Author |
Topic  |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 16:40:11
|
Efter att ha läst en del och provlyssnat några Barnes and Noble-klipp på nätet börjar jag misstänka att den som inte äger en skiva av Joni Mitchell har en skruv lös. Tänkte ändra på det. Vilken skiva tycker ni är hennes bästa album? Någon av de två senaste Travelogue eller Both sides now, eller någon av hennes 20-tal äldre album? Tacksam för alla recensioner. Av de korta real audio-klippen lät det som om Both sides now går i långsam, vemodig vocal jazz stil. De första spåren från Travelogue lät mer storslagna och bitvis kanske lite smörigt arrangerade, med en massa stråkar i bakgrunden. |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 22:55:27
|
Jag tillhör också Jonis skara av hardcore-fans. Hon är helt enkelt bäst! Favoritplattorna är Hejira där samarbetet med Jaco Pastorius blir till ett "marriage in heaven", Court and Spark - som lyfter oerhört i sällskap med "kompgruppen" Tom Scott & LA Express, samt Both Sides Now - för att hon där sjunger bättre än någonsin! Egentligen finns det ingen skiva jag vill vara utan - och min samling är komplett. Men de tre nämnda spelar jag oftast. Så jag håller med dig - har maningen Joni-platta bör man snarast inskaffa någon! |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 00:01:06
|
Jag äger faktiskt inte en platta med henne, jag må ha en skruv lös men jag tycker hon är lite halv-tråkig.  |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 13:05:36
|
Hej Aton!
Sent ska syndaren vakna *s* Jag ställer mig frivilligt i skamvrån … Har inte heller någon platta med henne, men efter att tjuvlyssnat lite på Barnes and Noble måste jag snarast skaffa någon av hennes skivor. Varför inte just Court and Spark som jag kikade … eller kanske ännu bättre med en samlingsplatta?
Hur sjutton har jag kunnat missa så här bra musik? Ingen aning, men jag vill ge dig dagens ros för att tipsat om en superbra artist som är absolut värt att lyftas fram!! (Det är klart att jag har känt till att hon fanns, men musiken har gått förbi mina öron, undantaget några låtar som jag har hört i radio).
Vilken samlingsalbum skulle du rekommendera för en novis på hennes musik?
Stay cool! Jukka
|
Edited by - pick-me-up on 2003/06/08 13:44:51 |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 13:29:37
|
Hejira är en av de skivor som blev en vändpunkt i mitt musiklyssnande på sjuttiotalet och den spelas mkt flitigt fortfarande. Blue är en annan som av många anses som en av de bästa. Köpte Travelogue nyligen som jag även skrivit om på forumet och den är på ett sätt ett monumentalt verk som inte går av för hackor men är kanske inte den man börjar med. Men Travelogue har ett alldeles sagolikt ljud och har man som de flesta på det här forumet intresse för det så rekommenderas den starkt. Själv har jag de allra flesta av Joni´s skivor och de svagaste är från åttiotalet enligt mig men det är ju vad jag tycker. Joni är iallafall en av de största för mig. Struts |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 13:57:57
|
Hej pick-me-up! Jag befinner mig i precis samma sits som du. Har nyligen upptäckt vad jag missat och skall genast råda bot och bättring. Efter min provlyssningsrunda hos Barnes and Noble har jag bestämt mig för att börja med Court and Spark som lät väldigt fin. Tack Gabe för tipset! Blue lät också väldigt trevlig, med fina röstinsatser men låtarna lät något mindre tidlösa i mina öron. Both sides now kändes efter fler lyssningsspår som lite väl splittrad i mina öron, den är ju en sorts samlingsplatta med "klassiska" sånger, jag föredrar ofta homogena skivor. Trots det tror jag att Travelogue (bra pris hos CDON) blir mitt nästa köp om jag blir lika frälst som jag skulle tro (datorhögtalare kan luras en del...) Kul att ha en 70-talsskiva och en från 2000-talet. Då kan man höra hur hennes röst har förändrats under ett långt och framgångsrikt artistliv. |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 14:06:40
|
Vill bara påpeka att Joni´s texter är helt otroligt bra så missa inte att läsa texterna samtidigt med lyssnandet det ger en spännande reflekterande dimension av hennes skapande. |
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 21:18:50
|
Joni M i all ära, men för mig står en sångerska ouppnålig för alla de andra: Billie Holiday.
Ni kan se och höra henne ikväll kl 23.45 på TV1.
tompa |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 11:08:37
|
Jo, Joni Mitchell är verkligen strålande. Själv har jag en hög skivor med henne, däribland allt fram till Mingus (1979).
Joni Mitchells riktigt klassiska skivor finns ju idag utgivna med HDCD-remastring. Jag är själv ett stort fan av HDCD och jag tycker de tillför en extra dimension till musiken. Dynamiken blir bättre och ljudåtergivningen blir mjukare och får ett annat flyt. Nu är ju HDCD inte mycket att ha jämfört med t.ex. SACD men allt kan man ju inte få. SACD lär ju å andra sidan inte ge full utdelning på återutgivningar av äldre skivor.
Mina personliga favoriter är "Ladies of the Canyon" som i hög grad är höjdpunkten av hennes tidiga mer folk-orienterade period. Från hennes mer experimentella år kan både "Hissing of summer lawns" och "Hejira" framhållas.
