Author |
Topic  |
|
Jaha
Member

70 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 04:01:38
|
Hej!
Ska fixa ett par Infinity Alpha 50 högtalare. Dock så har Nad förstärkaren (125W) inte BI-WIRING utgångar, utan bara vanliga. Hur mycket sämre kommer det att bli? Eller kommer det kanske att låta lika?
Tack o kram! |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 04:25:16
|
Va? Du kan koppla dubbla högtalarkablar på ett par utgångat mig veteligen. Fungerar alldeles utmärkt är min erfarenhet, med bi-wiring alltså, klart att föredra. Sök gärna på bi-wiring för den uppsjö av erfarenheter och synpunkter som finns på detta ämne. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 09:51:14
|
Bi-Wiring blir INTE ALLTID bättre, det är min erfarenhet. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 09:55:24
|
Jattelite
Håller med dig, inte alltid det bästa alternativet  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 10:28:20
|
Det är ofta bättre med bra SW kablar än lite sämre BW kablar. Lägg pengarna på en bra ledare. |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:14:53
|
Hej Jaha!
Köp gärna en kabel som är sigelwired i förstärkaränden samt biwired i högtalaränden. Hur vida detta leder till förbättring eller inte tvistar de lärde om! Jag anser dock att det är bättre att lägga t ex 1000 kr på en singelwired kabel än samma summa på biwiredvarianten. Vissa fabrikat har dock en singelkabel för t ex 2000 kr och samma kabel i biwiredvariant för t ex 2500 kr, detta innebär ju att du får dubbelt så mycket kabel för endast 500 kr extra. Det sista exemplet är dock att föredra tycker jag! Mvh Kenth |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 14:02:42
|
Ett tips är kimbers 8PR,8VS och 8TC..dessa kan du splitta i högtalar änden till BI-W och ha den som vanligt i stärkar änden..Blir det en förbättring med BI så tar du det, annars kan bu löda ihop dom till singel i högtalarändan. Men som alltid så pröva vad som fungerar bäst i ditt system.
/Martin |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 14:53:16
|
Det är bättre att köra dubbla längder kabel och koppla ihop dem i högtalaränden än ren biwiring. Då får man halva kabelpåverkan, halva resistansen mm, det får man inte med biwiring. Biwiring för bara med sig nackdelar om man analyserar vad det verkligen innebär rent tekniskt och struntar i alla populärvetenskapliga teorier och förklaringar. Det som händer är att resistansen mellan diskant- och basdelen i filtret blir större vilket medför ett litet fasskift mellan elementen runt delningsfrekvensen (där bas och diskantfiltrets impedans är jämförbara), hur stor betydelse det fasskiftet har är svårt att säga generellt men det är bättre att inte biwira för säkerhets skull.
Om man säger såhär, om biwiring medför någon förbättring på ljudet så beror det på något som ingen vet ännu. Men om någon kan komma med en bra förklaring så ska jag försöka förklara varför det resonemanget eventuellt inte håller. Jag har inte hittat någon bra föklaring än helt enkelt. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 15:58:15
|
Nån borde i alla fall veta varför det kan bli bättre med biwiring..Varför skulle annars de flesta kabeltillverkare ha biwiringskablar i sina sortiment och de flesta högtalartillverkare ha högtalare med biwiring terminaler ??? lite konstigt om det inte enl. "marens" inte gör nån förbättring utan bara för med sig försämringar... Vi det tester jag har gjort på bi och singelwiring så har det alltid känts som om biwiring har varit att föredra, däremot så kan jag hålla med argumentet att hellre läga budgeten på en bättre singel än en sämre biwire.. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 16:11:55
|
Jag har heller aldrig sett någon artikel som reder ut _fördelarna_ med biwiring.
Här är däremot en artikel som beskriver _nackdelarna_ med biwiring, som marens påpekat ovan:
http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Läs artikeln och fundera om dina hörselmässiga intryck stämmer överens med artikelförfattarens (I.Ö)!
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:12:36
|
Tråkigt nog så gav den där artikeln inte speciellt mucket svar..det är allt för många oklarheter..tex. vilka kablar har använts,typ av högtalare,typ av delningsfilter i högtalare..om en högtalare har ett delningsfilter som är anpassat för biwiring så tror jag nog inte tillverkaren har gjort den så för att få den att låta sämre än om man hadde gjort den som en singelwire !!! Sen kan valet av kabel oxå inverka mycket på de argumen som ges i artikeln. ( som de även nämms, finns det en hel del olika). Jag tycker det är dumt att avförda ett tilverkningsätt som större delen av tillverkarna av högtalare och kablar i världen använder, för en artikel som inte gav speciellt annat än att det kan bli ett litet fasfel mellan elementen !?!?
