HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shakti stenar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:51:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kollade på Timbres underbara system. Undrar dock vad de så kallade shaktistenarna har för uppgift/egenskap, stod ju något om electromagnetic stabilizer på dem. Hur funkar de? Gör de stor skillnad?

Är aningen skeptisk, men gör de skillnad borde man ju höra det i Timbres system.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/25 :  14:14:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nu kommer snart Sladd och stänger tråden !!!!!
verkar vara ett område man inte får diskutera eller
motargumentera, svagt !!!!!!!!!!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/25 :  14:15:00  Show Profile Send rolandm a Private Message
Shakti stenar har diskuterats här tidigare och varje gång blir debatten uppskruvad med hårda tongångar... Summa summarum är att det kan bli en förbättring i bra system, men att förbättringen är olika beroende på systemet. Det är ingen lösning som passar alla system, eller ens ger en förbättring i alla system. Men det är värt att prova. Om det låter bra, så använd dem - om ingen förbättring hörs, strunta i dem. Det är inte svårare eller mer komplicerat än så. Låt örat avgöra.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/25 :  14:47:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Aha, det var alltså ännu ett infekterat ämne.

Är det någon som vet hur de är byggda, vad de består av, vad man vill ändra med dem och hur det i så fall skulle ändra ljudet?

Varför skulle sladd låsa tråden? Detta är väl ett diskusionsforum för hifi??

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/05/25 14:47:30
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/25 :  14:49:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Inte enligt honom i alla fall, tycker som du men tyvärr
vågar de inte bemöta kritik på produkter de själv använder,
har mycket svårt att förstå varför ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/25 :  14:55:27  Show Profile Send Terminator a Private Message
Rydberg,

Sökfunktionen är mycket användbar (jag använde den själv nyss och besparade på så vis forumet några hörlursfrågor).
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/25 :  15:00:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Japp den är bra, hörde dock att det spårade ur så en ny mer sansad debatt kanske vore på sin plats

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/25 :  15:44:20  Show Profile Send Timbre a Private Message
"men tyvärr vågar de inte bemöta kritik på produkter de själv använder, har mycket svårt att förstå varför ??"

Nu tog du väl ändå i Larsho...

Få produkter har väl omdebatterats som Shakti ända sedan den första kartongen landade. Det var redan på Hifimagasinets tid för de som minns och var med. Blev inte detta den längsta tråden i det forumets historia...
Alltså har diskussionsentusiasmen svalnat en aning om man får säga så...

För att göra en lång historia kort:

I Miami 1998 slank jag in på en av de mest omvälvande lyssningar jag har fått uppleva. Ett planerat strövtåg på ett par timmar bland hifiaffärer blev två heta dagar i ett enda rum.
Tyvärr visade det sig vara riktigt dyra prylar det handlade om...
Mitt i euforismen noterade jag att systemet var belamrat med Shakti i form av Stones & On-Lines.
Ingen av demoprodukterna var aktuell för inköp och de fanns dessutom inte att få tag på i Sverige.
Där och då lovade jag mig själv att åtminstone prova Shakti.
Några år senare lyckades jag få med några personer på en gemensam beställning direkt från Shakti Innovations. Det började med tio Stones för min del och sedan har det utökats med ytterligare Stones och en hel del On-Lines.
Mer vetenskapligt än så var det inte och jag noterade inga revolutionerande förändringar den första tiden.
Upptäckten kom först när jag började plocka bort lerklumparna. Speciellt den på CD-transporten och dacen. Som att byta tillbaka från en ruggigt exklusiv nätkabel till standardkabeln.
Det är förändringen som räknas och ingenting är som bekant så bra att det inte kan bli bättre.

Folk får tycka vad dom vill, men jag fortsätter att peta in mina Shaktibitar varhelst det känns meningsfullt...

Shaktis trestegsfunktion har diskuterats till leda så den debatten ger jag mig inte in i en gång till. Har heller inte känt för att offra någon Stone för dissektion.

Märkvärdigare än så är det inte och den som grips av shaktifeber får hålla tillgodo med Shakti Innovations hemsida och alla oändliga debatter från Hifimagasinet och detta forum...

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/25 :  15:49:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tackar för svaret Timbre, får väl söka i arkiven om det finns en mer vetenskaplig debatt där. Skulle va kul att kolla vad de är gjoda av, kanske bara är att resonanserna dämpas i apparterna pga av stenarnas vikt?? Det andra om elektromagnetism kanska bara är ett smart marknadsföringsknep, vad vet jag....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:00:56  Show Profile Send Timbre a Private Message


Dom är inte speciellt tunga men en "beläggning" undertill gör att dom faktiskt har en god resonansdämpande effekt. Mitt försteg sjunger ordentligt i plåten men blir väldigt stumt med en Shakti på taket och jag har jämfört med "riktiga" stenar.
En bonusfunktion kanske...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:04:28  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det var ett jädra pipande larsho.
jag förklarade i förra veckan då en Shaktifråga dök upp på ett utmanande sätt varför vi är skeptiska till diskussioner om det. Rydberg har ju en annan mer seriös aproach så han får naturligtvis hjälp i sitt sökande. Men vad gör man med dig?

