Author |
Topic  |
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:06:28
|
Nu har jag ett välljudande signalkablage, dax att göra något åt mitt sunkiga nätkablage. När jag saknar jordade uttag i vardagsrum har jag tänkt dra nytt högkvalitativt kablage direkt från proppskåp. Det finns dock ett rum i lägenheten som är utrustat med jordade uttag, och det är matrummet. Jag gjorde då så att jag drog en förlägningskabel från matrum till vardagsrum och kopplade in monoblocken. Men ve o fasa.. ur monken som är kopplad till det högra bocket hördes ett högt brummande!! Den vänstra monken var dock knäpp tyst. slurigt värre tänkte jag och kopplade tillbaks det brummande blocket till det vanliga uttaget och då återgick brummet till som det alltid har vart(knappt hörbart). Jag har alltid trott att det där knappt hörbara brummet berott på att jag kört blocken ojordade. Och det bekräftades ju nu när den vänstra högtalaren tystnade. Hur kan det komma sig att det högra blocket började brumma som bara fan efter att jag kopplat det till ett jordat uttag? Jag har ganska nyssens haft blocken inne på en dyr service och har ingen större lust att lämna in någon av dem så snart igen. Är det någon som har en blekaste om vad det kan vara för något fel? monoblocken låter ju som de ska ojordare.. slurigt värre..
det är för övrigt ett par audion silver night PP monoblock.
tack på förhand
mch
Micke |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:10:05
|
Jag trodde alla rör-steg brummade? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:22:28
|
inte då.. tja, inte de jag ägt iaf. |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 17:08:50
|
Det där med brum från en kanal låter ju mycket konstigt. Har du låst "the power and the Glory" som finns att ladda ner från
http://www.russandrews.com/mains.html
Där finns lite teori och tips på hur man gör och vad man bör tänka på. Jag har precis dragit fast lina från proppskåpet med jord, det blev mycket bra. Tyvärr vet jag inte vad ditt problem beror på, någon märklig jordslinga i systemet eller kanske du får störningar från någon kökspryl med tanke på ett du tog strömmen därifrån. Lyckat till. |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 17:47:32
|
Hej Regner 
Du sa att det bara var från det ena monoblocket det brummade eller hur,kom då att tänka på en ganska enkel sak som är lätt att glömma.
På baksidan av monoblocken så finns det en kromfärgad vippströmbrytare,den är till för att du ska kunna växla mellan fast och flytande jord.
Oftast låter det bäst om den brytaren är uppåt och ingående fas är satt på det högra stifthålet på nätsladden om du tittar in i kontakten med det ensamma stiftet (triangeln)mot taket.
Under alla omständigheter så ska brytaren vara likadant satt på bägge monoblocken....kolla det.
Är den ena satt på fast jord och den andra på flytande så kan det vara detta som är problemet.
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 18:09:18
|
Hello again 
En annan sak, men det har inte med det här att göra iom att du bara har brum från det ena blocket.
Fast ett tillägg bara till mitt förra inlägg.Skrev ju om var fasen ska vara,det kan ju också vara så att om jordbrytaren är lika på bägge blocken att ingångsfasen var olika satt på blocken.Det borde inte påverka annat än rent ljudmässigt,men som allt annat i det här intresset...PROVA,man vet ju aldrig.
Jag drog en kraftigare jordad skarvsladd från ett närliggande rum som hade jordade urtag, hos en kompis för ngr år sen. Syfte,jo att visa skillnaden med jordat,men det lät för j-vligt illa fast från alla tre slutsteg (aktiv drift). Det visade sig sen att kvaliten på den skarvsladden trots att den var kraftig var undermålig.....ngt att tänka på om man snabbt vill prova skillnaden med jordat..TÄNK på vilken kvalitet det är på sladden du/ni använder.
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 18:26:00
|
Bra tips från Peder47. En sådan switch brukar skilja på chassijorden och signaljorden.
Orsaken till att du får brum beror antagligen på att du har monoblock! Om du tittar på hur dina signalkablar går från försteget till respektive slutsteg, och sedan tittar du hur nätkablarna sedan kanske går till samma jordade nätuttag. Då kommer du se att det blir en s k jordslinga där 50 Hz nätspänningsfält inducerar brum. Det du kan prova att göra om det inte funkar med switchen är att tvinna signalkablarna tätt ihop, ställa slutstegen så tätt ihop som möjligt, och dessutom tvinna nätsladdarna tätt ihop. Då minskar du kraftigt öglor i vilka det kan induceras brum. Men det kan även vara en annan soppa om du har fler jordade apparater.
Brum brukar vara svårt att bli av med, men om du kopplar ur/i en apparat i taget så kan man systematiskt leta efter "felet".
Det med hur man vänder kontakten och vilken sladdkvalitet det är, tror jag har mycket liten betydelse på brummet i detta fall.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:46:46
|
tackar för alla tips... det där med att tvinna nät och signalkablar ihop blir så snart högtalarkablage är uppgraderat (0,75m per sida för närvarande).
Peder, du nämde en switch bak på blocken. Jag kan tyvärr dock inte hitta någon sådan switch på mina silver nightar.. Kan de möjligtvis sitta inuti blocken?
mvh
Micke |
 |
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 00:59:31
|
upp :) |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 01:31:08
|
Regner: att dra en förlängningskabel från ett jordat rum till ett ojordat är inte att rekommendera (inte tillåtet dessutom). Har du otur kan du få elskador! Men jag vet, jag har testat samma sak men då detta inte gjorde att det lät bättre kör jag nu mina grejer i ojordade uttag och det fungerar bra! Men ok jag skulle vilja ha jordade uttag i hela lägenheten och inte bara i köket . |
 |
|
gråbert
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:43:43
|
Knoppen belyste problemet med fler än en jord i systemet, vilket väldigt ofta leder till problem med jord.
snutten poängterade någonting som är viktigare än brum (eller? ), nämligen elsäkerheten.
Man bör inte föra in extern jord i ett rum med ojordade uttag, å andra sidan bör man jorda utrustning som inte är av s k klass 2 (extraisolerad, markerat med en liten fyrkant i en större). Om det uppstår något fel i den typen av utrustning kan fasen hamna i chassit, och det kan bli otrevligt. |
 |
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 12:56:52
|
Några dagar tillbaks upptäckte jag något undligt. Om jag vänder på stickproppen från ena blocket upp o ner i väguttaget så avtar brummet nästan helt. Hmm.. det låter nästan som om snubben jag lämnade in silvernightarna hos har mecklat lite väl mycket i ena blocket eller har detta något att göra med den där switchen peder snackade om?`
mvh
micke |
 |
|
|
Topic  |
|