HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alt. till Linn classic
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/14 :  21:56:25  Show Profile Send Bland a Private Message
En kort fråga. Finns det något alt. till linn classic? En produkt som har likadana funktioner som classik (cd-radio-förstärkeri)ej över 20. Jag kan inte hitta någon!! Alla prisklasser under 20 välkomnas.

Mvh
Bland

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:37:29  Show Profile Send n0p a Private Message
Alltså, letar du efter allt-i-ett eller bra ljud för under 20 000:- ? Enligt mig finns det många combos som borde kunna gå en match mot Classiken.

1)Quad 99 och Quad 99CD-P får du för 17 300:- alltså slutsteg och cd-spelare med försteg dock ingen radio på den combon. (ej radio)

2)Rega Mira och Rega Planet. ca 17 000:- (ej radio)

3)Audio Innovations AM1 + CDT 1 ca 13 000:- (har radio)

4)Denon RCD-100 5 000:- (har radio)

Vet inte om jag har varit till mycket hjälp, men beroende på hur mycket du prioriterar radio och att allt är i samma låda kanske classiken är tuff att slå. Men kan man skippa radion och tänka sig två lådor så finns det utan att tveka konkurrenter till den.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:37:55  Show Profile Send Klanters a Private Message
Tag Maclaren tillverkar den här mackapären. Vet inte vad den kostar eller hur prestandan är i jämförelse med en Classik.

http://www.tagmclarenaudio.com/products/aphrodite/intro.asp
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:54:42  Show Profile Send Bland a Private Message
Tackar för svar. Jo, jag vill ha radio även om jag gillar quad. Audio innovations vet jag inget om men skall leta på nätet. Fler alt. till classic?

Bland.

ps.Quad combon är helt klar intressant. Synd att de inte har radio.ds
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:58:02  Show Profile Send rolandm a Private Message
Cyrus Quattro
Det är ett försteg med CD-spelare. Det finns ett FM-radio kort om man vill (RDS). Den lilla härligheten (som en skokartong, med kortsidan som "ansikte") kopplas ihop med en Cyrus effektförstärkare - förslagsvis Q-Power (men Cyrus har flera olika, det är bara att välja) och voila!

Kan dessutom utgöra grunden i ett flerrumssystem.
http://www.cyrus.co.uk/quattro.htm
http://www.cyrus.co.uk/compact_system_ideas.htm

Jag gick igenom BestSounds demoex/beg lista och såg att de har en Quattro+FM radio till salu för 10 990:- (ordinarie pris: 15 990:- ). Addera Cyrus Smart Power för 10 200:- (ordinarie pris 10 990:-) och det är bara njuta. Eller Cyrus Power för 4 995:- (ordinarie pris 8 000:-). Någon Q-power fanns inte i denna lista, men de har den nog ändå (fast ny i kartong då... med nypris och allt).

http://www.bestsound.com
Eller gå dit och lyssna och jämför...

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:03:59  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jag slår också ett slag för Cyrus. Snyggt och bra.

/Jonas
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:12:15  Show Profile Send n0p a Private Message
Bland>> audio innovations finns hos bland annat www.hifi-punkten.se och quad har en radio oxå. Den kostar dock 8 000:- så frågan är väl om den kan klassas som prisvärd. Men å andra sidan så är det nog ingen större svårighet att hitta en radio för en billig slant till exempel http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=11&product=TU255

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:13:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
Måste höja en varningens finger mot radion i Classiken.

Maken till värdelös, blodfattig återgivning, utan några som helst balls, får man fan leta efter. Detsamma gäller Linn Pekin, den är marginellt bättre till en kostnad av 9400kr. Jag var så besviken på radion i Classik, att jag orkade aldrig lyssna på radio längre.

PS. jag jämförde samma låtar som gick i radion med CD-n, det var en sjuk skillnad, radion lät så tunnt. Jag har haft kompaktstereos förut, där var det kvalitetsskillnad i ljud mellan cd och tuner, inte karaktärsskillnad. Med dem gick det finfint att lyssna på P3. Det lät aldrig tunnt.

Edited by - yalpa on 2003/05/14 23:19:48
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/15 :  00:27:38  Show Profile Send Bland a Private Message
Yalpa!Tackar för detta "Jag var så besviken på radion i Classik, att jag orkade aldrig lyssna på radio längre." Jag är en stor radio lyssnare och vill ha en bra radio. Om classiken har en radio som inte håller måttet så....går den bort.

tackar för info.

