HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rekommenderad fackpress
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:35:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har tänkt på det några gånger...
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:35:59  Show Profile Send jarade a Private Message
Ojj!
Intressant idé, men det är sjuuukt mycket jobb med en blaska, även i "underground"-format.

Tanken är dock fruktansvärt lockande!

Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:09:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja varför skulle inte vi kunna göra en bra tidning?? Ok, en hel del jobb men det skulle vara kul också !
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:13:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Själv är jag rätt så förtjust i hi-fi world.
Jag tycker speciellt om de olika kolumnerna där aktuella frågor inom branchen tas upp.
Ofta rätt så intressanta och tankeväckande...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:15:30  Show Profile Send divander a Private Message
Det handlar ju om en hel del pengar när man talar om tidningsproduktion. Ett alternativ kan vara att gära en internetbaseradtidning. Då blir det inte lika mycket pengar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:21:48  Show Profile Send Snutten a Private Message
divander: jo precis vad jag tänkte men visst vore det kul med en tidning! Kanske kanske man kan dra igång det hela i liten skala på internet.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:25:43  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
HF liksom H&M var bättre förr med eller utan språkfel. Det som är bra fortfarande är att testerna är omfattande och berättar ingående om funktionen och hur det låter.
Dessutom finns det mätningar.Det som har blivit sämre är att HF har minskat ner på diy avdelningen och börjat skriva om hemmabio. Huga!

Der er mindre DIY i HF da det tager tid och koster pengar. Da man inte tjenar väldig mange pengar på at utgi magasiner i Skandinavien, bliver selvbyg betalt på samma sätt som en almindelig test, hvilket i siste ende betyder at man (jeg) har en utgift ved at skrive en DIY artikel!

Man skal altså være interesseret i at bygge och beholle det färdiga produktet etterpå. Der ligger et stort arbeta i f.eks. at lave en högtalarkonstruktion med tegninger och målinger (t.ex. DELTA dipolerne) och ser man på den reelle betaling er den tät på at väre symbolsk. Altså gör man detta når man¨har pengarne och når man känner nonting specielt for et projekt som man gerne vil giver videre til läserne. Har non et DIY projekt som önskes bragt i HF er dom selvklart välkomna!

En skandinavisk magasin? JA - med analog, pladespillere och rörstärkere! Rent hifi och high-end. Ingen annoncer selvklart!

Hur manga kan sälges på "Skandinavisk" - 4 numre pr. år á 100 sider -Pris. 100 SKR pr. stk. ........????
1.000
2.000
eller optimistisk 5.000?

Det giver 5.000 x 4 x 100 = 2.000.000 SKR på årsbasis.
Hefra skal så trækkes utgifter til:
Lokaler
Trykkning
PC och redigering
Forsendelse - frakt av utstyr til test
Forsikringer
Skat och moms
samt mycket, mycket mera!
Sist er der lön til kanske 2-3 medarbetare.

Kan man leva av det - jeg tvivler, men projektet har väret forsökt. Vårfor tror I der er så mange WebZines? Ingen trykkutgifter og mycket snabb opdatering.

Om man skal göra et bra magazin i dag skal det väre på engelska, och så vil det inte kunne sälge tilsträkkeligen her i Skandinavien.

Om de manga stavefel i HF - Vi der skriver er inte journalister, men hifi-entusiaster som er! Men JA - det måsta bli bedre.

Hvad er kritikken til lay-out? Alle kritiserer, men kom med noget konkret, inte bara "det er ful".

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:33:11  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Claes Ireland: HiFi News flyttade mässan från ett bra ställe (minns inte namnet nu) till ett annat som inte visade sig vara lika bra att ha mässa på, och det upprörde många. Sedan så var HiFi News stöddiga mot andra tidningar som ville skriva om mässan, och allt detta käbbel fick till följden att några hi-fi märken hoppade av och arrangerade en alternativ hi-fi mässa.

