HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/05/24 :  20:48:56  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Vem ligger bakom företaget Nordost? Är det en svensk?

Jag trodde Nordost var ett namn på nån plats eller liknande men tittar man på loggan så står det ju faktiskt för vädersträcket Nordost Alla nordiska namn Valhalla, Valkyria osv fick mig att fundera...

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:02:58  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Företaget Nordost finns i USA, närmare bestämt i Massachusetts. Hur de kommit på namnen vet jag dock inget om.

Say's who!?

Edited by - hali on 2003/05/24 21:03:16
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:21:16  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Dom har en dansk som demar deras kablar på mässor.
Mvh
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:25:33  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Är det inte samma företag som norrost då? Deras mejeri-produkter kasnke bara är för att ytterligare vilseleda marknaden och pengarna hämtar dom in genom att sälja spikes som kostar 25 kr/styck att tillverka för 500 kr/styck. I sanning en lysande idé.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:32:15  Show Profile Send ekman a Private Message
det är en irländare som startade det varifrån namnet kommer vet jag dock ej
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:31:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Mr Älg:

500:- minus moms är 400 kr

Butikens marginal på tillbehör vanligtvis 50%

kvar 200:-

Generalagenten i det aktuella landet vill ha för frakt, tull och transaktionskostnader samt även en marginal för marknadsföring, annonsering samt för att tjäna en slant, skall vi gissa 35%?

130:- kvar

För att spiken skall kosta 25:- styck att köpa in för norrost/Nordost kräver verkstadsföretaget i USA att de köper 1000 st åt gången, annars blir ställkostnader på maskiner etc för höga. Detta ger räntekostnader, lagerkostnader etc som bakas in i priset. Vi lägger på marknadsföring, paketering och annonsering worldwide.

Hur mycket förtjänst blir det av den 105-krona som finns att ta av för Norrost/Nordost? Kanske 50 - 60 spänn?

Hu så fult, de tjänar ju lite pengar då ju!!

Vad tror ni att en DVD-spelare för 4 lapp i butik kostar att tillverka i Taiwan?

Spikes är rena hedersaffären i jämförelse

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:47:59  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Förmodligen kostar DVDn inte mer än ca.300-400sv.kr att tillverka elektronikprylar är nog ganska billiga det som är dyrt är det mekaniska,och sen ska alla som hanterar dvdn tjäna en slant också.
Mvh
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:58:26  Show Profile Send ekman a Private Message
såg i en datatidning att cdspelare till datorn som kostade 1500kr i butik kostade företaget 30-40kr att tillverka inklusive löner till dom anställda så jag tvivlar på att en dvd ifrån taiwan kostar mkt mer =)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/25 :  00:29:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
sladd menar då alltså att exempelvis de som tillverkar Superspikes uppenbarligen går med förlust eftersom de inte ligger i närheten av Nordosts priser trots samma kostnadsuppdelning?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/25 :  10:03:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nej, jag menar att saffranet under tangentbordet börjar ta slut.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/25 :  11:22:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag menar att fettet i kullagret börjar bli hårt...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:11:44  Show Profile Send mace a Private Message
Nike´s gympadojjor kostar $4-5 i tillverkningskostnad, men se´n skall aktieägarna ha löjligt hög utdelning på sina pappersbitar.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000