HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi&Musik har gjort något bra!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:44:48  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

I det nyaste nummret så har Hifi&Musik testat 18 st högtalarkablar i prisklassen upp till 100kr/m.
Kul och bra test! Med tanke på att de flesta "dödliga" handlar i denna prisklass så var det faktiskt intressant. De förklarade också en del termer på ett lättfattigt sätt.
Det fanns också en del annat kul med t ex tester av "subbar" i prisklassen 5 - 7000 kr.
Mvh
Kenth

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:47:45  Show Profile Send matså a Private Message
Ja det var ett trevligt test är lite sugen på Ioxos kabeln. På sub testet så vann Audio pro Focus. Tyvärr är jag rädd för att vissa skall säga att de vann för att de har så mycket reklam i tidningen fast de inte har testat den.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:49:37  Show Profile Send Roq a Private Message
Också impad av testet men jag hade gärna sett att de slängt in Supra Ply 3,4 (som jag har) som jämförelse. Man undrar ju om det skulle bli ett lyft med IXOSarna?
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:51:04  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tycker att upp till 500Kr/m vore roligare. men men dålig test var det väl inte

Sorry matså men jag gillar faktiskt INTE Audio Pro Focus alls!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:53:56  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Matså!

Har själv en Ixos 6002 Gamma högtalarkabel och den låter mycket bra för pengarna! När det gäller Audio Pro så gör de alltid bra "subbor".
Hade själv ett par AP B52:or på 80- talet, dessa "rockade fett".
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:54:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
En stilla undran bara.... HUR i h¤%#(vete testar man 18 högtalarkablar på en gång??? Jag har provat det mesta, som jag har varit intresserad av, och det har tagit mig 1,5 år!!!!! Och jag har väl testat sammanlagt ungefär 8-10 olika högtalarkablar.

Ursäktar ni mig om jag är nåååååågot skeptisk till dylika "Megatest"???

Edit: Var i låg det bra?? Att dom gjort ett "Megatest" av kablar för "vanligt folk"??

Edited by - Pjotre on 2003/05/16 19:57:11
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:01:43  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Pjortre!

Glad och positiv som vanligt.
Det som var så bra var bla att tidningen berättade varför kablar är olika uppbyggda. De gick igenom fördelarna av att ha många/lite/tjocka/silverbelagda kardeler etc!
Visst jag hade kanske hellre sätt en test med lite dyrare sladdar.
Däremot håller jag med dig om att det är ett mastodontarbete och testa 18 st kablar.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:07:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tjabba!

Oki, har inte läst tidningen och missade det där med att dom förklarade termer och hur uppbyggnaden ser ut... DET är bra! Men värdet i att testa 18 kablar på en gång måste jag få ifrågasätta...

Edit: Btw, alltid glad och positiv...

Edited by - Pjotre on 2003/05/16 20:07:51
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:08:03  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker HiFi & Musik ofta gör intressanta tester, förutom att de har påstått att mina högtalare låter "kostymgrått". Hmpf! De hade säkert inte spelat in dem ordentligt... Och detta är väl det som kan brista med dessa jättetest, hinner de verkligen spela in prylarna? Å andra sidan, kablarna kanske kom färdiginspelade från leverantörerna? En annan nackdel är att de inte hinner testa i många olika kombinationer, vilket precis är vad som krävs för att man ska kunna få en helhetsuppfattning om kablar - där kringutrustningen kan påverka en hel del.

Men som vägledning om intressanta kablar att lyssna närmare på, så är testet bra.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:20:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Kostymgrått. Muhaha!!! Jag tycker själv att det är bland de bästa uttryck H&M fällt någonsin.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:30:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Kan förstå Pjotres inlägg. Det måste vara lite svårt att hålla isär intrycken av 18 st olika kablar.

Men H&M är nog rationella och använder en svindyr referenskabel, som man jämför varje testkabel mot och skriver ner sina spontana lyssningsintryck. Då klarar man nog av att testa 18 kablar (eller fler) på en förmiddag.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:53:45  Show Profile Send joakim a Private Message
Pjotre: Hmmm ifrågasatte du nätkabeltestet i Hifidelity för ngt nummer sedan också? Eller är det skillnad på olika? Där var det 14 kablar som testades.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:03:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Joakim, tjena! Har inte läst det testet heller... Skulle ifrågasätta det på precis samma sätt som jag gjorde med detta test!

Edited by - Pjotre on 2003/05/16 21:30:42
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:26:36  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Rolandm, vad har du för högtalare?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:33:20  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tror att man får se ett sådant test (som de flesta andra, inte bara inom hifi) som en liten fingervisning åt vilket håll det lutar åt. Eftersom man kanske inte själv har möjligheten att testa, eller ens skumma igenom 18 kablar så kan det vara bra om någon har gjort det första grovjobbet. Vet man att man är ute efter en kabel med vissa egenskaper så kan en sådan test ge en vink om vilka kablar man kanske skall börja med att lyssna på. Sen får man kanske själv plocka ut ett par tre stycken av dessa och lyssna ordentligt på.

Att Audio Pro fick bra i test är inte så förvånande. Om det beror på att de låter bra, annonserar bra eller är släkt med rätt peron vet jag däremot inte. Men jag vet att de nästan alltid får bra i test hos dom.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:37:07  Show Profile Send Cyber a Private Message
Det skulle vara intressant om de gjorde ett test i spannet 100-500kr/meter
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:59:35  Show Profile Send matså a Private Message
Jattelite: helt okej att du inte gillar focussuben. Men de svarade en gång på frågan om de haussade upp Audio pro pågrund av att de hade så mycket reklam. De svarade att så var inte fallet utan att dom gillade högtalarna. Men fortfarande går det dumma ryktet. Jag tror inte de kommer ifrån det dumma ryktet. Yamaha kanske inte heller är bra för de har också fått högst betyg nästan varenda gång. Någon säger "Men Mats de ljuger nog" så är det igång igen.
Själv har jag en Ego sub som jag är mycket nöjd med. Jag hoppas naturligtvis att Hifi &Musik talar sanning angående Audio Pro fallet.

