| Author |
Topic  |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 11:15:11
|
"Bättre än Martin Logans fetaste" konstig med tanke på en prisskillnad på 1,3 miljoner kronor  |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 12:35:46
|
martinLogan är inte något för mig...
btw... Martin Logan - Prodogy var det vi lyssnade på inget annat.
Men jag kan verkligen förstå att folk som gillar det ljudet verkligen älskar dom.
När jag skriver bättre i "hårdvara" så menar jag helt enkelt vad jag tycker och vad som passar mig till det system jag skall bygga.
Admon med inobasar ....
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 12:46:37
|
Som liten kuriosa kan nämnas att Admon testades med mycket gott resultat tillsammans med XLS 10 tums bas.
Vet inte vad INOprylarna kostar...men XLS är ju knappast dyra, och fungerade utmärkt med relativt enkelt slutsteg, liten låda och som helhet små pengar investerade!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 13:24:01
|
Inobasarna jag kikar på går på ca15k färdigbyggda av ino.
Man kan säkert bygga själv och komma billigare undan men jag är helt inkompetent när det kommer till handarbeten och tycker helt klart att 15k är ett bra pris....
Problemet är att jag samtidigt behöver 2st vincent991 till och ett bra elektorniskt filter. Det blir lite stålar så jag får nog vänta till höst eller jul kanske.
Jag har inte alla data på ino (profoundus Y) men den är helt omgjord och tydligen fruktansvärt kompetent... Kanske finns det någon annan som har bättre koll på dom basarna ? Jag litar helt till Öhman när det kommer till basar faktiskt han har ju hållit på länge och provat samt tagit fram egna element som stora tillverkare sattihop om jag fattar det hela rätt. Sen så ingår ju inmätning/justering av filter i mitt rum. Då kanske man kan passa på att sno lite mera kunskap samtidigt =))
//jonas |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 13:32:59
|
Tjena! Ino har också ett filter som skall vara mycket bra för ca 3 papp! Varför du måste köpa Vincent fattar jag inte....testa något annat som är lite billigare, tex Rotel 1080 som du kan få sprillans nytt för 10 papp. Mvh/Mats |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 13:57:09
|
Matson...
Jag har redan ett par vincent991 och vill helt enkelt ha ett par till.
2st 991 går på 22k med frakt från tyskland och jag tycker det är mycket bra slutsteg därför vill jag ha likadana jag vet helt enkelt vad jag får =))
Jag är inte mycket för rotel faktiskt. En anledning är att dom är hiskligt fula den andra är att jag inte tycker dom låter lika bra helt enkelt. Öhman trodde att man skulle kunna driva 6st Y-basar med 2st 991 och det tror jag inte man gör med 1080 men sure rotel kanske är jättebra men jag vill bygga för framtiden och slippa att behöva köpa nytt igen =)
Mer watt åt folket ! ! ! !
//jonas |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:43:01
|
Hur mycket kostar dessa mästerverk? mvh dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:51:51
|
15kkr? Ok, för det får man ju ett klass D slutsteg, ett par XLS tior, och en del pengar över till bra kablage och fina lådor.
Undrar Klenkar över Admon tar jag detta via mail: info@engelholmaudio.com ...tack!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
goldfish
Member

214 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:56:54
|
"matson"
Var köper man ett NYTT Rotel RB-1080 för 10 000:- ? |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:12:32
|
nOOb: Okej, jag fattar! Det ÄR skönt med symmetri i anläggningen . Tycker ändå att du skulle prova lite olika slutsteg innan du köper mer Vincent, då du kanske föredrar något annat när det bara handlar om bas. Ett tips för att komma lite billigare undan är att köpa Y-modulerna som elementsats. Ta sedan lådritningen och prata med en snickare som bygger och fanerar/målar lådorna enligt spec. Det enda du behöver göra är att stoppa in dämpmaterial och dra åt ca 15-20 skruvar.....inte direkt jättesvårt, men om du skulle bli osäker finns det säkert någon som kan hjälpa dig. På detta vis borde du kunna spara 5 papp!