"Blue" är ju den mest kända av hennes skivor och på sätt och en riktigt bra skiva. På samma sätt som med Neil Youngs "Harvest" tycker jag dock att det finns andra skivor som är mer intressanta. Det betyder förstås samtidigt att de är mer "svårlyssnade". Av någon anledning är det dock oftast den "svårlyssnade" musiken som är mest intressant.
Av Joni Mitchells senare skivor är "Turbulent indigo" en platta som jag gillar. Den känns mer orienterad mot hennes äldre stil jämfört med de mer poppiga albumen från 80-talet och det tidiga 90-talet. "Both sides now" känns lite påbyltad med alla orkester-arrangemang. Joni Mitchell gör sig enligt min uppfattning bäst med mer sparsmakade arrangemang där texterna verkligen kommer till sin rätt. |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 20:26:42
|
Men den där video-dvd:n som finns ute var inget vidare tycker jag. Lånade bara från biblioteket men jag upplevde det som trista arrangemang med alltför avskalad instrumentering. Lite elbas kan man väl åtminstone kosta på sig. Enbart stålsträngad akustisk gitarr räcker inte ända fram, så bra röst (och melodier) har hon inte längre . |
 |
|
Yve
Member

88 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 21:28:08
|
Jag frågade en skivförsäljare om introduktion till Joni Mitchell’s musik. Han tyckte man skulle köpa några av hennes tidigare produktioner och föreslog skivorna ”Ladies of the Canyon”, ”Blue och ”Court and Spark”. Dessa kan jag definitivt rekommendera. |
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 22:05:57
|
Samlingsskivan Hits kan vara ett lämpligt steg in i Joni Mitchell-sfären! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 19:29:28
|
Den här tråden förtjänar att lyftas uppåt, så ...
Jag är själv väldigt svag för de skivor där Pastorius är med. Jag har sett flera som rekommenderar "Hejira". Själv vill jag slå ett slag för "Mingus". Den är lite jazzigare (inte så konstigt med den titeln kanske ... en hyllning till en av de riktigt stora jazzmusikerna!) än "Hejira", men fantastiskt bra.
Det tredje samarbetet med Pastorius, "Don Juan's Wreckless Daughter" förtjänar också en plats i solen.
När det gäller samlingar kontrar jag med "Misses" som innehåller låtar som Joni tycker har missats av publiken och naturligtvis livedubbeln "Shadows and Light".
Även om "Travelogue" inte är en samlingsskiva i ordets rätta bemärkelse (nyinspelning av gamla låtar), så är den en "måste" ... i synnerhet Amelia är fantastiskt bra!! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
Edited by - mikethebike on 2003/08/09 19:55:32 |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 22:32:21
|
Joni tillhör definitivt husgudinnorna- Ladies of the canyon är som tidigare sagts väldigt bra, så även Shadows & light. Vill även rekommendera "Night ride home" med ett lite "modernare" sound )i brist på bättre beskrivning). /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 01:23:27
|
Snart får vi Shadows and Light konserten på DVD. Tänk er att se en ung Joni med det fantastiska bandet lira hemma hos er. Sagolikt !        |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 19:31:10
|
... nästan så att jag går och köper en DVD-spelare och hembioanläggning bara för det!! |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 21:01:31
|
Quote: ... nästan så att jag går och köper en DVD-spelare och hembioanläggning bara för det!!
De é lugnt, du kan få kolla hos mig  /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 23:48:10
|
Kan hålla med om att "Mingus" är fantastisk bra, men den har ett alldeles uruselt ljud. |
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 11:18:13
|
Hörde ett program på P3 igår om Joni, så nu ligger någon av hennes skivor med på nästa beställning :) |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 17:26:16
|
Appropå Joni Mitchell - har ni hört Laura Nyro? Hon rör sig delvis i samma landskap som Joni Mitchell och var en av hennes stora insprirationskällor i början av karriären.
Jag tycker att både Joni Mitchell och Laura Nyro hör till de absolut bästa bland de kvinnliga singer/songwriters som hade sin storhetstid på 60- och 70-talen.
En bra skiva att prova på är "Eli and the 13th confession". Den innehåller flera av Laura Nyros mer poppiga låtar men är samtidigt en av hennes bästa skivor. "New York tendaberry" var hennes enda kommersiella framgång men är samtidigt en mer svårlyssnad skiva. Båda de två skivorna är dock väldigt bra.
Utöver de två skivorna finns bara en samlingsskiva och hennes allra sista skiva utgiven i Sverige. Laura Nyro är en "album-artist" men samlingsskivan innehåller en hel del bra material från alla de album som inte finns utgivna i Sverige. |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 21:57:25
|
VARNING - VINYLPROPAGANDA!
struts: Dessvärre är de tidiga "digitaliseringarna" av Jonis alster allt annat än bra . Jag köpte själv "Hejira" på CD eftersom mitt vinylex dessvärre var/är ganska skev (á la fruktskål ... nästan) i avvaktan på ett nytt (dvs begagnat ) ex.
Jag vill inte påstå att vare sig Hejira eller Mingus är några exceptionella inspelningar, men de är definitivt "dugliga".
Lite "skryt" ... jag köpte nyligen en Michell Orbe med skivklämma som skruvas fast i centrumtappen, så nu är det inga som helst problem med Hejira längre!
Annorlunda uttryckt ... vem vill ha Hejira på CD? Först till kvarn ...  |
Edited by - mikethebike on 2003/08/11 22:19:36 |
 |
|
|
Topic  |
|