En polare har lyckats ha sönder två cd-spelare, en B&O och en Pioneer, och nu börjar han funderar om det har med det att göra att han kört många CD-R skivor i dessa. Kan det vara så?
Han har också lyckats få sin bärbara cd-spelare att spinna baklängs tokfort, hjälpte inte ens öppna den, fick plocka ut batterierna för att få stopp på den. Det skedde då han spela en CD-RW skiva., spelaren skall klara CD-RW skivor. Kan detta skada spelaren, någon annan som lyckats med detta?
Jag är inte lika tvärsäker på ett nej som de andra. En CD-R har lägre reflekteringsgrad än en vanlig CD, detta kan göra att lasern med tillhörande felkorrigeringskretsar får jobba mer och därmed borde de logiskt sett slitas mer. Men detta beror mycket på CD-R skivans och bränningens kvalitet. CD-RW har ännu lägre reflekteringsgrad och därmed kan ge ännu mer problem. Både CD-R och RW är känsligare för tumavtryck och annan yttre påverkan än vanliga CD.
Men normalt sett tror jag inte det ska vara några större problem. Egentligen borde man göra ett test. Ta två CD-spelare och stoppa i CD-R i den ena och vanlig CD i den andra, ställa båda på repeat, låta dem köra dygnet runt och sedan ser man vilken som stannar först... Men jag har en känsla att det kan ta några år innan resultatet kan bli klart. :-)
Med vänlig hälsning Roland
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl)
Jo, cdspelare kan gå sönder av cd-r skivor. Provade med en cd-r skiva med inbränd spårinformation men utan någon data att läsa. Test objektet (en gammal jvc) började snurra hejdlöst, hela tiden accelererande. Det dröjde inte länge innan jag blev lite nervös så jag stängde av. Hade jag inte gjort det så är jag säker på att den hade brunnit upp, alternativt passerat 28000RPM och exploderat cdskivan.