HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspelartips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/21 :  23:45:13  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Hej alla glada HiFi-entusiaster!

Jag har lurkat på forumet en längre tid nu och det är idel intressanta diskussioner mellan, oftast, tydligt kompetenta personer.
Mycket trevligt!

Själv har jag haft ett hembiointresse som de senaste åren växt till att innefatta, och numera domineras av, HiFi.
Nu har jag så äntligen kommit till skott och kompletterat min hembioanläggning med en stereoförstärkare (H/K 670) och ett par högtalare (Dynaudio Audiense 42). Som signalkälla kör jag min Pioneer 656 och digital radio.

Nu till själva frågan, jag tänkte skaffa mig en skivspelare för att kunna plocka upp några lådor vinyl ur källaren och undrar ifall någon kan rekommendera något.

Jag vill att spelaren ska matcha, helst överglänsa, min nuvarande anläggning och samtidigt fungera bra ihop med en framtida rörförstärkare (jag har ju precis givit mig in på HiFi-spåret och räknar med att spendera ansenliga summor i framtiden ).

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/21 :  23:49:51  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Kul att du hittat hit!

Mvh, /Mikaell
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:01:37  Show Profile Send divander a Private Message
Har du någon begränsning i budgeten? Det finnsju en hel del spelare där ute att välja på. Det blir enklare att rekomendera något om man vet på ett ungefär vad det får kosta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:08:39  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Mikaell: Tack!

Budget? Njae, jag är lite nyfiken på vad som skiljer mellan billiga och lite dyrare skivspelare, men skulle jag säga ett tak så blir det väl runt fem - sex tusen ungefär.

Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:11:49  Show Profile Send €riC a Private Message
Hejsan! Du kan ju lysna på tex. Thorens TD295, TD 190, TD325, Rega P2, P3, P25, Dual CS-505-4, Pro-Ject RPM-4, RPM-6, RPM 9 och Kuzma Stabi-S. Bara några spelare jag tror kan vara värda att lyssna på...

Lycka till!
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:15:11  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Glömde nämna att designen är ganska viktig (har familj). Ur den aspekten tycker jag personligen att Kuzma Stabi-S och Pro-Ject RPM 9 är asläckra. Dessvärre går det utseendet antagligen inte hem hos min hustru, där är det lite mer traditionellt utseende som gäller...

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:21:52  Show Profile Send divander a Private Message
cs-505:an ser ju väldigt traditionell ut. Kan du tänka dig att köpa en begagnad? I så fall finns en hel del till att välja på. Skivspelare lämpar sig väl att köpa begagnat. Det är inte så förskräckligt många saker som kan gås sönder på den. Är det något fels så brukar det inte vara så svårt att märka det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:28:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har en Dual 505-2. Den ser traditionell ut...men lite ful jämfört med t.ex. Pro-ject 1.2 DET är en snygg spelare tycker jag. Så cleant det kan bli - ingenting utom en skivtallrik och en tonarm liksom.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:40:56  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Ja, den får ju inte vara för traditionell. Tanken är ju att vänja in min kära hustru.
Jsg har inte sett Pro-ject 1.2 (vad jag vet), men är den lik 2.9 så håller jag med dig Ayn. Vad tycker ni föresten om 2.9:an, skulle den funka ihop med mina övriga komponenter?

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:47:09  Show Profile Send divander a Private Message
Du har väl skivspelaringång på 670:an? Annars måste du även köpa en riaa-förstärkare. Tänk på att i priserna på spelare ingår sällan pickup. Den går på ytterligare 500-2000kr (beroende på kvalité).

Jag skulle nog ha valt en Rega P2 eller P3 före Pro-Ject.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:55:13  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei HasseBasse
I den prisklassen (opp til 6000,-) får du vel ikke en RPM 9
En RPM 6 ligger vel akkurat innenfor grensen.
Ellers anbefaler jeg å se på disse BRUKT som er ganske lik RPM 9 og 6 :
Systemdeck II og IIs (den første utgaven med rund chassis)
Ariston RD 40
Micro seiki DQX 500S og DQX 1000 samt RX1500
Samt Walker CJ 61
Alle disse har et meget pent design,og ligner litt på RPM 6/9
Ellers vil jeg anbefale :
Le tallec Stad 1 og Stad S meget fine og vanskelig å få tak på.
Michell og Oracle spillerne er også meget fine i design.(glass/plexi)
Må vel også nevne B&O Beogram 6002 og 8002 tangential spillerne,som sammen med B&O mmc1 pick up spilte meget bra.
Ellers spillere som går billig og er bra er Denon spillerne.
Er litt tradisjonell i design men bra lydmessig.
PS: har her kun tatt med "design"spillere ,men der er andre som er meget bra også.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202

Edited by - Jan I on 2003/05/22 01:00:51
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/22 :  06:47:40  Show Profile Send Hepcat a Private Message
i den pris klassen begagnad Linn Axis, systemdek, eventuellt en gammal LP12a, projekt, rega som nämts. Thorens TD150 och eventuellt lite andra Thorens varianter.

www.selleri.de
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/05/22 :  08:59:37  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
En gammal Denon då?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/05/22 :  10:46:22  Show Profile Send Daniel a Private Message
Kolla in Clearaudio Champion, den är mycket väljudande, snygg och uppgraderingsbar.
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:24:19  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Tack för tipsen!