Epkpeng: XLS-basarna får nog anses spela i en lägre division både prismässigt och kvalitetsmässigt. Det är krångel med att få ut djupbas ur dom utan att disten drar iväg när du vrider lite på volymratten.
|
Mvh |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 11:51:39
|
Matså...
Jag tror man kan spara några tusingar på att bygga själv eller att köpa elementsats som du säger. Nu är det så att jag är helt inkompetent när det kommer till DIY och det är lätt värt som extra stålarna som jag lägger för mig.
Kanske är det så att rotel är ett mycket bättre slutsteg än vad vincetn 991 är även om jag tvivlar. Jag skulle tippa på att rotels största steg är i samma klass kanske ???
Problemet är ju att rotels största steg går på lika mycket som 2st vincent991 och då tycker jag att valet är lätt faktiskt.
btw... jag har lyssnat på väldigt mycket olika saker matså, även om jag är en n00b så är jag inte helt fel på det faktiskt.
//jonas |
Edited by - n00b on 2003/05/16 11:52:59 |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:54:11
|
n00B: Jag ska oxå köpa Öhmans basar. Har inte en susning om hur pass bra dom är, men jag tycker att konstruktionen verkar sund, och många på forumet har mycket positivt att säga om dom. Kostar bara hälften av TC-soundsbasarna oxå, samt att dom verkar kunna lira högt upp i frekvens utan problem. Tyvärr så sålde jag mitt KAV-250 steg till farsan, så nu måste jag oxå hitta ett till steg. Skulle helst haft en till Krell, men dyrt blir det. Hur pass bra i basen är 991? Känns ju ändå som att Krellen borde få sitta i basen där den är helt outstanding! Men då måste jag ha nåt annat till toppen. Ja, vad ska man göra måntro?
|
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 13:13:42
|
| David A: Kolla in Bryston. Mycket bra slutsteg överlag med mycket bra bas. Eftersom de är AB steg blir de inte så varma och drar inte massa ström på tongång. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 13:37:46
|
David_A.....
Du är självklart välkommen hit om du vill lyssna sjäv. Jag vet att många har någon form av "anti" mot vincent men helt klart är att den ger tokigt med kraft och speciellt i basen. Skulle vara kul att jämföra dom med några krellar (kav-serien då).
Du var inne på profoundus "X" va ??
Jag kommer att köra profoundus "Y" tror jag. "Y" är också helt nyutvecklad och har Öhman tog bort den gammal "THX" basen då "Y" nu var ("mer kapabel"/öhmans ord.)
Iofs så skulle det vara kul att köra en massa "X" också, dom är ju inte så dyra =) typ 6st i torn 
Vi får se vad som händer, nu har jag iaf inte råd.
btw... jag är sjukt sugen på att köra TacT som filter precis som du gör och dela högt precis som du tänker prova.
//jonas |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 14:46:48
|
N00b
Hur pass stora är Y lådorna?
Visst skulle du haft en Tact! Bättre alternativ till sådan konfiguration som du tänkt dig tror jag inte att du kan hitta. Såg att en kille i Danmark annonserade ut en 2.2x nyligen. Jag kommer aldrig att släppa i väg 2.2x(om det inte dyker upp en ny modell då förstås ), bästa sak jag någonsin haft i anläggningen
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:00:26
|
david...
dom är 49*66*55cm enligt spec
Lite andra spec...
Prof.Y-2 Frekvensomfång-1dB*: 17 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz) Högsta ljudtryck (Y-2) 18Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (130+130 W)
//jonas |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:04:17
|
Det är alltså en låda med 1st 12"?
ca 140liter då, STORT! |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:12:51
|
det är 2st basar....
Jag vet inte hur stora elementen är. Därimot så skall jag om jag köper moduler ha dom så dom ser likadana ut som "Admon" mdf+mdf+alu och så får dom väl väga ca 80kg/st eller något =)
//jonas |
 |
|
| |
Topic  |
|