkar intressanta hittills efter lite "ögonshoppande": Primare D30.2, Cairn Fog, Linn Genki, Quad CD99P.

Det verkar ju onekligen som 99P är en välljudande liten sak. Känns nästan misstänkt bra - med alla digitala ingångar och det tillhörande försteget tycker jag att det känns som man betalar en massa extra bara för det? Sen verkar det vara svårt att hitta beggade varianter...men priset är ju riktigt bra om man jämför med UK.

Resten av mitt system består av Linn, därmed inte sagt dock att jag måste ha en Linn-CD-spelare. Mitt ljudideal drar däremot åt det hållet...vad skulle passa bäst tro? Fler förslag?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:27:12  Show Profile Send jonsson a Private Message
Har bara sett en som nämnt Vincent S-3, verkar som att ni inte tycker den är riktigt "upthere" med resten typ quad och dylika..Am I right!!! Väldigt nyfiken då jag är lite småintresserad av den själv;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/20 :  01:00:09  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker inte den vincenten har mkt att hämta i den konkurrensen men en smakfråga som alltid
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:04:49  Show Profile Send audiogear a Private Message
Ayn: Det finns många bra alternativ att välja på i den här prisklassen. Det kan vara klokt att vara ute i god tid.

Själv tänkte jag snart testa vad Rotel RCD-1070 går för (kostar "bara" ca 9000kr). Jag tror att den kan vara rätt bra men Quaden verkar inte dum den heller.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:45:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du får komma med utlåtanden efter du varit och lyssnat då

Själv hade jag tänkt köra lite hifi-rundor i huvudstaden under sommaren. Roteln kan kanske vara ett vettigt alternativ...

Bäst vore att hitta en populär CD-spelare i prisklassen/ljudklassen ovanför - då är chansen rätt stor att få tag på den beggad för en bra peng.

Jag bor i Uppsala, så tyvärr är det svårt att plocka med sig alla möjliga maskiner hem för provlyssning såvida jag inte vill flacka fram och tillbaka mellan Uppsala och Stockholm. Det är svårt att bilda sig en korrekt uppfattning när alla maskiner man hör har olika kringutrustning. Så det stämmer som du säger, att det nog är klokt att vara ute i god tid...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:36:26  Show Profile Send audiogear a Private Message
Ayn: Jag har det ännu värre eftersom jag måste flacka mellan Luleå och Stockholm.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/21 :  22:32:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag satt och letade efter lite info om Cairn Fog på nätet, tänkte jag skulle hitta någon sorts officiell hemsida för företaget bakom om inte annat...men adressen som Google hittade åt mig finns inte numera! Finns Cairn fortfarande eller har de upphört de också? Om så är fallet är det kanske dumt att ge sig in på något sånt köp och därmed kanske dumt att ens lyssna på Fog

...fast å andra sidan kanske det blir billigare med de enheter som är kvar i så fall. Och det vore ju trevligt. Om inte annat så är ju Fog en otroligt snygg CD-spelare.

Jag spekulerar bara dock, det är nog mycket möjligt att Cairn lever och har hälsan än idag. Nån som kan ge besked?

Ayn: Jag har det ännu värre eftersom jag måste flacka mellan Luleå och Stockholm.

Ajaj. Befann mig i samma situation förra våren när jag pluggade där uppe en snabbis. Tack och lov (?) var det innan mitt hifiintresse började växa rejält...men Takt & Ton och Bossa Audio finns väl om inte annat!

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/21 :  22:50:20  Show Profile Send jonsson a Private Message
Allt jag hittat å sett är iaf att www.Ljudmakarn.se har både CD:n och en förstärkare från Cairn... Visste du inte detta sen tidigare så håll till godo!!;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/22 :  10:48:35  Show Profile Send Melker a Private Message
Claes Ireland: Quaden har visst en digitalutgång visserligen bara en Optisk Toslink S/PIDF men ändå.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:37:33  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Apropå Cairn så för även Hifistället Göteborg detta märke.

Cairn har också en hemsida som lever och har hälsan
http://www.cairn-ezo.com/index_va.html

/Jonas
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:56:05  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Varför inte en Arcam CD82T?

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/22 :  18:40:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
Åhå, nu funkar den. Bra! Då är det inte kk på gång alltså.

Iqulah, jag hade en CD92T på hemlån och blev inte så jätteimponerad faktiskt. Lite synd, jag VILLE verkligen tycka mer om den... Inte för att den lät dåligt, men förbättringen i ljudet över min nuvarande spelare kändes inte som det motiverade skillnaden i priset. Antar att CD82T inte lär klå CD92 heller...

Det var inte optimala förhållanden när jag testade CD92:an iofs, men det var trots allt hemma hos mig...och en spelare som inte låter tillräckligt bra hemma hos mig är nog inget jag borde köpa tror jag.

Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:35:52  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Quad 99 CD-P har: 3x RCA Coax 75ohm,SPDIF Digital Audio In
3x Optical TosLink,SPDIF Digital Audio In
Optical TosLink SPDIF Digital Audio Out

Detta medger en uppkoppling med ex.vis en DVD,Sat.mottagare,DAB-Radio,MP-3 eller annat "digitalbromsat godis" Det står nu en ny CD-P och spelar in sig på tredje dygnet,och kommer att låta än mer aktoritärt när den är klar! Kan varmt rekomenderas,glöm ej heller att Quad i Sverige inte håller sig med säljare som besöker återförsäljande butiker,och därmed kostar många pengar,utan den i jämförelse låga prisbilden kommer oss slutkunder/musiklyssnare till godo.Quad "låter",med hänsyn till kostnad, mycket behagligt, i varjefall i mina öron.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000