Author |
Topic  |
|
Coming Soon
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 11:57:38
|
Jag tror min vänstra diskant har sprängts på min extremt kassa ministereo..jag vill nu ha en större anläggning med ett väldigt bra ljud, men också väldigt mycket bas..älskar stora baselement också, men det ska ju vara bra ljud också. Vad kan jag få för nåt under 10000kr-gränsen? Tack på förhand. |
|
Coming Soon
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:00:02
|
oh fan, tror att båda diskanter har sprängts.. |
 |
|
Coming Soon
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:04:34
|
P.S. Jag vill ha golvare.. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:06:53
|
Skit i Golvare och bygg HFLS-1!!! ;-)
Skämt å sido, vill du ha golvare är det golvare du skall ha...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:08:15
|
Elektroniken är lätt. Cambridge audio A500 2500 :- Cambridge audio D500SE 2500 :- Båda finns på hifiklubben. Högtalare vet jag inte, men om du ändå besöker hifiklubben så kan du ju lyssna lite på olika modeller runt 5k.
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:11:24
|
Hej! Jag hade tittat in på begagnatmarknaden efter en schysst förstärkare från exempelvis Nad eller Rotel. En dvd för 2 papp från sony eller pioneer skulle också vara en god lösning. Högtalare är mycket svårare att tipsa om, så du får gå ut och lyssna på lite olika för att få en uppfattning om vad du gillar. Sen letar du efter demo-ex eller begagnade. NHT brukar låta ganska bra även under 10 papp.
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:13:23
|
Annars kan du ju titta på begagnat. Jag har en anläggning för tillfället som ligger på ungefär 10000:-. ProAc-kloner 7000:-, Rega mira 1500:-, Rega Planet 1500:-, Opus3 Continou 500:- (med en lånad arm från min Rega Planar3). Kablar cat5-fläta 150:-. Jag tycker att det låter ganska bra för dom pengarna. |
Oops! I did it again |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 13:55:54
|
Många begagnade apparater är ofta i dåligt skick speciellt de som är tillverkade i Taiwan t.ex NAD,ROTEL med flera så var mycket noga med att testa innan du köper, en service kostar ofta runt 700:-. |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 19:13:32
|
Elektroniken är lätt. Cambridge audio A500 2500 :- Cambridge audio D500SE 2500 :- Båda finns på hifiklubben. Högtalare vet jag inte, men om du ändå besöker hifiklubben så kan du ju lyssna lite på olika modeller runt 5k. ---------------------------------------------------------------------
Jag skulle ha köpt ett par AUDIO PRO BLACK DIAMOND till ditt förslag, dom kan man få för 4000;- om man prutar lite . Då har du 1000:- kvar till kablar.
mvh, /Mikaell. |
 |
|
Coming Soon
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 23:19:47
|
Fan också, det verkar som det är ljudkortet i datorn som har sprängts, helvete! |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 00:20:11
|
Förstärkare: Cambridge A500 2 498 Kr. Därför att den är den billigaste bra förstärkaren som går att få. Fin upplösning, musikaliskt puttrande och med en angenäm touch av värme.
CD-spelare: NAD 521i 2 998 Kr. Väljer den istället för Cambridge D500SE, därför att NAD:en har mer sväng, gräver djupare i basen och spelar med mer tryck. Cambridges CD spelare är mycket bra, men har ett lugnare, mognare ljud och frågan är om det är vad du vill ha.
Högtalare: Wharfedale Diamond 8.4 3 490 Kr. Därför att de har ett fullstort ljud till sanslöst bra pris. Ljudet håller ihop bra, är musikaliskt och det finns ett bra basfundament. Ingen imponatorbas, ingen bom-bom, men en väldigt bra kombination av kvalitet och kvantitet för priset.
Högtalarkabel: Audioquest Typ 4 80 Kr. per meter (säg 2 x 1,5 meter = 280 kr.) Detta är en neutral, välbalanserad kabel med väldigt bra detaljeringsförmåga och ett snabbt, tight ljud som hjälper till att skärpa till ljudet och ge det mer fokus, snärt och precision - även i basområdet.
