HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Micromega minium amp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/19 :  08:28:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Någon som har lyssnat på den här? Är den tillräckligt kraftfull för att driva ett par Dynaudio 42? Alla erfarenheter är jag tacksam för!

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/19 :  09:56:06  Show Profile Send rolandm a Private Message
PÅ fråga A säger vi "Vet inte, har inte lyssnat" och på fråga B säger vi "Ja, den klarar ett par Dynaudio 42", åtminstone av effektangivelsen att döma. Enligt HiFi & Musiks mätningar så har 42:an en tämligen snäll impedanskurva, så det borde inte vara några problem. Men lyssna själv... Det finns många konkurrenter i den prisklassen (varav Rotel RA-02 och Arcam A65 Plus är de som kanske är mest värda att nämnas).

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:32:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har lyssnat på Minium lite snabbt och tyckte nog att den lätt riktigt trevligt, har inte jämmfört den med nått annat så jag kan väll inte ge en alltför precis recension..Men den är klart värd att lyssna på.
/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/19 :  16:50:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tack för svaren!
Jag är ute efter en förstärkare med mjukt, varmt och musikaliskt ljud. just nu har jag en Hk HK650.
Jag har hört att micromega ska ha dålig kvalitet..är det sant?
Var kan man lyssna på den?

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/19 :  16:57:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Micromega hadde för ett antal år sen lite tvivelaktig kvalitet på sina produkter. Däremot tror jag nog att man idag har fått ordning på det mesta. Micromega arbetar en hel del som OEM tillverkare åt många företag, och skulle kvaliteten svikta så hadde man nog inte haft några kunder kvar..Var i landet bor du ??
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:04:53  Show Profile Send rolandm a Private Message
Min Micromega Junior har fungerat klanderfritt i 9 år... Men med Stage serien så hann kvalitetskontrollen tyvärr inte med den enorma framgången (var inte Micromega Stage Sveriges mest stålda CD-spelare ett tag?) och företaget hamnade i gungning. Problemen lär dock vara åtgärdade sedan länge.

Det jag gillar med Micromega är deras ljudfilosofi, det är musikaliskt och det svänger. Helheten framför de enskilda detaljerna.

För information om återförsäljare, prata med David (david@hifi-agenten.se) på http://www.hifi-agenten.se

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:26:34  Show Profile Send Larsen a Private Message
Klarar och klarar beror nog på dina behov.
Jag drev mina 42:or på ett Adcom slutsteg som gav 100 starka watt med gott om strömstyrka och de fungerade bra tillsammans, men jag har även lyssnat på dom med betydligt mera kräm och dom tackade och tog emot och det blev bättre.

Jag har förresten lånat ut en Micromega Stage 1 som fortfarande går som en klocka. Inte minsta krångel, men annat kan jag säga om de första serierna av dom. Det var först när jag fick min 3:e (version 2) som den fungerade. Fortfarande en trevlig cd och jag gillar Micromegas "ljudideal". Har dock inte lyssnat på Minium serien.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:12:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tack för svaren!
jag bor i helsingborg och tror nog det blir svårt att hitta nåt ställe att provlyssna på.
Men om dom är så musikaliska som folk säger kanske det är något att satsa på.
Ska ringa till hifiagenten imorgon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:27:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
jag vet att dom finns hos HifiArt i stockholm...men det kanske kan vara kul med en tripp till huvudstaden i sommar och se vad det finns för hifiutbud här...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:16:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
jo..hehe..kommer säkert upp till sthlm i sommar men då får man ju vänta så länge=)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/21 :  00:09:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
frekvensomfånget känns inte så hett om man vill lyssna på sacd..
det är -3dB 20 Hz - 50 kHz
i och för sig så kanske det inte spelar så stor roll med dom högtalarna jag har nu men om man skaffar nya..vad säger ni?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  00:42:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tror inte du kommer få några problem med det..det är ganska svårt att höra upp i området över 50khz vad jag vet...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000