Bland

Ps Jag ska kolla upp Cyrus. Lite dyrt (nytt) men ändå värt att titta på. Tackar för info.Ds

Edited by - Bland on 2003/05/15 00:30:40
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/15 :  00:40:18  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har ägt både Classik T och K, det var samma skitradio i båda. CD-n och stärkaren är bra, men radion är ett skämt. Den är hyffsat detaljerad, men har en total avsaknad av tryck. Jag testade visserligen med skitantenner, men det spelar ingen roll. En antenn kan möjligtvis trolla bort lite brus, men höja basen med 20dB (eller nåt, jag bara drog till med en siffra) klarar den knappast.

Men det är ändå viktigt att du lyssnar själv och får utvärdera!!! Du kanske blir nöjd med vad den presterar, det är ett väldigt rent och detaljerat ljud, utan minsta vasshet.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/15 :  07:35:24  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Måste hålla med Yalpa.

Clssiken är riktigt kul annars men radiodelen är ovanligt dålig för att vara brittisk. Personligen skulle jag titta extra på Cyruskombinationen eller Quad och sedan leta efter en bra begagnad radio. Bla Proton, NAD, HK har haft fina radiodelar som man säkert kan få billigt numera.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:35:14  Show Profile Send CDP a Private Message
Få se nu:

"Jag testade visserligen med skitantenner, men det spelar ingen roll."

-Gapflabb...
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/15 :  09:12:35  Show Profile Send John a Private Message
Ang. radio: är det nån som har koll på hur bra utsändningarna egentligen är? Har upplevt att vissa reklamkanaler låter (eller i alla fall lät?) hyperkomprimerat. SR lät väl bättre. Vet inte hur dålig min tuner är (rätt kass säkert), men i alla fall.
/en john som kopplat ur sin tuner

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:12:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Yalpa,
det är mycket olämpligt att göra jämförelse av samma låt från radio respektive CD-spelare.

Den skillnaden du hörde beror till allra största delen av den dynamiska kompression av programmaterialet som görs för att sändningarna ska "höras bra" i alla upptänkluiga radiomottagare såsom köksradio, bärbar, och i bilen. Det var länge sedan som det togs någon hänsyn till hemlyssnarna. P2 Musik har den absolut minsta dynamiska kompressionen, den har bara lite grann. Värst dynamisk kompression har den privata lokalradion.

Jag tycker du kankar ned på ett orättvist sätt över din stackars Linnradio! Det kan ju vara så att du hör att kompressionen är just stor? Du har jämfört ljudet med kompaktstereoanläggningars CD/radio vilket jag tycker är ganska konstig jämförelse eftersom de brukar vara dåliga i största allmänhet. Det är väl bättre att jämföra med en annan hemhifi-tuner?

Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:35:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Med skitantenn så menade jag den medföljande T-antennen med F kontakt. Jag har alltså inte testat någon värsting i 1000kr klassen.

Knoppen > vad innebär kompression av ljud? En 128 mp3 har ung. samma ljudkaraktär som cd-n fast mindre finess, jag tycker att man ska kunna förvänta samma prestation från P3 också. Om det nu inte är så, då får man väl bygga en radio som kompenserar för detta.

Jag lyssnade på Christina Aguileras "we are beautiful" från MTV: hur fin bas som helst, den låten ska ju vara lite tryck i. Från P3 lät det som en urvriden disktrasa.

Med kompaktstereo menade jag att när jag lyssnade på P3 på den tiden, så var inte skillnaden mot den inbyggda cd-n lika stor. Jag har tyvärr inte jämfört med nån annan hemtuner, hade ingen möjlighet. Det var därför jag skrev att Bland ska gå och lyssna själv, inte lita helt på vad jag säger.

mvh. Adam

Edited by - yalpa on 2003/05/15 10:38:23
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:47:20  Show Profile Send molsson a Private Message
Med risk för att svära i kyrkan. Lyssna på NAD L70. 8000 Kr för ett hembioienlitenlåda-paket. Fick rätt bra kritik för muskiklyssning.

No hay banda!!
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:48:07  Show Profile Send CDP a Private Message
Bland:

Vad är det du vill ha, en enhet med allt inuti eller en bra radio? Om du vill ha allt i ett så finns det mycket få alternativ, typ classik, Cyrus eller om di kan tänka dig billigare lösningar finns NAD, Sony och andra "kompaktisar". Om radiolyssnandet är superviktigt, så kanske du skall börja med att kolla vilken radion du vill ha istället.

