| Author |
Topic  |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 23:30:25
|
| Ja, gör det någon skillnad om man sätter kabeln i bananer(inte frukten) eller spader istället för att koppla trådarna direkt i? Jo självklart ser det snyggare ut och är bra om man skall skifta ofta. Men gör det någon skillnad på ljudet? |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Freahl
Member

80 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 23:44:53
|
matså: Det jag kan komma på är ju att ju mer kontakter dyl. desto sämre blir signalen när den kommer fram. Sen kan man ju se det som att det blir bättre koppling med kontakt än utan.
Jag har tyvärr ej prövat. Varför inte dra kablarna direkt in på kortet?:-) |
"Mindre är mer" |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 00:01:50
|
| Istället för spadar går det ju alltid att ta en grep eller skyffel. |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 01:01:35
|
Det bästa borde vara att löda in kabeln i i delningsfiltret och gå förbi terminalerna och internkablaget den biten in till filtret. Men jag har inte testat detta så om det blir en förbättring i praktiken vet jag inte. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 08:06:33
|
Hej Matså!
Att sätta kablarna direkt i förstärkaren är självklart att föredra! Men om man har dåliga högtalaranslutningar t ex allt försmå för kablarna så måste man ibland använda spadar/bananer för att kunna fästa dem. Vilket som är bäst av bananer eller spadar vet jag ej, troligen den av dem som har störst anläggningspunkt! Mvh Kenth |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 08:39:03
|
Jag vet inte om jag tror att det är så bra att skruva fast kablarna direkt. Det idealiska är ju att man skall ha en "lufttät" anslutning om man har olika metaller som guld och koppar mot varandra. Detta för att förhindra oxidering. Det går inte att åstakomma med att skruva åt terminalerna hårt. Däremot om du löder fast koppartråden mod en guldkontakt och sen skruvar fast guldkontakten i dina guldterminaler bakpå högtalaren så är det bättre. Lödningen är lufttät och guld mot guld är inte lika känsligt för oxidering. Ett alternativ mod lödda kontakter är ju pressade. Ni vet, såna där man trycker ihop med tång, jag vet inte vad det kallas för. Då kan man trycka så pass hårt så att kopparn och guldet formas efter varandra och då får man också en lufttät koppling. Detta kan till och med vara att föredra främför lödning eftersom det är svårt att löda korrekt.
|
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:36:37
|
Metoden med att pressa kallas för crimping. Används av bl a WBT, AudioQuest och QED. Vilken som är bäst av dessa vet jag inte men jag föredrar bananer som man kan låsa fast. Av dessa är det bara WBT som är låsbara, men de är också klart dyrast... WBT har också den fördelen att om man ska byta kabel så är inte hela banankontakten förbrukad utan endast den del av den som man pressat dit (crimp sleeve). Se mer på http://www.wbtusa.com/crimpinstructions.html |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:57:44
|
danielbas,
det där var den fiffigaste metod jag sett. Respekten för WBT växer. Jag har WBT kontakter på mina högtalare, man kanske skulle satsa på att sätta såna på kabalarna också... |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 10:38:15
|
| Nån som har tips på bra löddnings material, jag har testat löddat med en vanlig standard lödd kolv, men det blev bara kallöddningar, så det fick dumpas! Bananerna får liksom inte upp värmen! Tips och förslag mottages! |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 10:50:39
|
Om det är bäst att koppla in kablarna med bananer, spadar eller direkt var om jag inte minns helt fel uppe som fråga i Hifi&Musik för några nummer sedan. Deras åsikt var att direktkoppling kan mycket väl vara det bästa, just när kopplingen görs men pg a oxidation så blir ändå bananer och spadar bättre.
Sedan så är det bättre med bananer om man tänker sig att kunna testa många olika kablar.Jag använder för min del bananer till fronthögtalarna, men jag tror att det är direkt koppling till surround. Mvh Kristofer |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 11:11:10
|
HiFi&Musik rekommenderar att försegla kabeländan med lödtenn ifall man använder skalad kabel. Man smälter dit lite tenn och skakar sedan snabbt av överflödet mot en papperskorg eller liknande. Det gäller att undvika att det bildas klumpar av tennet eftersom det kan leda till dramatiskt försämrad kontaktyta.
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 11:34:59
|
| Ja visst eller också så köper man Supra PLY 3,4 som redan är förtennad.Mvh Kristofer |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:10:51
|
När man kör TaraLans Prime 1000 så är det inga trådar vi pratar om, utan tjocka kopparledare! Lite svårare där!
Marcus |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:17:10
|
Marcus: har samma typ av kabel och de är inte roliga att löda . Mina nya högtalare går inte att biwira så jag funderar på kabelbyte. |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:18:18
|
| Har du löddat? |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:37:03
|
quote: Ja visst eller också så köper man Supra PLY 3,4 som redan är förtennad.
På köpet får man ett katastrofalt dåligt ljud.  Ok, jag erkänner att jag inte lyssnat på PLY 3.4 utan endast på en annan 2.5 kvadrats supra med runt tvärsnitt. Den var bland det sämsta jag någonsin hört.  |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:41:47
|
Jag lödde dit spadar i ena änden som är anslutna i högtalaren och har bar ledare i förstärkar-änden. Jag ska troligen löda om det hela (singelwire) för att passa mina nya högtalare. Sen är inte lödningarna de snyggaste och då jag numer har lödcert ska jag fixa bra lödningar. |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:51:55
|
Du måste ha en rackares löddkolv? Jag vill också lödda!
|
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:54:52
|
Så lite lösa förbindelser som möjligt är bäst. Men det blir inte helt flexibelt. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:56:13
|
Vart bor du? |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 14:04:35
|
"På köpet får man ett katastrofalt dåligt ljud. Ok, jag erkänner att jag inte lyssnat på PLY 3.4 utan endast på en annan 2.5 kvadrats supra med runt tvärsnitt. Den var bland det sämsta jag någonsin hört."
Där har vi den eviga frågan om rätt matchning.För hos mig har den funkat bra, dock inte det bästa jag hört men... Mvh Kristofer |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 14:24:25
|
Marcus: jag bor i sollentuna men tyvärr har farsan snott kolven (nja det är hans) och han bor numer i skövdetrakten . Ska dock reka lite och se om jag inte kan hitta en bra kolv. Och ja det krävs lite kraftigare lödgrejer till den där högtalarkabeln men inte så farligt faktiskt, man får värma upp spadarna/bananerna lite extra innan man löder så går det, samt man ska ha en ganska stor lödspets som kan föra över mkt värme. |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:16:33
|
Tenn har 6,5gr högre resistivitet än vad koppar har så jag frågar mig vad fördelen skulle vara med att förtenna ändarna. Att rengöra kopparn och försegla den med en kontaktolja borde vara en mycket bättre lösning. Fler kontaktytor kan aldrig vara en fördel annat än för bekvämlighetens skull. Om det sedan spelar någon roll för ljudet skall jag låta vara osagt. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:25:37
|
Dahlberg:
Jag frågar mig då vad denna ökade resisitivitet skulle ha för praktiskt betydelse eftersom sträckan som elektronerna måste färdas genom den är försumbar i förhållande till kabelns totala längd. Oxiderar kabeln däremot så kan man snacka om rejält ökad resistivitet. Kopparoxid leder, mig veterligen, inte ström särskilt bra. Men din föreslagna metod med kontaktolja fungerar säkert också utmärkt.
|
Edited by - audiogear on 2003/05/16 15:27:07 |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:33:49
|
Eller så använder man kablar av silver . |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Topic  |
|