HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bananer eller direkt i. Vilket är bäst!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:30:25  Show Profile Send matså a Private Message
Ja, gör det någon skillnad om man sätter kabeln i bananer(inte frukten) eller spader istället för att koppla trådarna direkt i? Jo självklart ser det snyggare ut och är bra om man skall skifta ofta. Men gör det någon skillnad på ljudet?

Min fotosida på flickr

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:44:53  Show Profile Send Freahl a Private Message
matså: Det jag kan komma på är ju att ju mer kontakter dyl. desto sämre blir signalen när den kommer fram. Sen kan man ju se det som att det blir bättre koppling med kontakt än utan.

Jag har tyvärr ej prövat. Varför inte dra kablarna direkt in på kortet?:-)

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/16 :  00:01:50  Show Profile Send Terminator a Private Message
Istället för spadar går det ju alltid att ta en grep eller skyffel.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/16 :  00:08:09  Show Profile Send matså a Private Message
Terminator du är en riktig lustigkurre

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:01:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det bästa borde vara att löda in kabeln i i delningsfiltret och gå förbi terminalerna och internkablaget den biten in till filtret.
Men jag har inte testat detta så om det blir en förbättring i praktiken vet jag inte.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/16 :  08:06:33  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Matså!

Att sätta kablarna direkt i förstärkaren är självklart att föredra!
Men om man har dåliga högtalaranslutningar t ex allt försmå för kablarna så måste man ibland använda spadar/bananer för att kunna fästa dem.
Vilket som är bäst av bananer eller spadar vet jag ej, troligen den av dem som har störst anläggningspunkt!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/16 :  08:39:03  Show Profile Send must a Private Message
Jag vet inte om jag tror att det är så bra att skruva fast kablarna direkt. Det idealiska är ju att man skall ha en "lufttät" anslutning om man har olika metaller som guld och koppar mot varandra. Detta för att förhindra oxidering. Det går inte att åstakomma med att skruva åt terminalerna hårt.
Däremot om du löder fast koppartråden mod en guldkontakt och sen skruvar fast guldkontakten i dina guldterminaler bakpå högtalaren så är det bättre. Lödningen är lufttät och guld mot guld är inte lika känsligt för oxidering.
Ett alternativ mod lödda kontakter är ju pressade. Ni vet, såna där man trycker ihop med tång, jag vet inte vad det kallas för. Då kan man trycka så pass hårt så att kopparn och guldet formas efter varandra och då får man också en lufttät koppling. Detta kan till och med vara att föredra främför lödning eftersom det är svårt att löda korrekt.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:36:37  Show Profile Send danielbas a Private Message
Metoden med att pressa kallas för crimping.
Används av bl a WBT, AudioQuest och QED. Vilken som är bäst av dessa vet jag inte men jag föredrar bananer som man kan låsa fast. Av dessa är det bara WBT som är låsbara, men de är också klart dyrast... WBT har också den fördelen att om man ska byta kabel så är inte hela banankontakten förbrukad utan endast den del av den som man pressat dit (crimp sleeve).
Se mer på http://www.wbtusa.com/crimpinstructions.html
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:57:44  Show Profile Send must a Private Message
danielbas,

det där var den fiffigaste metod jag sett. Respekten för WBT växer.
Jag har WBT kontakter på mina högtalare, man kanske skulle satsa på att sätta såna på kabalarna också...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:38:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Nån som har tips på bra löddnings material, jag har testat löddat med en vanlig standard lödd kolv, men det blev bara kallöddningar, så det fick dumpas! Bananerna får liksom inte upp värmen! Tips och förslag mottages!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:50:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om det är bäst att koppla in kablarna med bananer, spadar eller direkt var om jag inte minns helt fel uppe som fråga i Hifi&Musik för några nummer sedan. Deras åsikt var att direktkoppling kan mycket väl vara det bästa, just när kopplingen görs men pg a oxidation så blir ändå bananer och spadar bättre.

Sedan så är det bättre med bananer om man tänker sig att kunna testa många olika kablar.Jag använder för min del bananer till fronthögtalarna, men jag tror att det är direkt koppling till surround. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:11:10  Show Profile Send audiogear a Private Message
HiFi&Musik rekommenderar att försegla kabeländan med lödtenn ifall man använder skalad kabel. Man smälter dit lite tenn och skakar sedan snabbt av överflödet mot en papperskorg eller liknande. Det gäller att undvika att det bildas klumpar av tennet eftersom det kan leda till dramatiskt försämrad kontaktyta.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:34:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst eller också så köper man Supra PLY 3,4 som redan är förtennad.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:10:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
När man kör TaraLans Prime 1000 så är det inga trådar vi pratar om, utan tjocka kopparledare! Lite svårare där!

Marcus
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:17:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Marcus: har samma typ av kabel och de är inte roliga att löda . Mina nya högtalare går inte att biwira så jag funderar på kabelbyte.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:18:18  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har du löddat?
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:37:03  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Ja visst eller också så köper man Supra PLY 3,4 som redan är förtennad.

På köpet får man ett katastrofalt dåligt ljud.
Ok, jag erkänner att jag inte lyssnat på PLY 3.4 utan endast på en annan 2.5 kvadrats supra med runt tvärsnitt. Den var bland det sämsta jag någonsin hört.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:41:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag lödde dit spadar i ena änden som är anslutna i högtalaren och har bar ledare i förstärkar-änden. Jag ska troligen löda om det hela (singelwire) för att passa mina nya högtalare. Sen är inte lödningarna de snyggaste och då jag numer har lödcert ska jag fixa bra lödningar.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:51:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Du måste ha en rackares löddkolv? Jag vill också lödda!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:54:52  Show Profile Send dole a Private Message
Så lite lösa förbindelser som möjligt är bäst. Men det blir inte helt flexibelt.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:56:13  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vart bor du?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:04:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"På köpet får man ett katastrofalt dåligt ljud.
Ok, jag erkänner att jag inte lyssnat på PLY 3.4 utan endast på en annan 2.5 kvadrats supra med runt tvärsnitt. Den var bland det sämsta jag någonsin hört."

Där har vi den eviga frågan om rätt matchning.För hos mig har den funkat bra, dock inte det bästa jag hört men... Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:24:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Marcus: jag bor i sollentuna men tyvärr har farsan snott kolven (nja det är hans) och han bor numer i skövdetrakten. Ska dock reka lite och se om jag inte kan hitta en bra kolv. Och ja det krävs lite kraftigare lödgrejer till den där högtalarkabeln men inte så farligt faktiskt, man får värma upp spadarna/bananerna lite extra innan man löder så går det, samt man ska ha en ganska stor lödspets som kan föra över mkt värme.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:16:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Tenn har 6,5gr högre resistivitet än vad koppar
har så jag frågar mig vad fördelen skulle vara med att förtenna ändarna.
Att rengöra kopparn och försegla den med en kontaktolja
borde vara en mycket bättre lösning. Fler kontaktytor kan aldrig
vara en fördel annat än för bekvämlighetens skull.
Om det sedan spelar någon roll för ljudet skall jag låta vara osagt.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:25:37  Show Profile Send audiogear a Private Message
Dahlberg:

Jag frågar mig då vad denna ökade resisitivitet skulle ha för praktiskt betydelse eftersom sträckan som elektronerna måste färdas genom den är försumbar i förhållande till kabelns totala längd. Oxiderar kabeln däremot så kan man snacka om rejält ökad resistivitet. Kopparoxid leder, mig veterligen, inte ström särskilt bra. Men din föreslagna metod med kontaktolja fungerar säkert också utmärkt.

Edited by - audiogear on 2003/05/16 15:27:07
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:33:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Eller så använder man kablar av silver .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000