Jag har nog kommit en bit på väg nu och ska låna hem Rega P3 och Pro-ject 2.9 för en lyssning.

Då infinner sig genast nästa frågeställning dock, vilken pickup ska man ha? Tillsvidare nöjer jag mig med att se till att alla spelare jag provlyssnar använder samma, men sedan?

Jag är tacksam för lite tips här också. Ifall någon inte visste det så har H/K 670 inbyggd MM ingång.

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:26:31  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej HasseBasse!

En Sumiko Pearl för 1300 kr är dina spelare värda,
eller kanske en Grado Gold.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:34:49  Show Profile Send divander a Private Message
Eller kanske Regas för ungefär samma pengar. Eller Ortofons om30.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:40:10  Show Profile Send Jadde a Private Message
Köp ingen gammal Linn... Ta en ny Rega P2/P3 istället. Helt underbara, samt går aldrig sönder. Puppa, kanske en Clearaudio Aurum Classics? Kostar 1300kr. Lycka till!

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:41:05  Show Profile Send divander a Private Message
Om du väljer Ortofons om- eller Grados prestigeserie kan du köpa den billigaste för att senare köpa de lite dyrare nålarna. Dett fungerar då själva pu-huset ser lika dantut på de olika modellerna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:42:06  Show Profile Send divander a Private Message
Rega har ju även en väldigt fin tonarm. I testerna av Pro-Ject så brukar de få ett litet minus på just tonarmen. Men lyssna och testa. Det är det bästa sättet.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/05/22 13:43:07
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:43:28  Show Profile Send Jadde a Private Message
divander:

Är det bara nålen som skiljer dem åt?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:50:20  Show Profile Send divander a Private Message
Ja. Grado Black, Red, Silver och Gold har samma "hus". Ortofon OM 5, 10, 20, 30, 40 (jag tror att även 40) har samma "hus"

Oops! I did it again
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:55:14  Show Profile Send gardd a Private Message
HasseBasse, jag håller fullständigt med Jadde. Linn är jädrigt dyra spelare. För dyra. Köp hellre en Rega P3 och rocka hårt med den. (Mycket bättre än Rega P2!) När tiden är mogen kan du uppgradera. Lycka till!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:04:46  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei
Hassebasse hvis du skal satse på Rega eller Project,så gå for Rega P3.
Dette fordi denne spilleren kan oppgraderes etterhvert.
f.eks ny motor-motorstyring (elektronikk) Ny platetallerken,mener også at det finnes et bedre senterleie til denne spilleren.
Samt at det finnes masse oppgraderinger/modifikasjoner til RB300 armen som er med Rega P3.
Vil nok si at Rega er en av de beste i sin prisklasse (NY)
Går du på bruktmarkedet finner du nok bedre spillere til samme pris.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:56:49  Show Profile Send divander a Private Message
Det finns väl även uppgraderingar till P2/Planar2? Jag har för mig att man kan köpa ny motor, skivtallrik och en del modifieringar till RB250. Men P3 kan nog ändå vara ett bättre köp.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:22:37  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Hmmm, om det har betydelse hur spelaren ser ut kan det ju bli så att den måste stå där den sas blir ställd, inte bara där den låter bäst... Då skulle nog jag försöka hitta ett verk med flytande upphängning i stället. T ex Systemdeck 900 II E eller vad den heter, tillräckligt bra för att svara mot uppgraderingar. LP 12:ans billigare kusin från "andra sidan gatan", Heybrook TT 2 har en mer dämpad låda än LP 12 men inte tillverkad efter samma toleranser i övrigt men inte lika överprissatt heller med ca 1500:- utan arm. Har haft Planar 3 men inte tyckt att den var SÅ bra! Pick up skulle kunna vara en Clearaudio Classics Wood för 1200:-, såklart lite beroende på omgivningen den hamnar i. Jag inbillar mig att man kan få MYCKET mer prestanda för pengarna om man plöjer ner dom i en begagnad kombination av verk/arm + ny pickup än ett helt nytt paket.
Lycka till och berätta hur det går!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000