Och det var lika mycket fördelar i artikeln som nackdelar så vad säger man... Jag tycker att alla ska få pröva själv och se vad som passar bäst i sitt system, för som sagt, ljudintryck är mycket individuella och många produkter och lösningar kan på pappret se annorlunda och konstiga ut men i verkligheten fungera riktigt bra..så få upp näsorna från pappren och lyssna istället !!!
/Martin |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:20:18
|
Jag håller med föregående talare. Om papperet säger att det låter dåligt, men öronen säger att det låter bra - då är det öronen som bestämmer! Jag har upplevt förbättringar med bi-wiring, det finns kabeltillverkare (som Audioquest) som gör bi-wire kablar avstämda på olika sätt för diskant och bas.
Om högtalaren har bi-wiring, så är det helt klart något att prova. En del högtalare har inte bi-wiring, de är uppenbarligen designade för att låta bäst med en kabel. Jag tror att de som har dubbla kontakter, åtminstone i högre prisklasser, har det därför att tillverkarna tycker att de låter bäst så. Men, som sagt, det är ingen som tvingar en till det ena eller till det andra. Testa, lyssna - och låt öronen avgöra.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:28:43
|
Problemet är ju att en högtalartillverkare som sätter biwiringterminaler på sina högtalare _inte_ har någon kontroll över vilka sorters kablar som slutanvändaren kopplar dit. Men visst, prova ni med olika kablar. Det kommer att låta olika, det är klart, men vilken låter som tillverkaren tänkt sig? Därför, stor heder till Dynaudio m fl som vägrar att sätta dit biwiringterminaler!
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:30:33
|
Byt ut ordet "wire" mot "amp". Därav tror jag,största anledningen till högtalartillverkarna har dubbla terminaler. MVH Mange |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:38:44
|
"BI-WIRING, ett måste eller?" Svar Nej! |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:58:10
|
Instämmer med flera av föregående talare(skrivare ) Att det finns dubbla terminaler på högtalarna verkar nästan vara ett försäljningsargument, det har säkert sitt ursprung i svårdrivna högtalare där tillverkaren anser att bi-amping är att föredra. För mig är det svårt att inse att det skulle vara bättre med två dubbelt så dåliga effektsteg än ett dubbelt så bra. Samma sak är för mig en självklarhet när det gäller kablar, det finns ju dock vissa kabeltillverkare som förespråkar filter med olika ledare till de olika registren. Skönheten sitter ju som bekant i betraktarens öra, men jag tycker att principen KISS (Keep It Simple, Stupid) gäller i de flesta fallen. Köp dubbelt så dyrt istället för hälften så bra för samma peng. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 18:29:48
|
Högtalarkonstruktörens tankegångar, intentioner och inte minst rekommendationer måste styra valet. Det går självfallet inte att hävda att det finns ett "rätt" svar, vissa tillverkare förespråkar bi-wiring, andra inte, något som ju måste beaktas. Mina egna högtalare Von Scweikert VR-4 är exempelvis konstruerade för att bi-wiras (eller bi-ampas förstås) andra högtalare som tidigare nämda Dynaudio är tydligen inte det (förstår dock inte vad det skulle ligga för heder i det?) Sen må det vara hänt att en och annan tillverkare "slänger dit" dubbla terminaler utan någon direkt uträkning eller tanke bakom (kanske av marknadsskäl) vilket förmodligen kan ge upphov till lite konstiga effekter. Men det är alltid värt att prova och jämföra utan att utesluta en lösning enbart på grund av något orubbligt vetenskapligt rön. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 19:11:56
|
Men som sagt, varför är det bra med biwiring då? De anledningar man normalt får varför biwiring skulle innebära bättre ljud går ju lätt att slå hål på även om de verkar stämma vid första anblicken. Det är alltså ingen som har någon aning om varför det blir bättre utan man bara gör det för att det verkar bra eller för att det "helt enkelt låter bättre" som så mycket annat oförklarligt och mystiskt inom hifi.
Tycker även att tillverkare som "förespråkar" biwiring (inte biampning alltså, det är skillnad) normalt gör helt usla högtalare så det betyder ju absolut inte att de har nån som helst koll på vad som är bäst för deras högtalare. |
 |
|
|
Topic  |
|