Author |
Topic  |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 18:57:44
|
Snälla hjälp mig, jag är på jakt efter en ny stärkare. Men jag vill inte ha en rotel, nad, h/k, arcam, m.m jag vill ha något som låter musikaliskt och har hög "digga" faktor. Har kollat på Rega brio, för 3990. Men jag är villig att lägga ca 6000. Och Regas nästa modell är för dyr. Hur låter brion? Kan man ha den och lägga lite mer pengar på högtalare och kablar? Har blivit lite sugen på Nordost - Flatline Gold mkII och Black knight. Värt att lägga pengarna där? Tackar för alla svar / Sudden |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:03:40
|
Reference Audio i Sthlm säljer ut Cyrus 5 (utgående modell) för 6400kr, nypris 8000kr! Där har du musikalitet & diggfaktor!! Jag har en själv & älskar den! 
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:06:21
|
Har kollat på Cyrus, hade köpt en direkt om den hade varit i "fullbredd". (Lite kräsen är jag)  |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:10:56
|
tsss! så formatet är viktigare än ljudet? 
//jakob |
|
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:12:12
|
Vad menar du med fullbredd? Att den ska vara lika bred rent fysiskt som "standarden"? Annars tycker jag ju faktiskt att en beggad Linn Majik stämmer finfint in på din beskrivning - musikalisk och hög "digga"-faktor. Jag diggar varje dag till min och ångrar inte köpet för en sekund.  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:22:11
|
Ayn! det kanske är så... fullbreddsapparater har oerhört svårt för det där med musikalitet & diggfaktor. (jag har aldrig hört talas om rega, naim, spectral sounds, goldmund & så)
//jakob |
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:35:57
|
Den måste ju gå in snyggt i racket bakom glaset och matcha de andra burkarna. |
Oops! I did it again |
Edited by - divander on 2003/05/21 19:37:07 |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 20:31:40
|
Har haft Black Knight i 3 år nu gillar den mkt bra för priset, så bra att jag inte letar efter ersättare(ännu ) provade ett par i 100% titanium för en vecka sen (grannen jobbar på British Aerospace) Lät inte bättre i vårt system 
Ha det BÄST Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 10:12:22
|
Mace, låter som om du gillar black knight. Jag har nog bestämmt mig nu, det blir en sådan.
Jacob_S: Var kan man köpa "spectral sounds & goldmund"? Någon hemsida som man kan kolla på?
/sudden |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 14:01:04
|
Sudden: Det handlar om _matching_ av samtliga enheter i kedjan. Vad har du för grejor i övrigt? Det är omöjligt att rekommendera något om vi inte vet vilken CD/högtalare/försteg/kablar du kör med... |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 14:59:24
|
fullbredd = vanlig. hur ska du ha det? |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 15:00:57
|
"Digga faktor"  
Har du slängt ut: "Skall du hem till mig och kolla på mina etsningar" ;)
Digga faktor i 6k klassen i så fall borde bli de märken du räknat upp. Om inte du hittar något vansinnigt billigt beg.
Sedan måste jag hålla med gardd, vad har du i övrigt??? Är även konstigt att du kan tänka dig slänga lite större pengar på kablar än att höja ribban på stärkaren..... |
Låter det?? BRA! |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 15:53:23
|
Sudden! vet inte om Spectral Sounds finns i Sverige... Goldmund fanns förr på radiolagret i Gbg åtminstone... men prylar från de tillverkarna kostar en jäkla massa pengar... häromåret gjorde goldmund en integrerad förstärkare som kostade 34 000kr, tror jag... då hade de även en liten för- stereoslutstegs kombination som lät RIKTIGT bra. men då är det tyvärr inte fullbredd heller nu är deras billigaste förstärkare försteg + 2monosteg = uppåt 100 000kr. (inte heller fullbredd), deras fullbreddsgrejer är ÄNNU dyrare, hehehe.  |
|
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 15:58:05
|
Men köp *två* Cyrus 5 då och placera dem bredvid varandra, då får du fullbreddsförstärkare. :-) Eller köp en Cyrus 5 plus Cyrus Q power. Men Rega Brion är *bra* med hög boogie-faktor. "Budget Naim" :-)
Tyvärr har hembio-boomen gjort att utbudet av bra 2-kanals stereo krympt, åtminstone i "konsumentvänliga" prisklasser.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 17:48:58
|
lyssna först själv om du kan Alltid bäst
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 10:25:28
|
Tackar för alla tips, vad jag har? Inte så mkt  En Cambridge D500SE Sen slutar det ungefär. Har varit och lyssnat på Rega brio med jura. Lät mkt bra för prisklassen får jag lov att säga. Så här är det att jag har ca 15k för förstärkare, högtalare och kablar. Anledningen till att jag vill ha ett par nordost är för att jag vet hur mkt kablar kan göra, plus att alla jag känner har sagt att om jag en gång har hört nordost så kommer jag aldrig mera att byta (om det inte skulle vara att byta upp sig i modell).
Men släng in tips, D500SE´n hänger nog me ett tag till, har inte råd att byta, plus att jag tycker att den spelar bra för pengarna.
/Sudden |
 |
|
|
Topic  |
|