HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om integrerad förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/08 :  10:05:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Nu har jag pejlat lite på marknaden och kollat lite på vad som finns inom min prisklass.

Har hitills hittat dessa kandidater som jag är nyfiken på:

Cayin 220Ci (Ny)
Arcam A85 (Ny)
Copland CSA28 (beg)
Roksan Caspian (Ny)

Roksan ska jag nog kunna låna hem, kanske också Arcam, de övriga två är svåra att låna hem så därför vet jag inte hur de låter. Cayin är jag mycket nyfiken på då den verkar gå att få til bra priser,

Vilka tips kan ni "experter" ge angående dessa förstärkare, samt finns det andra bra alternativ i denna klass?

Min övriga utrustning är som bekant Arcam CD72T CD samt Pro AC (Akkelis) klonerna. Vill att förstärkaren ska matcha dem samt vara en bra uppgradering mot min Cambridge A500 jag har nu.

Tips och personliga åsikter ang. detta är varmt välkomna.

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/08 :  10:16:48  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
vad är det för prisklasser vi talar om här?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:04:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det är alltså prisklass 8-14 000:- vi snackar om.

Cayin ligger på ca. 7500:- (Rea)
Roksan 12 500(Ny)
Arcam 14 000:-(Ny)
Copland 9500:- (Beg)

Jag är såklart intresserat på både beg och nytt, helst inte mer än 10 000:-. Men det är dessa pengar vi snackar om.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:05:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Begagnad Amplifix då?

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:05:28  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kan kanske ett rent slutsteg vara en lösning för dig?
Cambridge A500 funkar faktiskt bra som förförstärkare.
Håller just nu på och testar en A500 i butiken som förförstärkare till ett par olika slutsteg.

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:09:34  Show Profile Send Jadde a Private Message
Roksan verkar intressant! en spelglad rackare?

Isn't Linn a Naim?

Thule IA150B är inte heller så dålig, ganska så go!

Edited by - Jadde on 2002/08/08 11:12:4
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:16:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tja, Slutsteg är också intressant. Har de funderingarna också. Tips på bra sådana.

Amplifixen är intressant, men är den bättre än de andra till min övriga utrustning? Det är frågan...

Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:40:41  Show Profile Send sparcler a Private Message
Jag må vara partisk men Musical Fidelity har en del godingar i den prisklassen. Typ MF A3 och den nya A3.2 .Det finns säkerligen bättre alternativ men det finns klart sämre också.

/Sparcy

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:03:54  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo Mangew, jag har en kamrat som har en Roksan Caspian integrerad som han är väldigt nöjd med. Han har numera kopplat på ett Caspian slutsteg till denna och kör numera bi-ampat, det extra slutsteget gjorde att det blev mer kontroll på högtalarna. Med denna förestärkare som fortfarande kostar 12500 anser jag vara ett klipp.... ta hem å låna får du se, vad har du annars för grejer?

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:06:45  Show Profile Send krelle a Private Message
Ursäkta sista frågan, du skrev ju vad du har för grejer.....

Go to Top of Page

jonaswes
Member

65 Posts

Posted - 2002/08/08 :  20:05:17  Show Profile Send jonaswes a Private Message
oj, jag tyckte cayinen såg billig ut,
köpte min 251 för några år sen, låter bra
tycker jag, ganska varm klang

Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/08 :  20:47:25  Show Profile Send Totem a Private Message
Jag har en Roksan Caspian och körde tidigare bi-ampat Caspian (såldes pga av pengabrist).

Kan bara säga att jag är otroligt nöjd med min Caspian. Ljudmässigt finns det inget att tillägga tycker jag, men fjärren är kanske lite i plastigaste laget och volymkontrollen har jag lyckats spräcka (plast på baksidan)..mm, vilket nog beror mer på mig än kvaliteten på stärkaren. Men ändå, den är gjord av plast, vilket resten av stärkaren definitivt inte är (den är riktigt gedigen).

Jag skulle jämföra med Arcam eller någon bättre Rotel. Skulle jag köpa nytt i dag skulle jag även kolla in Amplifix. Har bara lyssnat på den som snabbast, och ställer mig frågande till om den låter så särkilt mycket bättre eller för den delen sämre. Däremot tror jag den klarar svåra laster lite bättre.

/T

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/09 :  09:26:15  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Du har inte kikat på Vincent då? Deras 233 stärkare låter riktigt bra tycker jag. Kostar 13papp så den borde passa i din budget.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/09 :  09:54:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag är partisk i målet, men till AKKELIS passar Copland bättre än Amplifix. En kompis till mig hade en Amplifix OCH ett Copland CSA 505 slutsteg. AMplifixen är nu såld och Copland finns kvar. Läs gärna om detta på min hemsida under "repportage".

Ett slutsteg som kanske kan var aintresant finns till salu på Hifimagasinet nu, nämpligen LC Audios Zapzolute MK4. Det går i klass A och är uppbyfggt i dualmono. Effekten är 2 * 78 watt och det räcker låååångt i detta fall. Då Norska Lyd og bilde testade detta slutsteg skrev de att det var balnd det bästa de hört, oavsett pris.

... jag är nästan lite sugen själv......

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000