| Author |
Topic  |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:35:13
|
Jag undrar vad ni tycker, om man har stativ högtalare behöver man då en bas låda?
Mitt exempel är jag har ett par monitor audio Bronze B2, skulle ni recomendera en sub till dessa?
MVH Jesper |
ROTEL |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:58:49
|
Det beror ju vad DU är ute efter. Vill du ha mer drag i basregistret så ska köpa till ett par subbor, är du inte intresserad av att ha en kraftigare bas så...
Jag skulle ha köpt till ett par subbor om för att få en rättvis bild av den musik jag lyssnar på (Björk , metal och synt med mkt. bas i). Det kan lätt låta lite fjuttigt utan!
Låna hem ett par vettja! |
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:06:07
|
Tack yoko,
Efter som jag alldrig har lyssnat på högtalarna med en sub till så undrar jag generellt vad ni tycker.
Är det någon som har lyssnat på Audio Pro Sub Focus som de rekomenderade i nyaste nummret av Hifi & musik?
MVH Jesper |
ROTEL |
Edited by - yrwing on 2003/05/15 16:31:20 |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:20:55
|
jag har också gått i tankarna att införskaffa en eller ett par subbor till mina monkar, men jag har istället prioritera finlir just nu. Dock lite synd när man har grannar som inte bryr sig och spelar mycket bastung musik. Någon månad tillbaks hade jag hemma ett jm lab monster. Stor som fan var den, utrustad med en 13" bas och ett fett steg. Ljudmässigt var jag dock väldigt missnöjd, den spelade långt ifrån med den attack jag är ute efter. Någon extremt djup djupbas var det ju inte frågan om heller. (som jag faktist tycker att man kan förvänta av ett relativt dyrt kaffebord till subb) Hur som haver.. Någon som har något tips på någon trevlig subba som spelar djupt och som kan flytta mycket luft? Ett annat krav är också att den inte tar upp halva vardagsrummet när jag ska ha två av dem.
...saknar allt mina thielar ibland.. där kan man snacka om burkar med minst sagt hyffsade basegenskaper. ;)
ha det fint!!
mvh micke |
 |
|
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:45:46
|
Hmmm... Den sub som jag har haft och mest lyssnat på var AUDIO PRO B1.35. Den lät klart bäst när jag valde mellan den och nån canton och yamaha, minns inte riktigt men det var några i samma prisklass. Dom hade inte en chans mot AUDIO PRO´n. Inte monster-stor heller. Tror det blir svårt att hitta en bättre för samma pengar!
-Nu regnar det igen... |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 17:18:23
|
Har samma högtalare, B2:orna, och funderar också en del på en sub... akta dig för att köpa för billigt bara, för att få en sub som matchar B2:orna får man klättra lite i pris... Annars blir det bara en burk som står och brummar för sig själv och det förstör mer än vad det hjälper. Har lyssnat på dem tillsammans med subben i samma serie, kostar 5000 på Ågrens och det lät riktigt bra! Ett annat bra alternativ är Audiovector C-sub för ca 7000. Inte lyssnat på Audio Pro-subbarna det pratas om. |
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 17:47:08
|
Tack svanbo, hur trivs du med dina högtalare & vad har du för övrigt för utrustning.
MVH Jesper |
ROTEL |
 |
|
|
Freahl
Member

80 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 20:21:31
|
regner:
Din tes är alltså hellre två stycken för 5000 var än en för 10000. Är jag rätt då?
Varför? |
"Mindre är mer" |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:05:00
|
Freahl, nja.. hitta en subba av klass för 5 papp är ingen lätt uppgift men i pricip japp, hellre 2 "billigare" än en dyrare. Jag har inte testat själv men jag har hört från många håll o kanter att det ska ge ett bättre resultat. Subbarna rotar djupare djupare och de har säkerligen större membranyta som flyttar mer luft... aldrig fel :)
någon som har nån erfarenhet av just vad jag beskrev här ovan?
mvh
micke |
 |
|
|
Freahl
Member

80 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:41:16
|
| regner: Hur kopplar du dessa subbor(2) till förstärkaren? |
"Mindre är mer" |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 22:08:15
|
| Jag har oxå hört att två subbor är bättre än en. Skulle gärna höra om någon testat och utvärderat. Dvs två billiga mot en dyr. Hemmabio testade ju 5000:- subbor i ett nummer och 10000:- subbor i numret efter, synd att dom inte stälde en dyr mot två billiga då. |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 22:10:55
|
| Jojustdet, på många subbor kan man koppla vidare om man vil koppla flera. Det finns alltså en lågnivåutgång. annars finns det ju alltid Y-grenisar. |
 |
|
|
Freahl
Member

80 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 23:42:12
|
lasselite: Men är "Y-grenisar" speciellt bra?
Och hur skall man då placera två subbor? |
"Mindre är mer" |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 00:53:30
|
yrwing: Jag är mycket, mycket nöjd med högtalarna. Tror inte man kan få bättre ljud till det låga priset. Tror det är ett par riktiga "prisbomber". Det jag är mest nöjd med är nog mellanregistret och tightheten i basen, framför allt röståtergivningen är skrämmande bra tycker jag, det blir väldigt realistiskt. Det jag möjligtvis saknar är lite mer i botten av registret...
Jag har inte särskilt bra kringutrustning och ska uppgradera så snart jag har råd. Jag kör med en Pioneer A-656 förstärkare och en Denon DCD-920 CD. Har provat med en annan förstärkare och då fick jag klart mer auktoritet i basen, jag blev riktigt förvånad! Så jag kommer byta förstärkare innan jag köper sub. Vad har du för förstärkare? Den kan göra mer för basen än vad man tror... |
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 10:20:36
|
svanbo: jag har en rotel RA-02 förstärkare så den ger bra bas tycker jag. Tyvärr är mina högtalare inte inspelade ännu så att jag har inte fått riktigt grepp om ljudet ännu.
Det var därför jag frågade.
MVH Jesper |
ROTEL |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 10:46:08
|
Y-grenisar; som vanligt, det beror på . Instinktivt skulle jag nog säga att det inte är jättebra, men det borde ju vara beroende av utgångsimpedansen på förstärkaren och ingångsimpedansen (vad är det för dans?) på subborna. Det finns andra som vet en massa om sånt här på forumet Tyvärr inte jag, men jag vill gärna veta.
En grej till, två olika subbor. En "blöt" och en "torr". kan man få det bästa av två världar, eller får man bara bekymmer? |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 11:21:53
|
Ja, Rotel brukar ju vara bra på den biten så det funkar säkert bra. Det tar ett tag att spela in dem faktiskt. Jag trodde inte jag skulle höra så stor skillnad men de "öppnade sig" faktiskt något enormt efter ett tag. Tyckte att de lät bra från början men rätt stramt och riktat, så att säga. Spelar väldigt mycket mer öppet nu. Skönt att högtalare låter bättre och bättre med tiden, skulle vara jobbigt om det var tvärt om...  |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 13:55:22
|
| "Uppar" lite för å se om nån kan lämna lite kommentarer om dubbla vs enkel subb. |
 |
|
|
€riC
Member

266 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 14:59:16
|
| Lite off-topic. Är det något som jämfört Aonitor Audio B2 med AE Aegis (Evo) One? |
 |
|
| |
Topic  |
|