Lite generellt så känns det lite avigt att köra ett dämpled på basen, bättre att välja en diskant med högre känslighet. Men som jag förstod hade du dessa element redan och om diskanten spelar svagare än basen så är det väl ok.
Kopplingen verkar ok enligt mig också.
Det är kul och lärorikt att experimentera, så ös på bara och lycka till
Faktiskt är det bara basen jag sparar diskanten byter jag ut mot en seas h881. Den har en känslighet på 91 db medan basen är på 90 db vadera, vilket blir 96 db när de parallellkopplas. L-paden dämpar med ca 3 db. jag har letat efter diskant med högre känslighet (93db), men hittar ingen som uppfyller mina andra krav.. Dessutom får den ju inte kosta för mycket.
hmm! tänker du att förstärkaren levererar extra effekt för att den jobbar i 1/2 ohma antalet eller blir känsligheten defacto 6db högre?
för om man har 2 högtalare hemma och kopplar in 2 identiska så blir det väl 3db mer (lika mycket högre som att dubbla effekten) medelst den hörbara dubblingen av ljud ligger på 1 Bell?
Effektkänsligheten ökar alltid med 3dB oavsett hur man kopplar men parallelkopplar man så får man dessutom 3dB högre effekt och då ökar känsligheten med 3dB till.
Man kan också räkna som så att med en högtalare så får man ut ett visst ljudtryck och om man spelar på en till (med samma signal) så ökar ljudtrycket med det dubbla (det sker en superposition av ljudvågorna) och då gäller formeln för ljudtryck 20*log(2ggr)=6dB
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion