HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg/förstärkar upgradering!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/18 :  01:09:36  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Hej på er alla!

Har tänkt uppgradera min stereo med lite bättre 2kanals ljud. Då jag märkt att jag använder min anläggning mer och mer till musik än film.

Sitter i dag med en Pioneer VSX839 THX Reciever, ett par AP Blue Daimond, en Pioneer DV-444 DVD Spelare och kablar från Supra, PLY 3,4s(högtalare), Trico(DigCoax), FFL med Bullet plug(Analog Stereo).

Tycker ljudet är något för ljust och diskanten kan ibland kännas något vass men jag uppfattar den som mycket detaljerad, öppen och klar. Skulle vilja ha lite mer mellan register och midbas gärna med lite snärt i. Lågbas har jag dock gott om pgr av dom aktiva subbarna i AP BlueDaimond.

Det jag har tänkt uppgradera först är stärkar biten. Har lånat hem en Rotel RA-1060 förstärkare som jag testat nu ett par dagar. Får fastare/snärtigare bas men tycker fortfarande ljudet är något för ljust. Har sneglat en hel del på Vincents mono block SP-996, Rotels slutsteg RB-1070 och lite på SAT amplifix får den beggagnat för 12papp något för dyrt.

Vincent blocken känns mest rätt, lagom pris, lätt att bygga ut med senare. Någon som vet hur dom låter? jämfört med rotels slutsteg?

Och hur bra funkar igentligen en hemmabio reciver som försteg till 2 kanals ljud?

mvh. SubZer0

Edited by - SubZer0 on 2003/05/18 23:43:47

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/18 :  16:28:12  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Vet ej hur den receivern är som försteg... Har inte provat sådant själv... Men enligt vad man läst, ska det ju inte vara lika bra som rena 2-kanalsförsteg...

Däremot... I och med att basarna i Blue Diamond är aktiva, skulle JAG nog satsat på den bästa integrerade 2-kanalsförstärkaren jag kan hitta... Eftersom du inte behöver bry dig jättemycket om Watt-angivelsen när du inte behöver driva basarna... Diskant & mellanregister är ju inte fullt så effektkrävande.

Du skriver att du vill ha lite mjukare ljud, med bra snärt... Det jag tänker sådär direkt är Cyrus 8 eller Naim Nait 5 kanske... Där får du ett mer musikaliskt följsamt ljud med bra snärt. Det kanske kan vara något att fundera över? Om du ändå vill ha slutsteg, kan du ju titta på Quad 909 t ex, ett väldigt fint & prisvärt steg... Om man inte behöver supernätdel, utan bara vill få så mycket välljud som möjligt för pengarna.

(Måste erkänna att jag inte lyssnat på Vincent monogrejerna, utan bara deras integrerade & bara snabbt på Rotelsteget... Men inget av de alternativen gav mig vad jag sökte.)

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:13:01  Show Profile Send rolandm a Private Message
Eftersom musiken mer och mer tar över filmen i ditt liv, så föreslår jag definitivt en bra 2-kanals förstärkare som huvudstärkare - du kan koppla in receivern i den och köra hembio när du så önskar. Alltså 2-kanalaren för framhögtalarna och receiver för resten. Det bästa av två världar?

Ett alternativ till Roteln kan Arcam A75 Plus vara, den sägs vara lite mjukare. Audio Analogue Puccini är ännu mjukare med fin värme. Men, jag undrar om inte problemet du upplever till viss del är en kabelfråga. Supra Ply har ett ganska skarpt ljud. Det fungerar i vissa anläggningar och i vissa fungerar det inte. Ixos 6006 kan vara ett alternativ, den är mjukare. Monster XPHP ett annat.

Även om Pioneer 444 är en bra DVD, så haltar CD ljudet. En extern DAC kan ge bättre CD ljud. En bra lösning här är Alchemist TS-D1 som har ett rent och mjukt ljud med luftig diskant och djup bas (har den själv), tyvärr tillverkas den inte längre (köpa begagnat?). Musical Fidelity X-Dac har samma Crystal omvandlare, men går inte riktigt lika djupt i basen - däremot spelar den mer framåt. Kostar runt 4' - 5'. Eller satsa på en riktig CD spelare. Vincent CD-1 kan kanske vara något? Vincent har varmt ljud, eller Rega Planet. Den har bra all-round ljud med fin timing och en mjuk, luftig diskant. En behaglig och rolig CD spelare att lyssna på.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:39:10  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hmm..

Jag tror att du ska kolla över högtalarna...
Jag hade BLUE Diamond förut och allt lät vasst i dom, tyvärr.

Hoppas att du får ordning på det på något sett.

Mvh, /Mikaell.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:47:05  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Tror det blir Rotel RA-1060, är nöjd med förbättringen jag fått i ljudet jämfört med gamla Pion 839. Och så är den ju så jäkla läcker :) Vincenterna värkar visserligen inte så tokiga dom heller men äftersom jag inte har tillgång till att testa dom, känns det dumt att chansa. Är rätt ny inom HiFi och vet alldeles för lite om Cyrus & Naim för att våga chansa. Bor på Gotland så lysnings möjligheterna är xtremt begränsade :(

Man bör ju kunna fixa till lite mjukare och mörkare ljud med att byta ut signalkabel o högtalar kabel. Någon som kan tippsa om bra o prisvärda signal o högtalarkablar som lutar åt det mörkare hållet i 1000kr klassen?

Edited by - SubZer0 on 2003/05/18 23:44:45
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:06:39  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Tack för alla tipps :)

Någon som har jämfört Roteln med andra integrerade i samma prisklass? Hur presterar den jämfört med konkurenterna och hur tycker ni den låter?

Ny DVD/CD ligger rätt nära i tiden för upgradering, väljer jag nu Rotel förstärkaren så är ju deras nya DVD 1060 som kommer i höst en stark kandidat. Har läst några tester om deras CD (1070) och DVD (1080) dom värkar båda mycket kompetenta om man skall tro testerna. Tror ni man förlorar något i CD ljud om man väljer deras DVD i stället CD spelare? Eller jag kanske får bättre ljud med min gamla DVD + en separat D/A omvandlare?
Har testat Primare´s V20 DVD spelare tillsammans med Roteln och fick ett stort lyft i ljudet jämfört med min Pion DV-444. Kan jag förvänta mig samma ljud med Rotels DVD/CD spelare?

//Mikael
Visst är man rätt sugen på att byta högtalarna med, men har endast haft dom i 4mån så det känns som man måste suga på dom ett tag till. Men den dan kommer nog snabbare än man tror ;)

Edited by - SubZer0 on 2003/05/18 23:41:20
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:23:24  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
//rolandm

Nu har jag kopplat från DVD till Recivern digitalt och till Roteln analogt, och mellan recivern och Roteln analogt via Pre-Out. Har jag tänkt rätt? eller kan man koppla på ett bättre sätt?
Tänkte faktiskt på dom kablarna när jag läste kabel-testet i nya H&M, någon som vet vart man kan köpa dom på nätet? Om man vill gå upp lite i pris vad finns det för alternativ då (2-300kr/m)?

Har ni några bra tipps på signalkablar, gärna på lösmeter då jag gärna vill använda mina BulletPlug kontakter.
Har testat en "Transparent Link 200" kabel, tyckte jag fick något mjukare o varmare ljud, men det var marginellt :)
Förresten någon som vet vad plastgrunkorna på kabeln gör/är för något? eller är det bara kosmetika?

Edited by - SubZer0 on 2003/05/18 23:54:29
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:57:50  Show Profile Send rolandm a Private Message
DVD:n är rätt kopplad, men för Rotel och receivern är du lite otydlig. Har du kopplat receivern via pre-out till Rotel, eller Rotel till receivern via pre-out? Den koppling jag rekommenderar är framhögtalarna till Rotel, receivern till Rotel (pre-out -> valfri in-kontakt). När du kör hembio så ställer du en relativt hög huvudvolym på Rotel, typ kl. 11 - 12. Och så kör du receiverns volymkontroll för att ställa lyssningsvolymen.

Och har du gjort så har du gjort rätt och kan ge dig själv ett valfritt pris.
:-)

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:14:29  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
//rolandm

Tror jag kopplat rätt, från reciverns Pre-Out till Rotels Aux1 in och högtalrna sitter så klart kopplade i Roteln :)

Vann jag ;)
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:03:27  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Ingen som kan föreslå några kablar med lite varmare ljud än dom jag kör nu?
Signalkabel runt 1000kr, högtalarkabel runt 300kr/m
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:49:05  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag skulle testa något från Van den Hul som signalkabel. Högtalarkabel är svårare, jag är inte hemma i de dyrare segmenten. Men om ett märkes dyrare kablar har kvar viss karakteristik från de billigare, så skulle jag nog satsa på Ixos. Kanske Aptimius 60050? Ecosse kan ha alternativ också. Jag tror på mångtrådiga kablar, för de låter ofta lite mjukare än fåtrådiga.

Undvik Audioquest, Kimber och Supra.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:27:42  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Tack för tippset, ingen som någon web butik som säljer dessa?
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:49:27  Show Profile Send rolandm a Private Message
http://www.hifi-punkten.se säljer Ixos. Van den Hul säljs av http://www.referenceaudio.com Van den Hul D102 är en klassisk och mjukljudande kabel med fin musikalitet som jag tror på för dig. Men The Integration kan också vara något.

Både Hifi-punkten och Reference audio är "riktiga" butiker, men de skickar gärna. Jag har köpt mycket från HiFi Punkten i Skövde och jag bor i Sthlm. martin@hifi-punkten.se är bra på att ge råd tycker jag, fråga gärna honom närmare om kablar.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000