Mårten Design har from. nu gått över helt till att använda internkablage från Jorma Design i samtliga högtalarmodeller. I Coltrane är det Jorma Design No. 1 som gäller. Det är kablar som är specialdesignade med högsta möjliga kvalitet i såväl ledare som dielektrikum. Och dessa tillverkas idag av en specialkabeltillverkare i europa på specifikationer av Jorma Design. Samma ledare som används i Coltrane, byggs också Jorma Design No.1 av. Signalkabeln av RCAtyp No.1 är på test hos High Fidelity, tillsammans med ca. 10 andra fabrikat och typer. Testet kommer förmodligen i High Fidelity någon gång efter sommaren. RCAkabeln är byggd med samma höga kvalitetskrav och med samma typ av ledare och dielektrikum som XLRkablarna och högtalarkablarna i No.1 serien.
Erik: Vi får väl se framöver vad vi kan ta fram i en högkvalitativ biligare kabelserie. Jag kommer naturligtvis inte att lägga av utvecklingen av kablarna nu. Så framåt hösten hoppas jag att ha min kabel No.2 ute. Men den kommer inte att nå upp till No.1 kvaliteten. Förhoppningsvis kanske 80 % av No.1 till priset av 50 % eller lägre i jämförelse med No.1.
Jadde: Nej, inte pga. av internkablagebytet. Därför att jag inte tar ut utvecklingskostnaderna av kabeln av Mårten Design. Vid beställning av ledaren som jag använder till mina egna kablar kan vi få ned priset till en rimlig nivå på ledaren vid större mängder. Och genom kortare väg från tillverkare till slutanvändare kan vi hålla nere priset genom färre mellanled som normalt sett tar ut sin vinstmarginal. Varje mellanled bygger upp prisnivån. Jag tar hem kabeln direkt från tillverkaren och hoppar över dessa mellanled. Att ta hem kabeln vi en grossist som i sin tur tar hem kabeln från en Amerikansk distributör gör ett det blir fler mellanhänder som bygger upp prisnivån. Så bytet till en kabel av högre kvalitet ger ingen prishöjning i det här fallet. Kabeln som Mårten Design tidigare har använt är analyserad vad det gäller materialkvalitet. Kravet från Mårten Design har varit högre kvalitet utan prishöjning. Och detta har jag lyckats med.
Grattis Jorma, skall bli kul att lyssna igen, vi hörs efter Frankfurtmässan....
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++