Signalkabel: Ixos 104 350 Kr. Bra upplösning, fina detaljer, mjuk och rytmisk. En glad kabel till ett glädjande pris!
Totalsumma: 9 616 Kr.
Hm, blir pengar över. Då kan du satsa några hundra på att byta ut Ixos kabeln mot den ännu bättre Audioquest Sidewinder för 575 Kr. Eller köpa några skivor att njuta av.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 01:07:37
|
Eller lite längre högtalarkablar (ex. 2,5m). |
Oops! I did it again |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 11:36:16
|
Ja, det beror ju på var man har stereon i förhållande till högtalarna. Jag rekommenderar att stereon placeras mitt emellan, och då bör 1,5 meter till varje räcka fint. Om högtalarna står för mycket isär så kan stereoperspektivet bli lite förvrängt, men det är inte bra om de står för nära heller. Här finns helt klart utrymme för experiment. Mina högtalare står 75-80 cm från stereon, men man behöver kabel för längden mellan högtalarkontaktern och golvet, samt golvet och förstärkarkontakterna.
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 12:20:27
|
Det beror ju lite på hur rummet ser ut. Men oftast är det ganska praktiskt med den extra metern. Då kan man kanske lite lättare flytta runt högtalarna och om dom står en bit ut från väggen så har man råd att lägga kabeln lite snyggare, och så att man inte snubblar på den. Men det är klart att det kanke är bättre med så korta kablar som möjligt. |
Oops! I did it again |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:08:36
|
Comingsoon>>
1. Jag tycker att du ska kolla in Nad 320 BEE http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADC320BEE
2. Behöver du en cd-spelare eller kommer du mest köra mp3 genom datorn?
3. Om det nu är billiga baspotenta högtalare du är ute efter så kan Proson vara värt att kolla in. Observera: nu snackar vi inte high fidelity precis, men dock vill du ha ett ljud med schyst bastryck så kan dessa nog vara bra.
Men som sagt, det beror vad på vad du är ute efter... |
Exit Planet Dust |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:32:30
|
Vantage F80 kan också vara ett alternativ, knappt 4 000 kr. för 8" bas. Har aldrig lyssnat på dem, men jag har en känsla att de är mer hi-fi än Proson. Deras hembio paket har testats i Hembio tidningen och fick bra omdöme på typiska hi-fi parametrar som detaljåtergivning och upplösning.
NAD 320 BEE är en väldigt bra förstärkare med kraft, pondus och anslag. Cambridge är lite varmare, det är en trevlig förstärkare med ett bra all-round ljud som det är lätt att lyssna länge på. Frågan är om skillnaden i ljudkvalitet dem emllan är värd den extra tusenlappen? Upp till var och en att lyssna.
|
 |
|
Coming Soon
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 22:36:06
|
n0p>>
Jag tänker köra både mp3 och cd..jag föredrar cd framför mp3, men jag lyssnar väldigt mycket på mp3 ändå..
Jag sa att jag ville ha bra ljud också, och jag vill så småningom bli lika bra på hifi som allt annat folk på det här forumet, och bas är väl inte allt, men det är mycket.. |
 |
|
Majesty
Member

104 Posts |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 23:09:24
|
rolandm, av de pengarna som blir över borde nog en del användas till kontakter att fästa högtalarkablarna med... I övrigt är jag imponerad över din saklighet, pedagogik och allmän "vettighet" i alla inlägg. Fram för mer sånt på forumet säger jag!
ComingSoon, om du ska köra mycket MP3 kanske en sån här (SliMP3) vore något? Mer välljud ur MP3 än om du skulle köra via ljudkortet från datorn misstänker jag. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
stef
Member

241 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 23:32:43
|
mycket saker som sprängs 
quote: Jag sa att jag ville ha bra ljud också, och jag vill så småningom bli lika bra på hifi som allt annat folk på det här forumet, och bas är väl inte allt, men det är mycket..
tänkte bara ge dig ett litet tips. kör ett DIY projket. dels så lär man sig VÄLDIGT mycket och dels så finns det pengar att spara...
för övrigt så tror jag på cambridge |
| Hemsidan | |
 |
|
|
Topic  |
|