Bland de grymmaste recievrarna med bra radio: MD-208 från Magnum Dynalab!

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:04:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Yalpa!

Du måste skilja på dynamisk komression och datakompression! Det är ett väldigt vanligt missbruk att kalla bägge för enbart "kompression" och det är därför det blir missförstånd.

Alltså: I FM görs dynamisk kompression av programdynamiken.

Datakompression är något helt annat och kan beskrivas som den kvot av data som återstår då man tagit bort data. T ex MP3-fil 256 kbps jämfört med CD 1411 kbps:

256 kbps / 1411 kbps = 18%,

dvs datamängden har minskat till 18% av det ursprungliga.

Blanda inte ihop FM, DAB, MP3, eller annat. Se dem som olika system som ibland har vissa anknytningar, och gör inte felaktiga antaganden och sammanblandningar.

Om man ser tillbaka i tiden så har den dynamiska kompressionen på P3 ökat (dvs minskad programdynamik) genom åren för att "konkurrera" med reklamradion. Jag tror att det är det som du har noterat.

/Johan

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:39:01  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ok, nu förstår jag.

Men det borde inte bidra med ett tunnt ljud, eller hur?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:07:06  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nej, det borde inte bli tunnt av den dynamiska kompressionen, men det finns inget som säger att inte P3 varit inne och fingrat på musiken med eq o.dyl. Överhuvudtaget är det väldigt besvärligt att jämföra saker över systemgränser. Jag har kompisar som hävdat att radio generellt låter bättre än cd efter att ha jämfört på sina kompaktanläggningar!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/15 :  16:56:45  Show Profile Send Bland a Private Message
CDP. Vad jag vill ha är en kompaktanläggning som låter bra. Alla delar är viktiga och radion är inte viktigast men den ska låta bra då jag tycker om radio (mest p1, men i alla fall). Den ska vara kompakt. Ta så liten plats som möjligt. Classik passar mig bra i formatet. Men låter inte radion något vidare så vill jag inte ha produkten. Quad är ganska små men radion dyr. Cyrus drar iväg i pris. Jag får se..... Tackar för all info.

Mvh
Bland
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/15 :  18:12:12  Show Profile Send JoelH a Private Message
Blir lite nyfiken!

Vad innebär dynamisk kompression och vad gör att dynamiskt komprimerad musik kan låta bättre än orginalet?

Är alla program i tex P3 lika komprimerade, eller kan man tänka sig att olika typer av program komprimeras olika mycket?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  18:32:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om musiken är dynamiskt komprimerad gör det att svaga detaljer blir starkare och hörs tydligare. Typexempel på det är en LP-skiva och moderna popskivor utgivna på CD. Dessutom så minskas de starka nivåerna i musiken, såsom transienter, vilket gör att de inte återges med korrekt nivå. Istället för PANG på trumman, blir det ett litet plupp, ungefär. Generellt låter det betydligt bättre om musiken inte är dynamiskt komprimerad. Men om man befinner sig i en bullrig milj, t ex i bilen, så kan det vara bra med dynamisk kompression eftersom man då hör de svagare ljuden i musiken.

SR kör med olika inställningar på sina kompressorer beroende på vilken tid det är på dygnet. T ex är kompressionen betydligt lägre på nattradion. De kan även ställa kompressorn enligt ett tidsschema för att styra dynamiken för olika programinslag. P2 Musik har minst möjliga dynamiska kompression, mycket lite komprimerat.

/Johan

Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/15 :  18:50:55  Show Profile Send JoelH a Private Message
Aha, då är jag med! Borde nog ha kunnat räkna ut det själv, jag visste ju vad dynamik var...

Läste precis den andra tråden om radio, där det står lite om DAB-radio, smart grej att kunna välja uppspelningsdynamik!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/15 :  19:07:26  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag upprepar. NAD L70.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/15 :  19:11:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Generellt låter det betydligt bättre om musiken inte är dynamiskt komprimerad."

Här måste jag nog inflika att ganska många tycker motsatsen. Särskilt hårdrockare verkar gilla extrem dynamisk kompression, men många andra också. Många är nog dessutom så vana vid hårdkomprimerat radioljud att de tycker okomprimerat låter konstigt eller dåligt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000