Hej, hittade hit av en slump och kan nu inte slita mig :) Framförallt detta med DIY börjar bli intressant.
Nåväl har en fråga som någon kanske kan svara på.
Det är nämligen så att jag kommit över 4 st gamla högtalare Philips 532 Electronic.
Dessa är gissningsvis från slutet av 70 talet. De har inbyggda förstärkare och är ca 50cm höga med metallgaller. (De har ursprungligen varit menade för Philips 4 stereo, ni vet där olika instrument spelades i olika högtalare.)
Är detta något att ha eller ska man slänga dem på tippen? Om det nu är något att ha ska man isåfall byta ut elementen mot nya? De som sitter i är hela men det kanske finns "nyare" bättre, eller? Isåfall, har ni några förslag på element?
Behåll dom gärna men använd dom inte. Framförallt skall du INTE byta element i dom. Du kan kanske få skapligt betalt för dom om du hittar rätt köpare. Kolla med Philips direkt vad om dom anser om högtalarna. Antal tillverkade, antal sålda, nypris m.m.
Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Är inte detta den modell som har elektronisk kompensering av basen. I så fall har baselementet en inbyggd avkännare för konens hastighet vilken är kopplad till förstärkaren. Utan denna konstruktion skulle basen vara "skrutt".
Nu håller jag visserligen med Sten om att det inte är en speciellt bra högtalare. Min yngre bror hade sådana en gång i tiden och jag gillade dom inte men jag vet att jag skaffade ett schema till dem en gång och det var ganska komplicerat med denna återkoppling. Jag tror inte att jag har schemat kvar.
Endast värde som kuriosa. Jag minns att dom var väldigt svårsålda. Mer än en styck kabel till en högtalare låg helt fel i tiden. Subban, i form av basmodul, var inte uppfunnen då.
Jag tror att jag hade ett par sådana där ngn gång runt '83-'84. De har (om det är sådana jag hade) något Philips kallade för MFB - Motional FeedBack. Om man trycker litet på dammskyddet mitt i basen så börjar basen att fladdra. Verkar vara något slags servosystem. De är ju litet spännande rent tekniskt. Kanske Åke Nimrell vet något om dem?