HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg, en djungel, beg 20-30 kkr???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:27:04  Show Profile Send Froz a Private Message
Jag har letat ett tag efter ett bra beg slutsteg kring 20000 kr. Problemet är att det finns så många bra. Tänkte höra om ni har erfarenheter av något av följande steg; Dynamic Precision DP600, McIntosh MC300, Perreaux 400P eller Plinius SA250 MkIII?

Tacksam för hjälp då det inte alltid går att låna hem/ordna med öppet köp när det gäller beg grejor.

Mvh
Ander

All or Nothing at Al

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/05/18 :  09:55:24  Show Profile Send HMartin a Private Message
Hej,

Har lyssnat mycket på dp600:an och tycker personligen att det är ett av trevligaste slutstegen som gjorts (med hänsyn till priset). Låter lugnt och klarar att reda upp mycket komplexa passager i musiken. Krellen som jag jämnfört med låter häftigare, mer tryck i basen men samtidigt lite onyanserat med lite "grynig" diskant. Har bara balanserade ingångar, går visserligen att "fusk balansera" men är då väldigt känslig för att jordning mm stämmer, annars kan skyddskretsarna lätt slå till att bryta signalen. Av de andra har jag bara lyssnat kort på Plinusen, men det var allt för många okända faktorer för att säga något säkert om dess ljud (gissning: varmt, musikaliskt lite avkortad ljudbild). Angånde DP:en så skall man gärna matcha den med "ärliga" högtalare typ dynaudios dyrare eller JMlab, men kanske inte de dyrare B&W:s högtalarna som kan låta allt för "tråkigt" vid låga ljudtryck. Annars har jag svårt att tro att du skulle bli besviken med någon av de fyra slutstegen du nämner. Skulle jag gissa skulle jag tro att det bara är en smaksak vilken du tycker är bäst.

/HMartin

Edited by - HMartin on 2003/05/18 09:57:16
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/18 :  11:02:50  Show Profile Send Rebo a Private Message
McIntosh MC300 känner jag inte till, men resten av dina alternativ är fina grejer. Inte helt lätt att välja bland dom inte. Jag har haft en Plinius sa100 och den lät mycket bra. Lite varm med ändå klart och dynamiskt. SA250mk3 borde iaf ha snarlik "klang". Tänk på att SA250 dock är stor och tung, väger ca 65 kg och blir antagligen varm som fasen i klass A. Men både DP och Perreaux är också mycket bra slutsteg.

Hade jag varit dig så hade jag också valt att kolla på Bryston. Nya SST serien har ett väldigt rent ljud med mycket bra driv och bas. I mitt tycke gör de allt rätt och för priset är de rena fyndet. Äldre ST serien har jag inte lyssnat på, men den ligger nog inte långt efter.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:37:35  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Froz!

Av dessa föredrar jag Perreuaxen, har dock inte lyssnat på Mac:en!
Kanske du bör ta en titt på Audio Researh också!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:51:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har haft DP 6.4 (tror jag den hette) hemma och den var fantastisk, Plinius har jag hört i butik och var mycket nöjd men butik är alltid butik. Advantage och Audionet har också fina slutsteg.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:02:07  Show Profile Send Xover a Private Message
KRELL!!!!!!!!!!! vilket som helst, hittar du nått köp!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000