Där slog du huvudet på spiken..Men, du glömde en sak. Nu kommer till och med senildementa jag ihåg. Så här var det. I samband med den alternativa mässan så hotade tidningen tillverkare som var med på den alterntiva mässan, dom sa att ställer ni ut där så får ni inte vara med här..Alltså var jag ute och cyklade, dom satt inte i knät på annonsörerna. Sorry.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:44:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Formatet och layouten tycker jag är bra i HF. Någon gång har det hänt att en helsidesannons kommit i vägen mitt i ett test. Samt att en artikel avslutats på ett konstigt sätt som om forts på sida x kommit bort. Icke godt nok.
Vad gäller skivan samlar jag på den trots att jag inte är prenumerant.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:19:49  Show Profile Send gardd a Private Message
Köp Stereophile! Den tidningen har i särklass de snyggaste reklamsidorna.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:30:51  Show Profile Send jarade a Private Message
Köpte nya numret av Hifi+ igår. Smakfull layout, intressanta produktrecensioner och ett tjog riktigt duktiga skribenter!

*lycka*

Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:44:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hifi+ är bra, men visst testar de nästan uteslutande "svindyra" grejer? Skulle köpa nyaste nummret men tvekade och lät bli pga detta.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/05/22 :  17:21:29  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Jag gillar Hi-Fi World, ett lite mer hands-on approach som kräver att de som medverkar har en aning om vad de håller på med.

Vad det gäller beroenden så är jag så enfaldig att jag tror att tidskrifter som High Fidelity och HiFi & Musik är i allra högsta grad beroende av ett mycket gott förhållande till generalagenterna som importerar grejjerna och till handlarna som har hyllorna prylarna står på. Å andra sidan är handlare och generalagenter beroende av tidskrifterna. Tror någon verkligen att en så förhållandevis liten marknad som skandinavien är skulle ha en fri och oberoende press? Hifi är ju inte unikt på det sättet.

En gång i tiden fanns det bra musikrecensioner i Hifi & Musik, då köpte jag den då och då och fick ihop en hög. Sen tittade jag på högen och frågade mig själv om jag lärt mig någonting av att läsa alla numren och svaret blev tyvärr nej. En källa till information om vad som finns på marknaden OK, men ingen kunskapsförmedlare direkt. Sitter inte chefred själv och recenserar plattor där nuförtiden? Det är ju humor.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/22 :  17:55:02  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Jan!

Du glömde svara på värför ni inte sänkte priset på tidningen som alla andra gjorde när momsen sänktes!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:09:23  Show Profile Send ante_b a Private Message
Om jag kommer ihåg rätt så sänkte inte Hi-fi&Musik priset heller vid bokmoms sänkningen. Pga att hade inte momsen sänkts så hade de blivit tvungna att höja lösnummerpriset. Trovärdig ursäkt? Mycket tveksammt!

Sen tycker jag att Hi-fi&Musik är väldigt bra på "helgarderande" tester t.ex.
Görans favoriter, Mats tycker om, Jonas gillar etc... Sen när alla har tyckt till så har de lyckats "tycka om" 80-90% av produkterna i testet.
Återstående produkter 10-20% har även de fått ett betyg som oftast börjar på 3+.

Så jag väljer iallafall att ifrågasätta objektiviteten i testerna. Men som informationskälla till marknadens nya produkter duger den att läsa på biblioteket...

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:05:55  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Hej Jan!
Du glömde svara på värför ni inte sänkte priset på tidningen som alla andra gjorde när momsen sänktes!
Mvh
Kenth

Jeg kenner inte til det Svenska marked, men vil fråga på redaktionen.

Jan Nielsen
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:48:09  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Svar vedrörende prisen på HF:

"Det er inte korrekt at ALLA tidninger sänkte prisen da momsen (på tidninger och BARA på tidninger!) faldt i Sverige. Flera behollt den samma prisen. HF hadde länge planlagt en prishöjning som den hände i Danmark, men den Svenske versionen af HF behollt den samma prisen som genneom flera år."

Jan Nielsen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000