Rydberg:

Om du kör en sökfunktion på Shakti så hittar du säkert adresserna till deras hemsida, patenthandlingarna etc etc....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:18:06  Show Profile Send Timbre a Private Message

http://www.shakti-innovations.com/

Plus att det finns en hel del i Stereophiles arkiv. Bland annat frågade dom Vladimir Lamm hur i helsike det kunde bli bättre när dom släppte ner en Shakti på ett försteg som kostar 28000$...!

Han gav då ett av de bästa svar jag har läst i hifisammanhang:

"Av mig får ni ett grundkoncept. Resten är upp till er."
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:20:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sladd> Oki, skulle gjort en sökning först, finns ju en del, läser för fullt . Du kan låsa tråden om du vill så slipper vi kanske fler ilskna debatter på forumet. Läser nu att det tydligen var ett väldigt infekterat ämne.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:34:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sladd

Jag piper inte men blir förbannad när ni så fort ni inte hittar
motargument mot kritiken så låser ni tråden, hur ska man då kunna bemöta svaren ???? att sedan det var frågan om stenar till bilen är en annan sak men fortfarande har ju företaget en anknyktning till hifibranschen, kalla det gärna för att pipa men jag gör i alla fall inte som strutsen, sticker huvudet i sanden när det hettar till

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:53:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Du kan ju läsa det första svaret som kom in till Rydberg i denna tråd. Gnälligt, pipigt, obstruerande, provokativt....

Hemskt roligt att läsa dina förutfattade meningar om varför det är på det ena eller det andra sättet.

Skicka PM om du har synpunkter på modererandet.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:57:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Känns meningslöst att skicka PM då ni inte bryr
om synpunkterna, tyvärr

Jag bara varnade Rydberg, för jag vet hur de andra trådarna
har slutat, tycker för övrigt att det är ett mycket bra forum
men sådant här kväver lustan att göra inlägg

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:24:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är väl som med andra hifigrejer, stenarna är säkert värdelösa i ett mediokert system och nödvändiga i ett supersystem. Vem lägger shaktistenar på en kompaktstereo modell Onoff?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:27:56  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har haft stenarna på apparater som kostar lika mkt som stenarna själva och det funkade jättebra

dessutom så kan billigare produkter ofta vara sämre konstruerade vilket gör att stenarna har mer att jobba med fast det är klart onoffstereo är nog lite överdrivet =)
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:30:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Larsho, vi är 5 stycken glada heltidsarbetande grabbar runt om i landet som modererar/administrerar detta forum. Ibland deltar vi med liv och lust i debatten, ibland deltar vi i trådarna som moderatorer och modererar det som skrivs. Allt modererande vi gör är till för att hålla forumet på rätt köl, att så många som möjligt skall trivas och tycka det är roligt och kul att läsa vad som skrivs här. Vårt modererande har INTE med om vi kan argumentera för vår ståndpunkt eller inte att göra!

Vad det gäller Shakti så är det en av de frågor som fått folk att ryka ihop, här och på tidigare forum, på ett sätt som man inte trodde var möjligt med civiliserade människor.
Sådana eländiga trådar om Shakti eller liknande önskar vi inte. För dom som är intresserade av dessa trådar och de argument som förts fram för och emot Shakti så hänvisar vi till sökmotorn. De som tror att dom kan få igång en ny "het" debatt i detta ämne tar fel, därav den något hårdare modereringen i dessa trådar.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:32:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
jag har haft stenarna på apparater som kostar lika mkt som stenarna själva och det funkade jättebra


Japp, men det gäller då Ekman att högtalarna är tillräkligt högupplösta för att ta fram förbättringen.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:35:25  Show Profile Send ekman a Private Message
funkade med mina qln och dom är inte höjden av upplösning direkt
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:39:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okej, men tydligen tillräkligt upplösta...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:41:06  Show Profile Send ekman a Private Message
innebär ju dock att kraven är ganska låga =)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:49:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pjotre

Jag har givit upp tanken om att bli vänligt bemött bara för
man inte har samma åsikt som er, men det verkar omöjligt, det
känns totalt meninglöst att försöka bemöta er när ni faktiskt
har fel, ni hittar alltid någon konstig förklaring och idiotförlarar en fullständigt.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:54:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
Larsho, skulle kunna tänka mig att det beror lite på vilken attityd man går ut med också. *host*

Finns många sätt att uttrycka vad man tycker, och oavsett om man har rätt eller inte så är en hel del av uttryckssätten ändå fel.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:56:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det där med attityd gäller även vissa moderatorer

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000