HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 CD tips för alla tvättäkta hifister ;-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:08:39  Show Profile Send markku a Private Message
Jag fick precis nyhetslista från Verge Music. En trevlig beskrivning där:

Det gäller David First's "Dave's Waves: A Sonic Restaurant" (Ants ANT09-CDR)

"Hello! Welcome to my establishment. Our aim at Dave’s Waves is to
provide you with the finest sonically transcendent experiences available
today. That is why we use only the purest and most accurate of waveforms
in our soundscapes. After undergoing intense measurement, these
waveforms are lovingly combined, then tastefully overtoned and modulated
to bring out the special essences that we hope Dave’s Waves is known
for. Sit down, get comfortable and enjoy your immersion."

Ett måste för alla hifister?

Innan någon skulle beställa skivan, burde jag bifoga vad Verge har att säja om CDn:

"The first ants international production is this new project by David First, one of the
champions of the US experimental scene. It’s a set of four long pieces,
generated by the coupling of frequencies, pulsating drones designed to
emulate and induce various states of brainwave activity."

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/06/05 22:16:29

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:51:54  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Det låter ju onekligen ganska intressant, kanske, eller jag vet inte

Inte utan att man blir nyfiken i alla fall, tyvärr brukar det vara så för min del att konceptet tilltalar mig men musiken/installationen gör det inte.

/Jonas
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:40:52  Show Profile Send markku a Private Message
Kungpingvin,

Då jag läste den hifi-aktiga beskrivningen så började jag att småskratta och tänka på LTS eller vitrockade ingenjörer med sina mätinstrumenter.

Ävenom jag själv har en omfattande samling av eksperimental musik så måste jag erkänna, att risk för felköp är stor. Kanhända jag skall en dag beställä Firsts skiva, har varit nyfiken redan länge...

David First har egen sajt med musik att lyssna till, dog är inte denna nyaste med ännu:

http://www.davidfirst.com/music.html

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/09 :  13:49:31  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Markku,

jag har en gammal kompis som driver ett skivbolag för elektronisk musik nere i Malmö, Frans Gillberg aka No Source One.

Kolla
http://www.starfieldsimulation.cjb.net/

och
http://www.komplott.com

Kanske kan du, och övriga intresserade, hitta lite ny navelskådande musik

/Jonas
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/06/30 :  14:01:44  Show Profile Send widen76 a Private Message
Quote: "It’s a set of four long pieces,generated by the coupling of frequencies, pulsating drones designed to emulate and induce various states of brainwave activity."

Jag har använt ett audio-program som heter Cool Edit 2000 (www.syntrillium.com) och där kan man skapa olika typer av brus, vitt, rosa o.s.v . Funktionen kallas "brainwave synchronizer" som med hjälp av bestämda frekvenser kan framkalla vissa mentala förändringar vid upprepad lyssning i hörlurar. I manualen till programmet finns det en varning angående detta och att man bör vara försiktig med att förändra mentala tillstånd med denna metod. En risk man löper är en så kallad "Kundalini-resning", frisläppning av en energi som normalt inte finns aktiv i den mänskliga kroppen.

Om detta låter helt galet så finns det bra resurser på internet att hämta information ifrån. En website på svenska "Kundalini nätverk och information i Sverige" finns här: http://www.kundalini-info.org/svensk/svbrosch-1024.html

Rekommenderad läsning, ha dock ett öppet sinne för mycket av det som skrivs kan verka vara material för en psykdoktor. Jag tror dock att sanningen finns där.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000