Tycker det är bra att de testar lite billigare bra kablar för alla har inte råd med de dyrare. Men visst hade det varit kul om de hade testat lite dyrare också.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:23:30  Show Profile Send divander a Private Message
Det blir lite rörigt om de skall testa för mycket på en gång. Samma som om en biltidning skulle testa Fords minsta och BMV:s dyraste i samma test.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:34:51  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jattelite: Jag har ett par ALR Jordan Entry 2M. I ett test av stativhögtalare kring 3000:- så var de med och HiFi & Musik skrev att de var "kostymgrå" i sitt framförande. Ett påstående som jag helt bestrider! De hade inte spelat in dem ordentligt, det är min bestämda uppfattning. :-) Hm, vilken vann i det testet? Minns att en av vinnarna var Chario Syntar, en italiensk charmör. Måste ha varit någongång våren 2001. April eller maj-numret tror jag.

Angående att AudioPro skulle få fint betyg i HiFi & Musik - nja, nja, nja. Ibland får de det, men långifrån alltid. Avantek serien gillades inte av HiFi & Musik, de klagade på att ljudet var åt det mörka hållet och att det inte svängde tillräckligt mycket, saknades musikalitet. Minns ett test av golvare där AudioPro Avantek (var det Six modellen? Nine? Äh, jag minns faktiskt inte) inte lyckades särskilt bra. Och när de testade Black Pearl så tyckte de att den visserligen hade sväng, men att den lät för ljust. Nä, ibland får AudioPro bra betyg, ibland får de dåligt betyg. Som med de flesta andra tillverkare - möjligen med undantag för italiensk hi-fi. Ja, faktiskt. Audio Analogue, Chario, Sonus - de hyllas alltid.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/05/17 :  10:27:01  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Jag vet inte om det är jag som är för grön inom HiFi, men för mig kändes det där testet mer som ett skämt än något annat.

Hur i hela h-vete kan man påstå att en kabel "haltar lite i takten", eller att diskanten skulle vara "något ur fas"?

Jag kan mycket väl ha helt fel, men borde inte de eventuella fasskillnader som kan uppstå i en så kort kabel vara i storleksordningen milisekunder? Och, i sådana fall, hur lyckas människan höra något sådant?

Baserat på det som skrivs på detta forum, och de enorma summorna pengar som folk verkar lägga ner på kablar, får man väl anta att de kan påverka ljudet avsevärt. Men ovan nämnda slutsatser är, för mig, helt obegripliga. Det dröjer väl inte länge innan man får höra något i stil med "Kabeln är mycket bra, men tyvärr tenderar den att spela fel i de låga registren vilket resulterar i förvirring hos de andra musikerna" ....

Nåja, ska kanske sluta klaga nu. Tycker ändå att Hifi & Musik är en läsvärd tidning, man måste ju ha nånting att läsa på dass

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/17 :  11:51:33  Show Profile Send divander a Private Message
Det är väldigt svårt att beskriva ljudkaraktärer med ord. Men när man har vant sig med uttrycken så förstår man lite bättre vad de menar. Men jag håller med om att det kan låta lite förvirrat.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:12:48  Show Profile Send lasselite a Private Message
Testa dom biltemas högtalarkabel?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:22:28  Show Profile Send divander a Private Message
Nej. Men det skulle vara intressant. Men om den skulle ha fått bra betyg så är det ju inte säkert att den är lika bra då man själv går och köper den. Det är det som är grejen med Biltema. Inte garanterat dålig kvalité utan garanterat ojämn kvalité.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:32:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
detdär har jag lite svårt att tro på vad det gäller en så "enkel" produkt som en kabel. kan däremot tänka mig att så kan vara fallet när det gäller mer komplexa produkter då de säkert byter leverantör beroende på vem som kan leverera till lägsta pris. vad gäller kabeln så har de säkert köpt några km, å sen e d liksom klart.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:46:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Nautilus skrev:
"Kabeln är mycket bra, men tyvärr tenderar den att spela fel i de låga registren vilket resulterar i förvirring hos de andra musikerna" ....

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/17 :  23:22:17  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tror att den ojämna kvalitén även kan gälla kablar. Kanske inte lika mycket som en del andra produkter. En bekant till min bror jobbade en gång på ett företag som höll på med bland annat antenner. En del såldes till Biltema medan andra såldes med ett känt fabrikat i "vanliga" butiker. Priset på den i Biltema var en tiondel mot vad den andra. MEn det var samma produkt. Efter ett tag var det en annan antenn de sålde med samma nummer och förpackning. Men den var tydligen av enklare sort. Samma person såg ett slutsteg på Biltema som han tyckte var misstänksamt likt ett annat (jag tror att det var Alpine eller vad de heter). Han petade försiktigt bort ett Biltemamärke och under fanns det andra fabrikatests logga. Jag kan tänka mig att samma gäller kablar. De kan säkert beställa ett antal meter från olika fabriker (säkert ofta sådant som är överproduktion) men med samma text och färg. Jag vet inte, men det kan vara så. Det är kanske därför som det finns så många olika omdömmen om deras kablar. Men det kan även vara av andra anledningar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000