HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Banankontakt med skruvanslutning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:59:09  Show Profile Send poppop a Private Message
Funderar på banankontakter till högtalarna. Det finns olika anslutningar på dessa! Bland annat finns det de banankontakter som man fäster kabeln i via skruvdon. Vad är vitsen med dessa? Där måste det väl ändå bara handla om att det är bekvämt om man byter högtalare väldigt ofta... Det bör ju i rimlighetens namn bli bättre kontakt om jag skruvar fast sladdarna i högtalarens terminaler än om jag därimellan har en banankontakt!

Mono är underskattat!

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/19 :  16:02:52  Show Profile Send matså a Private Message
Tror nog att det handlar om oxidering. Har man de direkt i så riskerar man oxidering och det blir sämre kontakt i längre perspektiv, i kortare är självklart direktkontakt bäst.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/19 :  16:12:09  Show Profile Send erik a Private Message
Skaffa bananer för lödning. Motionera sedan kontakterna genom att dra dem ut/in en gång i månaden så reduceras oxidationen. Gäller även signalkablar och ger klart hörbart resultat.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:54:25  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Förslag på bra bananer?

Hittar inte vettiga på Elfa/ljudia...
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:05:04  Show Profile Send Patrik a Private Message

Jag har använt Ixos 206 med mycket gott resultat. Stabila, guldplätterade. Två skruvhål om man vill testa snabbt, och lätt att löda fast om man så vill. 25:- stycket billigt och bra.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:09:01  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Mitchell har ett par fina saker de är relativt dyra oc så är dom expanderande.
Mvh
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:35:52  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Patrik: Var kan man köpa Ixos 206?
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:38:45  Show Profile Send Patrik a Private Message
zvenzzon,

Jag köper mina på Ågrens i GBG, men jag tror de finns lite här och där. Importör är Hifi-agenten i Skövde.

Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:00:09  Show Profile Send Apex a Private Message
Patrik, har också dylika bananer, och har gått lite i tankarna på att löda dem.

Har du gjort detta, och hur gick du till väga? Tycker det borde vara svårt, eller?

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:07:36  Show Profile Send marens a Private Message
Apex, även jag har några liknande. Jag lödde dem genom att först skruva fast kabeln och sen skruva fast själva metalldelen (alltså den stora cylindriska delen) på bananen i ett skruvstäd mellan två träbitar. Sedan värmer man på den med lödkolven nära hålet där kabeln sitter och matar in lödtenn mellan själva kabelns trådar och metallhylsan tills hela synliga delen av kabeln är täckt av lödtenn och den sitter fast i hylsan så att lödtennet har flytit ut inuti den.

Ska man få loss kabeln sen måste man värma på den igen och skruva ut skruven först.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:13:20  Show Profile Send Patrik a Private Message
Jag slängde sonika skruvarna, trädde på hylsan på kabeln och placerade lödspetsen i ena hålet och förde in lödtennet i det andra (efter att ha lite lödtenn i första hålet för att få kontakt mellan spetsen och hylsan/kabeln). Fungerade utmärkt, men jag är ingen lödexpert.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:15:01  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon som vet en butik i Stockholm som har dessa Ixos 206 eller andra bra i samma prisklass?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

carlin
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/20 :  09:43:39  Show Profile Send carlin a Private Message
Elfa har en som jag tycker funkar bra...kan skruvas, lödas eller klämmas (eller som jag gör...alla tre...hänslen och livrem!) artikelnr: 40-101-12

//Kalle

“Eventually, all land east of the St. Andreas Fault will slide in to the Atlantic...” Murphy’s law #245
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:05:27  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Men hjälp! Jag har TaraLabs Prime 1000. och det är inga småtrådar liksom, utan tjocka ledare! Tror ni det är lätt att får upp värmen på både bananer och kopparledare med en Clasohlsson löddkolv! NEJ!! Blir bara kall-löddningar!! Hur skall jag göra, ingen som har ett bildrepotage??? Löddskola?

\\Marcus
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:28:41  Show Profile Send Jadde a Private Message
Varmluftspistol är svaret. Värm upp kontakten, fyll på med lämplig mängd lödtenn och stoppa ner kabeln.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:32:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tackar!! Fler som har tips?

Får väl hem till Farsan! En annan är inte så utrustad med verktyg i sin lägenhet!
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:47:30  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
divander: Best Sound säljer Ixosbananer.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:58:40  Show Profile Send binmarv a Private Message
Audioquest har förnämliga bananer som kläms fast o därefter löddas med kabeln. Om man inte kan själv så hjälper de på Ågrens gärna till för en helt överkomlig summa. Då får man t.o.m fin krympplast över

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/05/20 10:59:59
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:13:00  Show Profile Send divander a Private Message
k98 jbn: Bra då får jag springa dit och investera lite.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:55:17  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Kan man höra skillnad på olika bananer? i så fall vilka låter bra och vilka låter dåligt. Eller är skillnaden så marginell att man behöver en anläggning för $´$$$´$$$:- att märka skillnaden.
Bytte för inte alls så länge sedan ut mina kontakter på mina Supra EFFL signalkablar mot Bullet Plug kontakter och det var en positiv upgradering. Kan jag räkna med ett liknande lyft om jag byter ut mina Proson bananer mot ex: WBT?

Edited by - SubZer0 on 2003/05/20 21:33:39
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/21 :  07:43:24  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Poppop!

Jag har testat olika bananer bla Ixos 206 som kostar 60 kr/paret, WBT:s bananer som kostade 340 kr/paret samt bananer från Biltema dessa kostade om jag inte mins fel 4, 50 kr/ paret.
Då jag har en hygglig anläggning åtminstånde något bättre än vad Halèns brukar sälja!
Så trodde jag att "lyftet" skulle bli hörbart bättre, tyvärr så blev det inte det. Jag skulle ha köpt Biltemas variant om jag inte fått WBT kontakterna av en "galen" kamrat som helst vill löda sladdarna direkt på delningsfiltret. Den senare varianten som kamraten gjorde vart dock hörbar!
Köp hellre någon skiva till din anläggning än WBT kontakterna.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/21 :  07:45:17  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Mitt senaste inlägg var avsett som svar på SubZerO:s inlägg.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/21 :  07:52:19  Show Profile Send molsson a Private Message
Mina MIT har gängor, som man sedan skruvar på lämpligt kntaktdo. Perfekt om man testar olika typ av utrustning, förstärkare, högtalare mm. Ljudmässigt så håller kontakterna mycket god kvalite, och en hårt gängad kontakt är väl så bra som lödningar. Finns också hos clearaudio.

/Marcusoft

Edit: kntaktdo, vad fan är kntaktdo? Kontaktdon ska det vara. En liten släng av dyslexi tror jag.

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2003/05/21 10:24:39
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/21 :  10:18:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Jadde skrev:
Varmluftspistol är svaret. Värm upp kontakten, fyll på med lämplig mängd lödtenn och stoppa ner kabeln.

Ger resultatet "Garanterad kallödning"!

(kabeln är har bara rumstemperatur samt är av koppar och fungerar som en väldigt bra kylare)

Har du verkligen provat detta med lyckat resultat på högtalarkablar? Det kanske kan lyckas om man har mycket stora bananer och extremt tunna kablar.

Använd lödkolv!, är den generella rekommendationen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000