Author |
Topic  |
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 21:21:21
|
Hej
Såhär ligger det till, jag har aldrig lyssnat på Vinyl i en "Riktig" spelare. På den tiden då jag hade vinylskivor (långt innan jag blev HiFi intresserad) så använde jag en hemsk integrerad Mark vinylspelare. Ni vet, dessa CD + Tape + Vinyl i samma låda leksakerna som såldes som smör förr i tiden. Nu har jag fått möjlighet att få låna en Axis spelare utav en släkting. Det jag undrar är ifall en sådan "förmodligen helt original" kan vara tillräckligt bra för att jag ska kunna evaluera ljudkvalitén ifrån vinylinspelningar. Det finns ju många vinylentusiaster här på forumet, så jag tänkte att jag skulle ge vinylen en chans, men man vill ju inte få en felaktig uppfattning pga att spelaren inte håller måttet. Förstår ni ungefär vart jag vill komma ? :)
Utrustningen som den kommer att kopplas till består för närvarande utav:
TAG McLaren AV32R Rotel RMB-1075 Audio Pro, Blue diamond Supra 3.4/s
Robert Hjertkvis |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 21:33:28
|
Aha! Ett ämne utanför diy där jag faktiskt har någon reell erfarenhet!  
Jag har haft en Axis och den lät bra men förtjänar en mycket bättre pickup än den jag hade (K5?). Den lät som om man hade lindat in högtalarna i bomull. Ett byte av filtmattan rekommenderas också mot något styvare men ändå dämpat. Det är nästan helt orginal!  
Kanske Thomas A kan bidra med något mer...
-The world is my oyster... |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 22:55:11
|
Jag äger en Axis och är nöjd med den. Jag har K5-nålen, men har inte upplevt något "bomullsljud". Anders, om jag ändå skulle byta pickup, har du några förslag på lämpliga pickuper jag borde prova? För det andra, vilka fördelar skulle ett eventuellt byte till styvare matta kunna ge?
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 23:16:45
|
Japp,
Axisen är en bra spelare. Den finns i två versioner; Axis I och II. Ettan hade problem med motorstyrningen, och den kunde självstarta efter att det varit strömavbrott. Ettan kom med en Basic arm och K5 pickup, och har startknappen på plinten. Tvåan med en Akito I och K9, och har startknappen på chassit.
Chassit är en sandwhich konstruktion, och är dämpad med högt tryck med gummi/polymer fjädrar. Fötterna under är direkt kopplade till chassit via gummipolymererna. Ett stabilt ickevibrerande rack rekommenderas.
Lagret i tallriken är utmärkt, bättre än hos Thorens TD166 spelare (jag har mätt ). Motorstyrningen är "avancerad", där motorn startar på höggt voltal, och går ner på väldigt lågt för att gå tyst. Det är faktiskt skivtallriken som håller igång motorn och inte tvärt om...
Armen är också bra, men vissa armar av Basic och Akito kan få problem med lagren. Min arm är något lite trögare in mot mitten av skivtallriken, men det är bara ytterst lite. Akito II har hårdare lager och bättre spec men hua så dyr (runt 9500:-).
Pickuper finns det ju hur många som helst. Linn K9 är bra och matchar armen. K18 är ändå bättre, men har inte lyssnat. Clearaudio Alpha är lite av dynamit i bas och dynamik och har rak frekvensgång, men har svårt att spåra 100 % i diskanten. Shure V15VxMR är pickupen som spelar renast av de jag provat. Den har snabbt blivit min favorit.
Viktigt är god pickupkvalitet, korrekt inställning av pickup och att nålen inte är för gammal. Annars återvänder man snabbt till CD. Och att RIAA steget håller god kvalitet och har rätt värden för pickupen.
Jag har mätt Shuren nu. Något förvånande resultat. Den är inte lika linjär som Clearaudio. Måste forska vidare.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/clearaudioalpha.htm
PS. Om du bara hört en Mark integrerad spelare, kommer du nog att bli mycket förvånad vad vinylen kan ge om du hör en spelare av god kvalitet. Axisen är en sådan spelare, men ljudkvaliteten hänger framför allt på pickupkvalitet och pickupinställning. DS
Hum...mera Shure data. Mätte med 0 dB referens spår vid 1000 Hz och 49 Hz, med och utan dämpare:
with damper no damper 1 kHz -8.00 -7.99 dB
49 Hz -8.89 -8.86 dB
Alltså bara 0.9 dB lägre nivå vid 50 Hz. Inte som svepet visade. Hmmmmm.....
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Edited by - Thomas A on 2002/08/08 01:04:4 |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 16:15:57
|
En Axis verision II har jag också haft mycket bra spelare tycker åxå att den förtjänar bättre än K5 pickup går ju heller inte att få tag på nya nålar till K serien den nya Adikt skulle nog jag skruva på eller en dynavektor.
original mattan skulle jag låta ligga lätt dubbel häftande tape på under sidan av matta för att den inte skall följa med skivan är rekomendabelt.
Mikael
|
 |
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 18:38:58
|
Tackar för responsen, det ska bli intressant att se ifall den är helt original eller inte då jag väl får låna den. :)
Robert Hjertkvis |
 |
|
Klanters
Member

112 Posts |
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 20:59:26
|
Klanters: Tackar för länken, jag har ännu inte lånat AXIS spelaren, jag vill rätta till rumsakustiken lite. Just nu så låter det illa oavsett vad jag spelar med tyvärr =/
Robert Hjertkvis |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 22:01:41
|
Alltså bara 0.9 dB lägre nivå vid 50 Hz. Inte som svepet visade. Hmmmmm.....
Kan det bero på RIAAkorrektionen?
Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 22:17:01
|
Vet ej.
Jag måste ha en oberoende platta med svep för att testa detta. Cardas skivans svep är mastrad på halva hastigheten men är avsedd att spelas vid 33.3 RPM. Skall vara enligt RIAA normen.
RIAA normen förresten...
RIAA/IEC är väl -3 dB vid 20 Hz. I min Puccini SE är RIAAn -3 dB vid 6 Hz. Hur gör man skivorna egentligen?
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 22:22:07
|
Därom tvistar de lärde.
Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte |
 |
|
|